اختصاص بیش از ۴۵ میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی در ۴ سال گذشته

معاون اداره تخصیص ارز بانک مرکزی می‌گوید در چهار سال گذشته حدود ۴۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار ارزِ برای واردات کالاهای اساسی اختصاص یافته است.

به گزارش روز چهارشنبه اگزیم‌نیوز، تامین امنیت غذایی به ویژه در شرایط تحریم اقتصادی یکی از وظایف دولت هاست و در همین ارتباط حسین تاجیک معاون اداره تخصیص ارز بانک مرکزی می‌گوید از سال ۱۳۹۸ تا کنون حدود ۴۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بابت تامین ارز کالاهای اساسی حوزه وزارت جهاد کشاورزی در شرایط تحریم اختصاص یافته است.

قانون برنامه ششم دولت را به خودکفایی ۹۵ درصدی در تامین محصولات اساسی مکلف کرده بود که تا کنون محقق نشده است. شاهپور علایی مقدم معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی می‌گوید درصد وابستگی کشور به گندم حدود ۴۵ درصد، به جو ۵۵ درصد، در ذرت دانه‌ای ۹۰ درصد در دانه‌های روغنی ۸۵ درصد است.

وزارت جهاد کشاورزی اجرای کامل الگوی کشت را یکی از راه‌های موجود برای دستیابی به خودکفایی در محصولات اساسی می‌داند و علایی مقدم در این ارتباط می‌گوید اجرای الگوی نیازمند ساز و کار و چتر حمایتی دولت است تا برای تولید کنندذه جذابیت و مطلوبیت ایجاد شود تا برای مثال ترغیب شود سبزی وصیفی که ضریب ازدیادش در فضای باز زیاد است در محیط‌های کنترل شده و به جای آن محصولات اساسی تولید کند که تحت عنوان الگوی کشت است.

به گفته علایی مقدم براساس بند ب تبصره ۸ قانون بودجه بایستی منابع مورد نیاز برای حمایت از الگوی کشت اختصاص یابد. دنیا هم همین کار را انجام می‌دهد و تمام کشورهای دنیا که به خودکفایی در تولید محصولات اساسی دست یافته اند به کشاورزان خود در اجرای الگوی کشت کمک کرده اند.

از سویی تامین مسیرهای ارزی برای تامین کالاهای اساسی موضوعی است که بانک مرکزی و وزارت جهاد کشاورزی هر کدام سهم مشخص خود را در آن دارند و مهدی سروی کارشناس اقتصادی می‌گوید بخشی از واردات از طریق شرکت پشتیبانی امور دام بازرگانی دولتی است و بخش دیگری که تامین ارز و فرایند ارزی را به عهده دارد بانک مرکزی است که با بانک مرکزی کشورهای مبدا صادرات توافق می‌کند تا مسیر ارزی باز شود.

حسین تاجیک می‌گوید هر چقدر که بتوانیم به این سمت حرکت کنیم که که ارز بری را کاهش بدهیم فشار از روی بانک مرکزی برداشته و تعادل منابع هر ساله برقرارمی شود و اثر خودش رو روی نرخ ارز خواهد داشت.

کد خبر 61348

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 14 =