عایدی ۳۰۰ میلیون دلاری با استحصال اتان از ۹ پالایشگاه پارس جنوبی

وزیر نفت گفت: با اجرای طرح استحصال اتان از ۹ پالایشگاه پارس جنوبی، سالانه ۱.۱ میلیون تن اتان استحصال می‌شود که بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار برای کشور عایدی دارد.

‌به گزارش اگزیم‌نیوز، جواد اوجی امروز(دوشنبه)در مراسم امضای موافقت‌نامه طرح افزایش استحصال اتان ۹ پالایشگاه مجتمع گاز پارس جنوبی بین شرکت ملی گاز و ستاد اجرایی فرمان امام(ره)افزود: هم‌اکنون روزانه ۷۰۰ میلیون متر مکعب گاز غنی از میدان مشترک پارس جنوبی از ۲۹ فاز دریایی و ۱۳ پالایشگاه خشکی برداشت می‌کنیم که با راه‌اندازی فاز ۱۱ در آینده‌ای نزدیک این میزان بیشتر نیز خواهد شد.

وی اضافه کرد که این گاز غنی است یعنی شامل هیدروکربن‌های مختلف و با ارزش از جمله اتان است، در حال حاضر ۶۶ درصد از اتان موجود در گاز غنی تولیدی از پارس جنوبی به اصطلاح اتان‌گیری می‌شود.

اوجی گفت: اتان می‌تواند خوراک صنایع پایین‌دستی شود و به توسعه زنجیره ارزش کمک و آن را تکمیل کند ولی هم‌اکنون بخشی از اتان تولیدی در خط لوله مصرف می‌شود و می‌سوزد.

وزیر نفت افزود: اولین پروژه استحصال اتان در پالایشگاه پارسیان نیز توسط ستاد اجرایی فرمان امام (ره) خط‌شکنی شد و ما امیدواریم این پروژه نیز به خوبی اجرایی و تکمیل شود.

وی گفت: با اجرای این طرح، ۱.۱ میلیون تن اتان استحصال می‌شود که بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار برای کشور عایدی دارد، مطالعات این طرح آغاز شده و انشاالله دو تا سه ماه آینده وارد فاز اجرایی می‌شود.

کد خبر 64752

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 8 =