خرید و فروش خودروهای گذر موقت از مصادیق قاچاق است

دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان اردبیل گفت: هر گونه واگذاری ، خرید و فروش خودروهای گذر موقت غیرقانونی و از مصادیق قاچاق بوده و با این پدیده در استان با جدیت برخورد خواهد شد.

به گزارش روز سه شنبه اگزیم نیوز، محمدعلی مجتهدی‌نیا به‌ مناسبت هفته مبارزه با قاچاق کالا و ارز در نشست خبری اظهار داشت: کلیات طرح مبارزه با خرید ، فروش و واگذاری این نوع خودروها به تمام ارگان‌های ذیربط از جمله دادگستری، اداره کل اطلاعات، سپاه، ثبت اسناد و حتی دفترخانه‌ها در استان ابلاغ شده است.

وی افزود: براساس قانون این خودروها در مدت تردد باید صرفا در اختیار مالک خودرو قرار بگیرد، تردد و استفاده از آن تنها توسط دارنده پروانه گمرکی ممکن است و پس از اتمام مهلت ۹۰ روزه تعیین شده هم خودروهای عبور موقت باید از کشور خارج شوند در غیر این صورت پرونده مالک خودرو در مراجع قضایی طرح خواهد شد.

این مقام مسئول با اشاره به این که تنها افرادی که این خودروها را وارد کشور می‌کنند اجازه تردد با آنها را دارند، بیان کرد: هیچ فرد دیگری اجازه رانندگی با این خودروها را ندارد و در صورت مشاهده پلیس نسبت به برخورد قانونی با فرد متخلف اقدام می‌شود.

مجتهدی نیا با بیان اینکه برخی افراد سودجو با سوء استفاده از عدم آگاهی شهروندان نسبت به فروش خودروهای گذر موقت با ترفندهای مختلف اقدام می‌کنند، اضافه کرد: شهروندان آگاه باشند که به هیچ عنوان این خودروها قابل خرید و فروش نیستند و این افراد کلاهبردار بوده و قطعاً خریدار با ضرر مالی مواجه خواهد شد.

۳۷۰ پرونده قاچاق در استان اردبیل تشکیل شد

دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان اردبیل گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۳۷۰ پرونده قاچاق در این استان تشکیل و به ۳۵۲ پرونده رسیدگی شده است.

مجتهدی‌نیا افزود: با رسیدگی به این پرونده‌ها متخلفان در مجموع ۶۰ میلیارد ریال جریمه شدند که از این میزان تاکنون ۳۰ میلیارد ریال وصول شده است.

وی ارزش کالاهای قاچاق کشف شده در استان در سال گذشته را ۲ هزارو ۴۳۰ میلیون ریال و میزان وصولی را ۵۰۰ میلیارد ریال ذکر کرد و گفت: پارسال نیز ۱۳۸ پرونده مهم و ملی در حوزه قاچاق کالا و ارز در تعزیرات حکومتی استان اردبیل تشکیل، به ۱۴۱ پرونده رسیدگی و مختومه و به ۲۸ پرونده هم حکم برائت صادر شد.

قاچاق هر یک میلیون دلار کالا باعث بیکاری یکصد هزار نفر می‌شود

دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان اردبیل گفت: ورود غیر قانونی و قاچاق یک میلیون دلار کالا به کشور باعث بیکاری یکصد هزار نفر از جوانان می‌شود.

مجتهدی‌نیا افزود: تولیدکنندگان، سرمایه‌گذاران، کارآفرینان و تجار حقیقی دلسوز کشور بوده در خط مقدم مبارزه قاچاق کالا و ارز قرار دارند و حمایت از تولیدکنندگان و کارآفرینان واقعی وظیفه تمامی آحاد مردم و مسئولان است.

وی اظهار داشت: ۳۲ دستگاه و نهاد در حوزه مبارزه قاچاق کالا و ارز در استان اردبیل وظیفه دارند و همه باید به مسئولیت قانونی خود به درستی عمل کنند تا به نتیجه مطلوب رسیده و شاهد جمع‌آوری این پدیده شوم در جامعه باشیم.

این مقام مسئول با اشاره به رسالت‌ها، ماموریت‌ها و وظایف قانونی تمام دستگاه‌ها خاطرنشان کرد: عمده رسالت دبیرخانه کمیسیون استان سرلوحه قرار دادن فرمان حکیمانه مقام معظم رهبری و ابلاغ دستورالعمل ۹ ماده‌ای پیشگیری و مقابله با قاچاق کالا و ارز رئیس‌جمهور است.

افزایش قاچاق الوار و چوب آلات جنگلی در استان اردبیل

دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان اردبیل در ادامه این نشست از افزایش قاچاق الوار و چوب آلات جنگلی در سال‌های اخیر در این استان خبر داد و گفت: الوار و چوب آلات جنگلی، کود شیمیایی، آرد و گندم، دام و طیور، دارو و وسایط نقلیه عبور موقت به ترتیب بیشترین کالاهای قاچاق در استان اردبیل بوده است.

وی اظهار کرد: با رویکرد دولت بر روی پنج قلم کالا کار می‌شود تا اصالت کالا، کد رهگیری و شناسه رهگیری از ورود تا زمانی که به‌دست مصرف کننده برسد، اعلام شود.

مجتهدی نیا لوازم خانگی، لوازم یدکی، دخانیات، پوشاک و منسوجات و کالاهای سلامت محور و دارو را این پنج قلم کالای اولویت‌دار عنوان کرد و افزود: همه این اقلام باید کد شناسه و رهگیری دریافت کنند، چرا که در غیر این صورت قاچاق محسوب شده و برخورد قانونی خواهد شد.

دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان اردبیل بیان کرد: مردم می‌توانند با استفاده از شماره پیامک #۷۷۷۷* و یا سامانه تجارت و سامانه تی تک برای تشخیص اصالت لوازم بهداشتی و آرایشی اطلاع یابند.

مجتهدی‌نیا اضافه کرد: ۸۰ درصد رویکرد دبیرخانه مبارزه با قاچاق کالا و ارز مربوط به پیشگیری و ۲۰ درصد مربوط به برخورد قضایی است و تلاش می‌شود با اتکا به اصلاحیه جدید قانون مبارزه با قاچاق، با مصادیق قاچاق با جدیت مبارزه شود.

زمان رسیدگی به پرونده‌های قاچاق در استان اردبیل به هشت روز کاهش یافت

دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان اردبیل با اشاره به کاهش مدت زمان رسیدگی به پرونده‌های قاچاق، گفت: میانگین رسیدگی به پرونده‌های قاچاق در این استان هشت روز است.

مجتهدی‌نیا افزود: به ۹۰ درصد پرونده‌های قاچاق در استان اردبیل تعزیرات حکومتی و به ۱۰ درصد آنها در دادگستری استان رسیدگی می‌شود.

وی بابیان اینکه استان اردبیل در مسیر تزانزیت کالاها قرار دارد و با داشتن بیش از ۳۶۰ کیلومتر مرز با خارج از کشور، از اهمیت خاصی در مبارزه با قاچاق کالا و ارز برخوردار است، اظهار کرد: با این حال اردبیل، استان قاچاق خیز نبوده بلکه صرفا محل ترانزیت و بارانداز قاچاق است.

مجتهدی‌نیا از برگزاری برنامه‌های متنوع به مناسبت هفته مبارزه با قاچاق کالا و ارز در استان اردبیل خبر داد و گفت: برپایی نمایشگاه، برگزاری همایش پیاده‌روی، درج فرمایشات مقام معظم رهبری در رابطه با مبارزه با قاچاق کالا و ارز، انهدام نمادین کالای قاچاق ، دیدار با ائمه جمعه، برگزاری نشست خبری و ارائه گزارش به مردم پیش از خطبه‌های نماز جمعه از جمله آنها است.

دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان اردبیل کسب رتبه نخست کمیته فرهنگی و تبلیغاتی این کمیسیون در ۲ سال متوالی ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ را نشانه تاثیرگذاری کار فرهنگی و رسانه‌ای در مقابله با جریان قاچاق عنوان و بر استمرار همکاری خبرنگاران با کمیسیون یاد شده در راستای هدف‌های متعالی آن تاکید کرد.

استان اردبیل با یک میلیون و ۲۸۰ هزار نفر جمعیت و ۱۲ شهرستان در شمال ایران واقع شده است و بر اساس آمارهای موجود، این استان برغم مرزی بودن کمترین آلودگی را در بحث قاچاق کالا و ارز در بین استان‌های کشور دارد.

کد خبر 64772

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =