تورم نباید خللی در فعالیت قرض الحسنه ایجاد کند/ کارمزد بانکی از لحاظ شرعی صحیح است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و خبرگان رهبری گفت: حتی در شرایط تورمی هم نباید به رفتار و فعالیت قرض الحسنه خللی وارد شود، زیرا قرض الحسنه تعریف دارد و نباید از این چارچوب خارج شود.

به گزارش اگزیم نیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین «غلامرضا مصباحی مقدم» روز پنجشنبه در همایش ملی قرض نیکو اظهار داشت: در گذشته پیشنهاد ایجاد صندوق قرض الحسنه از منابع استان قدس را دادیم که مورد قبول واقع نشد، اما روز گذشته طی جلسه ای با رییس جمهور گفتم که اکنون میدان باز است.

وی بابیان اینکه کارمزد مساله غلطی نیست، افزود: کارمزد یعنی هزینه خدمات و مزد کار و خدمات که از لحاظ فقهی ایرادی ندارد.

حجت‌الاسلام مصباحی‌مقدم توضیح‌داد: کارمزد یعنی هزینه تمام شده و این هزینه این‌طور نیست که درصدی تعیین بشود، بلکه دارای هزینه ثابت و متغیر است که هزینه متغیر، هزینه تجهیز تسهیلات و منابع است. هزینه متغیر نیز باید برای یک‌بار گرفته شود و نه اینکه هر سال بر آن افزوده شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: قرض الحسته باید بدون چشمداشت باشد و انتظار منفعت در آن نیست، بنابراین برخلاف تسهیلاتی است که بانک ها می‌دهند که دارای منافع است و در اصل آن هم ایرادی نیست که بانک ها به دنبال بازگشت سرمایه و منافع هستند.

مصباحی مقدم ادامه‌داد: فرهنگ قرض الحسنه پس از پیروزی انقلاب اسلامی به قدری گسترش یافت که مایه فخر و مباهات است.

وی گفت: گرچه تورم طی چهار و پنج سال اخیر بالا رفته و منجر به رنجش مردم و رهبر معظم انقلاب شده است، اما امیدواریم دولت بتواند آن را در سال جاری کنترل کند.

کد خبر 63166

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 8 =