سه چالش اصلی در صادرات محصولات کشاورزی

مهدی معصومی کمبود حمایت های دولت، عدم ثبات قوانین و کاهش تقاضا در بخش کشاورزی را از عمده چالش های صادراتی این بخش عنوان کرد

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در گفت و گو با پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز در خصوص رشد مثبت بخش کشاورزی در سال 94 و نقش آن در تحرک اقتصاد گفت: کشور ما در بخش کشاورزی ظرفیت های تولیدی بسیار بالایی دارد اما متاسفانه متقاضی مصرف این محصولات در جهان به شدت کاهش یافته است.

وی ادامه داد: در این وضعیت افزایش تولید این محصولات همراه با کاهش تقاضا موجب ضرر و زیان کشاورز شده است. ترغیب مردم و در نظر گرفتن تسهیلات بیشتر برای این بخش می تواند عرضه و تقاضای این محصولات را در یک سطح قرار داده تا نه تنها کشاورز ضرر نکند که بهره وری را نیز در این بخش افزایش دهد.

نایب رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بارزگانی تهران افزود: مشکلات رکودی حاکم بر کشور، از یک سو قدرت خرید مردم را کاهش داده و از سوی دیگر کارخانجات نیز با نصف ظرفیت خود فعالیت می کنند، در نتیجه هزینه ها بالا رفته و مصرف کم می شود هر چه قدرت خرید مردم کاهش یابد بخش تولید با ضرر هنگفت تری مواجه می شود.

معصومی یکی از چالش های اساسی صادرات در بخش کشاورزی را عدم ثبات قوانین دانست و گفت: مشکل اصلی صادرکننده محصولات کشاورزی عدم ثبات قوانین است. گاها دیده میشود که صادرکننده با صرف هزینه های بسیار بازار هدف خود را پیدا کرده و محصول متناسب را نیز تولید می کند اما در زمان صادرات، قوانین و مقررات جدید مانع صادرات این محصول می شوند. متاسفانه عدم ثبات قوانین در این حوزه به دلیل کمبود یا وفور این محصولات در زمان مشخصی در کشور صادرکننده را با مشکلات جدی مواجه کرده است.

وی تصریح کرد: کشاورز یا تولید کننده نیازمند زمان جهت تولید محصولش است و هماهنگ نبودن مقررات تعیینی از سوی مجلس موجب کاهش انگیزه و ورشکستگی این قشر می شود.

عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران در رابطه با خودکفایی در کالاهای استراتژیک نیز تصریح کرد: ما در تولید بسیاری از کالاها به خودکفایی رسیده ایم به عنوان مثال مرغ، شیلات، آبزیان و در بخش کشاورزی حتی گندم، اما در بعضی محصولات دیگرمانند برنج که تولید آن ها آب بری زیادی دارد نمی توانیم به خودکفایی برسیم. دلیل اصلی آن نیز کمبود آب در کشور است.

معصومی خواستار برنامه ریزی دقیق دولت در زمینه افزایش پتانسیل های موجود در بخش کشاورزی شد و گفت: در تولید محصولاتی همچون انار، سیب و آلبالو در حد مطلوبی قرار داریم اما به دلیل عدم حمایت های دولت و نبود برنامه ریزی در این بخش توانایی صادرات این محصولات را نداریم. این موضوع در مجلس نیز مطرح شده است و امیدواریم این موضوع با جدیت بیشتری توسط دولت پیگیری شود.

کد خبر 6188

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 4 =