رشد ۳ برابری تولید گندم کشور پس از انقلاب اسلامی/ واردات پیاز برای تنظیم بازار داخلی

معاون امور زراعی وزارت جهادکشاورزی از رشد سه‌برابری تولید گندم کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران خبر داد و گفت: باتوجه به محدودیت منابع آبی تولید گندم کشور از مرز ۱۱ میلیون تن عبور کرده که نسبت به قبل از پیروزی انقلاب اسلامی سه برابر رشد را نشان می‌دهد.

به گزارش اگزیم نیوز، «علیرضا مهاجر» امروز (یکشنبه) در نشست خبری خود به مناسبت دهه مبارک فجر که در محل این وزارتخانه برگزار شد، افزود: براساس آمارها در سال‌های ۵۶ و ۵۷ تولید گندم کشور سه۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تن بوده است.

معاون وزیر جهادکشاورزی در امور زراعی اظهارداشت: اکنون ۶ میلیون هکتار از سطح اراضی آبی و دیم کشور زیرکشت گندم قرار دارد که آمارهای موجود به شکل سنتی محاسبه می شود، اگرچه آمار تولید خیلی دقیق نیست اما اشتباه هم نیست.

به گفته وی، سالیانه ۵۰۰ هزارتن گندم دامی برحسب نیاز کشور تولید می شود.

واردات پیاز به منظور تنظیم بازار

مهاجر، درباره افزایش قیمت پیاز در بازار گفت: یکی از علل افزایش قیمت پیاز در کشور صادرات است، زیرا طبق قانون مجاز به جلوگیری از صادرات نیستیم اما با افزایش نرخ ارز، محصولات کشاورزی با قیمت بالایی صادر می شود؛ بنابراین همین امر موجب نوسان قیمت‌های داخلی شده است.

وی با اشاره به اینکه صادرات محصولات کشاورزی ارزآوری خوبی به همراه دارد، افزود: این درحالی است که در سال‌های گذشته صادرات نداشتیم و محصول روی دست کشاورزان باقی می ماند که موجب ضرر کشاورزان و منافع ملی بود.

معاون امور زراعی وزارت جهاد کشاورزی گفت: به‌منظور تنظیم بازار محصولات کشاورزی، وزارت جهاد کشاورزی به دنبال صادرات برنامه‌محور است تا هر تاجر یا شرکتی که می خواهد محصولی را به هرکجای جهان صادر کند از قبل برنامه ریزی و تعهد داشته باشد و به صورت کشاورزی قراردادی محصولات برای آنها تولید و براساس تولید صادرات انجام شود.

وی اظهارداشت: براساس قانون صادرات و واردات چنانچه کمبودی در بازار ایجاد شود، قانون به دولت اجازه داده که واردات انجام شود که در حال حاضر مقداری پیاز وارد کشور شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی حجم تولیدات کشاورزی کشور ۲۶ میلیون تن بود که اکنون به بیش از ۱۲۶ میلیون تن رسیده است و با توجه به جمعیت فعلی و آن زمان رقم قابل توجهی است.

وی با بیان اینکه بخش عمده محصولات استراتژیک کشور مربوط به بخش زراعی وزارت جهاد کشاورزی است، گفت: در دهه‌های ۸۰ و ۹۰ پیشرفت‌های زیادی در این زمینه داشتیم به طوری که به خودکفایی رسیدیم و اکنون برنامه خودکفایی پایدار را در دستور کار داریم.
وی اضافه‌کرد: میزان تولیدات زراعی کشور قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بین ۱۳ تا ۱۴ میلیون تن بود که اکنون این رقم به ۸۸ میلیون تن رسیده است.

مهاجر افزود: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تولید گندم سه میلیون و ۸۰۰ هزار تن، جو یک میلیون و ۱۳۰‌هزار تن، شلتوک برنج ۷۴۱ هزار تن، حبوبات ۲۰۰ هزار تن و پنبه ۴۰۰ هزار تن بود که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی میزان توابد گندم به بیش از ۱۱ میلیون تن، جو سه میلیون و ۲۰۰ هزارتن، شلتوک سه میلیون ۲۰۰ هزار تن حبوبات ۶۰۰ هزار تن و پنبه ۳۲۰ هزار تن شده است.

وی خاطرنشان کرد: تولید پنبه کشور از دهه ۷۰ روند نزولی تولید را به خود گرفت و اکنون به‌طور مجدد با اقدامات حمایتی روند افزایشی تولید را به خود گرفته است.

۱.۳ میلیارد دلار درآمدارزی ناشی از سبزی و صیفی

معاون امور زراعی گفت: اکنون حجم واردات سبزی و صیفی کشور پنج میلیون تن به ارزش ۱.۳ میلیارد دلار است که در صورت برنامه ریزی مناسب می توانیم این رقم را به مرز ۲ میلیارد دلار برسانیم.

وی افزود: به دنبال تناوب در الگوی کشت کل محصولات سبزی و صیفی کشور ۶۵۰ تا ۷۵۰ هزار هکتار است که با اصلاح الگوی کشت باید حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار هکتار از این سطح کاهش یابد البته اکنون مجموعه های مختلفی برای اجرای الگوی کشت همکاری می کنند که تا چند سال آینده به طور کامل این طرح اجرایی می شود.

وی اظهارداشت: در این زمینه با وزارت نیرو، سازمان مدیریت برنامه جلساتی داشتیم تا با ارایه تسهیلات، یارانه، تخفیف ۵۰ درصدی آب بهای کشاورزی، ادوات کشاورزی و یکپارچه سازی اراضی الگوی کشت اجرایی شود.

ایجاد دستور العمل برای کشت برنج در استان های غیرشمالی

مهاجر گفت: اکنون به دلیل محدودیت منابع آبی باید شرایط و دستور العملی به کار بگیریم تا کشاورز ما به غیر از استان های شمالی برنج کشت نکند.

وی درباره دیمزارها افزود: احیای دیم زارها برای جهش تولید دو سال است که با حمایت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و تاکید رهبر معظم انقلاب در دست اجراست که تاکنون دو سال آن با موفقیت انجام شده و امیدواریم در پنج سال باقی مانده در افزایش عملکرد تاثیر بسزایی داشته باشد.

کد خبر 60627

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =