هزینه انتقال پول صادرکنندگان کاهش می‌یابد

عضو اتاق بازرگانی ایران، افتتاح شعب بانک های روسی در ایران و بانک های ایرانی در روسیه و سایر کشورها را باعث کاهش هزینه های انتقال پول و ارزانتر شدن فرایند صادرات اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار "اگزیم نیوز"، طی هفته های اخیر با انتشار اخبار افتتاح شعبه بانک های روسی در ایران و زمینه سازی برای فعالیت شعب بانک های ایرانی در روسیه، روابط بین المللی نظام بانکی ایران وارد فاز جدیدی شد.

به دلیل وجود تحریم های بانکی طی سنوات گذشته و همچنین تشدید تحریم های بانکی، تقریبا فعالیت های بین المللی بانک های ایرانی متوقف شده بود که با اقدامات اخیر صورت گرفته، می توان گفت دور جدیدی از مناسبات بانکی کشورمان آغاز شده است.

کارشناسان بانکی و تجار افتتاح شعبه بانک های روسی در ایران و برقراری تعاملات بانکی بین المللی از این طریق را باعث تسهیلات مبادلات تجاری دانسته و عنوان کرده اند که از این طریق، تحریم های بانکی ایران خنثی خواهد شد.

همچنین این مسئله عنوان می شود که تقویت تعاملات بانکی بین المللی باعث کاهش هزینه های تجارت خارجی ایران می شود و از این منظر، تجار ایرانی می توانند مبادلات خود با تجار روسی را انجام دهند.

مسئله برقراری تبادلات بانکی بین المللی در ماه های اخیر در کنار موضوع دلارزدایی از اقتصاد ایران و انعقاد پیمان های پولی؛ از پیگیری های ویژه بانک مرکزی بوده است. در اجلاس اتحادیه پایاپای آسیایی که در هفته گذشته برگزار شد نیز موضوع کنار گذاشتن دلار از مبادلات و انجام مراودات تجاری با ارزهای محلی مورد استقبال قرار گرفت.

در روزهای گذشته، مقامات پاکستانی عنوان کرده اند که به صورت رسمی انجام مبادلات تجاری غیردلاری را با ایران آغاز کرده اند. در خبری نیز موضوع زمینه سازی برای حضور بانک های ایرانی در کشور برزیل در آینده نزدیک مطرح شده است.

علاوه بر موارد یادشده، می توان برنامه ریزی ایران برای حذف سوئیفت از مبادلات مالی و جایگزینی آن با شیوه های جدید مبادلات مالی اشاره کرد که در هفته های اخیر طرح شده است.

به صورت کلی، می توان گفت با فعال سازی تعاملات بین المللی نظام بانکی در مدت اخیر در کنار اخبار مربوط به آزادسازی منابع ارزی ایران و وصول مطالبات کشور از کره جنوبی، عراق و برداشت از منابع ایران در صندوق بین المللی پول؛ دور تازه ای از گشایش های ارزی و رونق فعالیت تجار و بازرگانان را شاهد باشیم.

انتقال ارزانتر پول صادرکنندگان

مهدی پورقاضی عضو اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با خبرنگار "اگزیم نیوز"، با اشاره به اینکه تاسیس شعب و نمایندگی بانک خارجی در ایران، یک حرکت مثبت و امیدوارکننده برای فعالان اقتصادی و بازرگانان است، گفت: این امر می تواند در بحث مبادلات ارزی کمک بزرگی برای تجار و تولیدکنندگان باشد.

این فعال اقتصادی اظهار داشت: وجود بانک دوم، مثل بانک VTB روسیه می‌تواند یک فضای رقابتی را در موضوع بانکداری ایران با روسیه ایجاد کند. پیش از این مبادلات ارزی با روسیه از طریق میر بیزنس بانک انجام می‌شد، معتقدم فعالیت دومین بانک بزرگ روسیه، می‌تواند در سرعت و هزینه مبادلات ارزی بسیار مثبت و تاثیرگذارتر باشد.

وی ادامه داد: فعالان اقتصادی و صادرکنندگان همواره به دنبال سرعت، ارزانی و سهولت انتقال پول هستند و مطمئنا بانک VTB می‌تواند این عوامل را برای تجار و بازرگانان فراهم آورد.

به گفته پورقاضی، هنوز فعالیت این بانک آغاز نشده ولی با شروع به کار آن، می‌توان نسبت به ایجاد همکاری و توسعه آن اقدام کرد. امیدوارم این کار بزرگ و مثبت بانک مرکزی بیش از پیش تقویت شود.

عضو اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: حرکت و استفاده بیشتر از سایر ارزها یک فرآیند بلندمدت است. فعالان اقتصادی از سیاست‌گذاران می‌خواهند تا با سیاست‌های جدید، مبادلات ارزی ساده‌تر، ارزان‌تر و سریع‌تر انجام شود.

پورقاضی بیان داشت: راه‌اندازی نمایندگی دومین بانک بزرگ روسی در ایران را بسیار مطلوب ارزیابی می کنم و امیدوارم همچنان شاهد حضور بانک‌های خارجی در ایران باشیم.

کد خبر 63990

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 8 =