واردات فناوری، از دستاوردهای سفر رییس جمهور به چین است

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، واردات فناوری و تخصص را یکی از دستاوردهای سفر رییس جمهور به چین عنوان کرد و گفت: واردات تکنولوژی‌های مختلف به کشور، سبب رشد صنایع و جهش تولید در کشور می شود.

به گزارش روز چهارشنبه اگزیم‌نیوز، علیرضا عباسی درباره دستاوردهای سفر رییس جمهور به چین و امضاء ۲۰ تفاهم‌نامه بین دو کشور اظهار داشت: در دولت‌های گذشته، اقتصاد کشور به صادرات و واردات بین چند کشور غربی محدود شده بود در حالی که آورده تراز تجاری با کشورهای اروپایی در ابتدای اجرای برجام حدود ۲ میلیارد یورو بود.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، یکی از ویژگی‌های سفر رییس جمهور به چین را افزایش تراز تجاری بین دو کشور عنوان کرد و افزود: کشور درگذشته خود را از منبع عظیم و ظرفیت شرق آسیا محروم کرده بود. اما اگر بخواهیم سیاست خنثی‌سازی تحریم‌ها را دنبال کنیم، باید چتر روابط خود را باکشورهای مختلف افزایش دهیم که افزایش تراز تجاری ایران با چین در تامین همین سیاست است.

وی با اشاره عضویت ایران در سازمان‌های بین المللی که در دولت سیزدهم در حال انجام است، گفت: رویکرد دولت فعلی در توسعه روابط همسایگی و منطقه ای به عضویت ایران در سازمان های منطقه ای چون شانگهای، بریکس و اورآسیا منجر شده که این ظرفیت سبب کاستن از آثار تحریم ها می شود.

نماینده مردم کرج در مجلس یکی از اثرات سفر رییس جمهور به چین را سرمایه‌گذاری در حوزه راهسازی اعلام و تصریح کرد: کشور به بهبود زیرساخت‌های مهمی در شبکه ریلی و راه و ترابری نیاز دارد و برای رسیدن به این هدف باید از سرمایه‌گذاری و تخصص کشورهایی نظیر چین استفاده کنیم.

به جای واردات کالا، فناوری به کشور وارد شود

عباسی با تاکید بر دوری از عقد قرارداد برای واردات کالاهای مصرفی با کشورهای اروپایی، گفت: اینکه به عنوان مثال با کشورهای اروپایی برای خرید لوازم خانگی قرارداد تجاری امضاء کنیم، مشکلات زیرساخت‌های کشور و کمبودهایی که در این حوزه وجود دارد، رفع نخواهد شد. اما اگر تکنولوژی فناوری‌های مختلف را به کشور وارد کرده و تولید بخش‌های مختلف صنعتی را ارتقاء دهیم، در حقیقت جهشی در ارتقاء صنعت کشور انجام خواهد شد.

این نماینده مجلس با اشاره به تاثیر سفر رییس جمهور به چین در حوزه کشاورزی افزود: در حوزه ارتقاء علم و فناوری در حوزه کشاورزی با کشور چین قراردادهای خوبی منعقد شد و این روابط به توسعه، تجهیز و نوسازی اراضی که می‌تواند برای افزایش سطح زیر کشت، تولید غلات و قرار گرفتن در الگوی کشت موثر واقع شود، منجر می‌شود.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس ادامه داد: سالانه حدود یک میلیون تن برنج وارد کشور می شود در حالی که با بهره گیری درست از اراضی قابل کشت در سواحل شمالی، می توان بخش اعظمی از این نیاز را در داخل رفع کرد.

وی یکی از محورهای توافق ایران و چین در سفر آیت الله رئیسی به پکن را بهسازی و زهکشی اراضی نوار شمالی کشور با هدف ارتقای تولید محصولات کشاورزی بوده است.

عباسی خاطرنشان کرد: در بخش تهاتر برخی از محصولات کشاورزی نیز قراردادهای مناسبی بین دو کشور رد و بدل شده است. چرا که کشور در برخی از اقلام افزایش تولید دارد و صادرات آنها به ویژه در حوزه کشاورزی می‌تواند در بهبود شرایط اقتصادی کشور تاثیر به سزایی ایفا کند.

آیت الله سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور ۲۴ بهمن ماه به دعوت همتای چینی خود به پکن سفر کرد؛ امضای ۲۰ سند همکاری، صدور بیانیه همکاری های مشترک ایران و چین و نهایی شدن هشت قرارداد اقتصادی دستاورد این سفر بود.

کد خبر 61105

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 12 =