عربستان قیمت نفت را برای مشتریان آسیایی افزایش داد

شرکت دولتی نفت سعودی آرامکو عربستان قیمت رسمی فروش نفت به مشتریان آسیایی را برای تحویل در ماه اوت افزایش داد.

به گزارش اگزیم‌نیوز از رویترز، عربستان سعودی، بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان، پس از اعلام تمدید کاهش تولید نفت خود در ماه اوت، قیمت فروش بیشتر انواع نفت خام خود را برای تحویل به مشتریان آسیایی برای دومین ماه در ماه اوت نیز افزایش داد.

شرکت سعودی آرامکو قیمت رسمی فروش نفت خام «سبک عربی» را برای عرضه به مشتریان آسیایی در ماه اوت با ۲۵ سنت افزایش نسبت به ماه ژوئیه ۳ دلار و ۲۰ سنت برای هر بشکه بیشتر از میانگین قیمت نفت خام شاخص‌های عمان/ دوبی تعیین کرد.

بازار نفت تا حد زیادی این افزایش قیمت را پیش‌بینی کرده بود؛ هرچند براساس بررسی‌های رویترز، برخی پالایشگاه‌های آسیا پیش از اعلام تمدید کاهش تولید نفت عربستان سعودی، انتظار داشتند هم‌زمان با کاهش سود حاشیه‌ای پالایشگاهی و رقابت با نفت خام سایر مناطق، قیمت نفت عربستان ۵۰ سنت کاهش یابد.

عربستان سعودی روز دوشنبه (۱۲ تیرماه) اعلام کرد کاهش داوطلبانه تولید روزانه یک میلیون بشکه‌ای خود را در ماه اوت نیز ادامه می‌دهد و ممکن است در آینده نیز این روند ادامه یابد.

عربستان ماه گذشته اندکی پس از اعلام غیرمنتظره کاهش داوطلبانه یک میلیون بشکه‌ای تولید روزانه نفت خود، قیمت رسمی فروش برای عرضه به مشتریان آسیایی در ماه ژوئیه را افزایش داد.

افزایش قیمت نفت عربستان سعودی سود حاشیه‌ای پالایشگاهی را در آسیا تحت تأثیر قرار می‌دهد و پالایشگاه‌ها را بر آن می‌دارد تا با توجه به کاهش اختلاف قیمت میان نفت خام شاخص برنت دریای شمال و نفت دوبی، از سایر عرضه‌کنندگان در خاورمیانه یا در مناطق دیگری مانند آمریکا و آفریقای شمالی به‌دنبال جایگزینی برای نفت عربستان باشند.

در گزارش منتشرشده مؤسسه رنسنس انرجی ادوایزرز، با اشاره به سود حاشیه‌ای پالایشگاهی در سنگاپور آمده است که نفت سبک عربی تاکنون کم‌رقیب‌ترین نوع نفت برای پالایشگاه‌های آسیا بوده است.

عربستان سعودی قیمت نفت خام بسیار سبک را برای عرضه به مشتریان آسیایی در ماه اوت ثابت نگه داشت و مبلغ ۲ دلار و ۵۵ سنت برای هر بشکه بیشتر از میانگین قیمت نفت خام شاخص‌های عمان/ دوبی تعیین کرد، اما قیمت رسمی فروش نفت خام نوع متوسط و سنگین عربی را ۲۰ سنت افزایش داد.

بر اساس این گزارش، عربستان قیمت رسمی فروش هر بشکه نفت خام سبک عربی را برای عرضه به مشتریان شمال غرب اروپا در ماه اوت با ۸۰ سنت افزایش به ۳ دلار و ۸۰ سنت بالاتر از نفت خام شاخص برنت دریای شمال تعیین کرد.

افزون بر این، قیمت رسمی فروش عربستان برای مشتریانش در ایالات متحده آمریکا برای تحویل در ماه اوت با ۱۰ سنت افزایش نسبت به قیمت ماه قبل به ۷ دلار و ۲۵ سنت در برابر شاخص نفت ترش آرگوس (ASCI) رسید.

کد خبر 64924

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 9 =