جزئیات مبادلات تجاری ایران با ۱۵ کشور همسایه

حجم مراودات تجاری بین ایران و ۱۵ کشور همسایه در سال گذشته با افزایش حدود ۱۵ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ به حدود ۵۹ میلیارد دلار رسید.

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار اگزیم نیوز، دولت سیزدهم از زمان آغاز به کار خود در مردادماه سال ۱۴۰۰، گسترش دیپلماسی اقتصادی با همسایگان را در دستور کار خود قرار داده و آن را به صورت ویژه دنبال می کند.

پیش از آغاز به کار دولت سیزدهم، دولت قبل توجه چندانی به ظرفیت تجاری همسایگان و امکان بهره گیری از بازارهای کشورهای هم مرز با ایران را نداشت و مباحث بیشتر حول محور لزوم توافقات سیاسی و اجرایی شدن برجام به منظور باز شدن گره مناسبات اقتصادی بین المللی می چرخید.

با این وجود، موقعیت ویژه ایران و وجود مرز همسایگی با ۱۵ کشور در منطقه، این فرصت را برای انجام دادوستدهای تجاری با همسایگان فراهم آورده است.

برخی از کشورهای همسایه ایران از جمله امارات متحده عربی که از طریق خلیج فارس با ایران مرز دریایی دارد، جزو چند کشور نخست طرف تجاری با ایران محسوب می شود. همچنین عراق و ترکیه مناسبات اقتصادی قابل قبولی با ایران دارند که البته سطح مناسبات می تواند تا چند برابر افزایش یابد.

نگاهی به آمارهای مبادلات تجاری ایران با همسایگان خود در سال گذشته نشان می دهد که در یک دوره یکساله، حجم مناسبات حدود ۱۵ درصد رشد داشته و به ۵۸ میلیارد و ۸۴۳ میلیون دلار رسید.

از سویی، آمارهای موجود نشان می دهد که در سال گذشته مجموع مبادلات بازرگانی ایران با همسایگان به میزان ۹۶ هزار و ۷۶۷ تن بوده است. حجم صادرات به عراق در سال گذشته ۱۰.۳ میلیارد دلار بود و ایران به ترکیه نیز ۷.۵ میلیارد دلار صادرات داشته است.

میزان واردات ایران از امارات متحده عربی در سال گذشته ۱۸.۴ میلیارد دلار و این رقم در مورد کشور ترکیه ۶.۱ میلیارد دلار بود. در عین حال، ایران ۵.۸ میلیارد دلار به امارات در سال گذشته کالا فروخته است.

سهم برخی کشورهای دیگر مانند افغانستان از سبد صادراتی ایران طی سال گذشته ۱.۶ و پاکستان ۱.۵ میلیارد دلار بود. در عین حال، فدراسیون روسیه ۱.۶ میلیارد دلار کالا به ایران فروخت و پاکستان و عمان نیز مجموعا بیش از ۱.۶ میلیارد دلار صادرات به ایران داشته اند.

عراق، ترکیه و امارات بیشترین میزان فروش کالا را در سال گذشته به ایران داشته اند که در مورد هر سه کشور، میزان صادرات به ایران نسبت به سلال ۱۴۰۰، افزایش یافته است.

همچنین امارات و ترکیه نیز دو کشور همسایه ای محسوب می شوند که ایران توانسته است در بین همسایگان خود، بیشترین میزان فروش کالا را به این دو کشور داشته باشد.

کد خبر 64525

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =