صادرات ایران به لبنان ۳۰۰ میلیون دلاری شد

مسئول شعبه سازمان توسعه تجارت ایران در لبنان با بیان اینکه برخی کالاها همچون مواد اولیه با تغییر منشأ از ترکیه، عراق و امارات به این کشور صادرات می شود گفت: تخمین زدیم براساس آمار رسمی و غیررسمی، صادرات ایران به لبنان به بالای ۳۰۰ میلیون دلار در سال رسیده است

به گزارش اگزیم نیوز، ابراهیم محمدرضازاده روز دوشنبه در نشست کارگروه توسعه صادرات استان کرمان افزود: صادرات ما به لبنان طی سال های گذشته بین ۲۰ تا ۶۰ میلیون دلار بوده و بر مبنای کاهش واردات لبنان، صادرات ما در سال ۲۰۲۰ به حدود ۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار رسید اما سال گذشته ۱۱۲ میلیون دلار بود.

وی با بیان اینکه صادرات به لبنان در سال ۲۰۲۰ بسیار ناچیز بود، اظهار داشت: در سال ۲۰۲۰ بالای ۱۱ میلیون دلار پسته و مغز پسته به لبنان صادرات داشتیم و فرش دومین کالای صادراتی ما بود.

مسئول شعبه سازمان توسعه تجارت ایران گفت: صادرات پسته به لبنان در سال گذشته ۲ برابر شده اما اختلافی بین آمار گمرک ما با گمرک لبنان وجود دارد و یکی از دلایل آن تغییر منشأ کالاهای صادراتی است که در آمار نمی آید. واردات ماشین آلات و خودرو از لبنان نیز به ترتیب ۰.۶ و ۰.۴ میلیارد دلار است.

پول لبنانی ها در بانک ها بلوکه شده است

رضازاده تصریح کرد: یکی از مسائل ما تغییر منشا است، تولیدگنندگان لبنانی درخواست پیش پرداخت ۱۰۰ درصدی به ویژه در فولاد و پتروشیمی دارند که محصولات پس از دریافت پیش پرداخت، تولید و ارسال می شوند.

وی گفت: بانک مرکزی پول های بانک ها را به عنوان اوراق قرضه گرفته و پس نداده، نقدینگی کافی ندارند و دولت این کشور ورشکسته است و برای واردات به تاجران تورک مراجعه می کنند که نقدینگی دارد و کالاها را تغییر منشأ می دهد و ۱۰ درصد از تاجر لبنانی می گیرد و مابقی را موقع تحویل می گیرد.

مسئول شعبه سازمان توسعه تجارت ایران افزود: برای اولین بار واردات موز لبنان را در سال گذشته از لبنان شروع کردیم در حالی که تمامی آنها به اسم ترکیه ثبت شده و ترکیه اصلا موز ندارد.

ظرفیت یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار صادرات به لبنان

رضازاده اضافه کرد: ظرفیت سنجی کردیم که یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار صادرات به لبنان داشته باشیم که ۸۰۳ میلیون دلار مربوط به پتروشیمی، ۳۸ میلیون دلار به صنعت، ۴۶۷ میلون دلار به بخش کشاورزی و غذایی و مابقی مربوط به دیگر محصولات است.

وی با اشاره به تحلیل ها از بازار لبنان گفت: بالارفتن حدود ۱۰۰ برابری قیمت ارز از یکهزار و ۵۰۰ لیر به ۱۰۰ هزار لیر طی سه سال گذشته، قدرت خرید مردم را به شدت کاهش داده و دولتی ها به شدت مشکل مالی دارند.

فرصتی برای ماندگاری کالای ایرانی در لبنان

وی عنوان کرد: این موضوع فرصتی است که کالای ایرانی را با رغبت بخرند و می دانند کالای ایرانی در کیفیت، تغییر چندانی با دیگر کشورهای اروپایی ندارد و اگر استانداردها را رعایت کنیم فرصتی است که جای خود را باز کنیم و ماندگار شویم.

مسئول شعبه سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: کالای ایرانی در لبنان نفوذ پیدا کرده و با حذف واسطه ها می تواند جای بیشتری باز کند.

وی افزود: ما تولیدکنندگان خوبی هستیم اما بازاریابی نکردیم و می توانیم از آنان به عنوان بازاریاب استفاده کنیم زیرا لبنان موافقت نامه تجارت آزاد با چهل کشور دارد و تعرفه ای بابت صادرات پرداخت نمی کند البته اتفاقاتی در حوزه صادرات ایران رخ داده که در نهایت به وجهه ایران آسیب زده است.

وی بیان کرد: لبنان با دسترسی به دریای مدیترانه با بیش از ۲۰ کشور مرز آبی دارد و می تواند مسیر صادرات ما باشد.

مسئول شعبه سازمان توسعه تجارت ایران گفت: شیعیان لبنان و مسیحیانی که به ما نزدیک هستند علاقه شدید به خرید کالای ایرانی دارند و حزب الله کاملا با ما است، آنان به کالای ایرانی با برند حلال و ساخت ایران اعتماد دارند زیرا ۷۰ درصد این کشور مسلمان هستند و حزب الله فروشگاه های خاص خود را دارد که ۹۰ درصد کالای ایرانی در آنها عرضه می شود.

وی تصریح کرد: ما خط مستقیم کشتیرانی به لبنان نداریم و اگر بخواهیم هر ماه یک خط حمل و نقل صادراتی ۵۰ هزار تنی بگذاریم به هیچ عنوان پر نمی شود و باید بتوانیم خط منظم و ماهانه به این کشور داشته باشیم.

وی با اشاره به مشکلات تحریم گفت: لبنان بزرگترین شبکه بانکداری را بین کشورهای عربی دارد در حالی که این کشور به اندازه کوچکترین استان ما است و حجم ارتباطات بین المللی آنها باور نکردنی است.

دیگر ضعف های صادرات به لبنان

رضازاده با اشاره به هزینه حمل بالای کالای ایرانی در مسیر ترکیه و انتقال با کشتی تا لبنان خاطرنشان کرد: کالای چینی نصف قیمت ایرانی به لبنان می رسد که این موضوع رقابت پذیری را کم می کند.

وی افزود: فقط ۲ شرکت مدیریت صادرات داریم که یکی در زمینه خشکبار و دیگری در موضوعات عام فعالیت می کند اما جای خالی آنها به شدت حس می شود.

مسئول شعبه سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به تبلیغات ناکافی در بازار لبنان و بی توجهی به اصول بازاریابی، گفت: ما سومین صادرکننده خرمای جهان هستیم اما تبلیغات نکردیم و لبنانی ها حتی نمی دانند که ما خرما داریم.

وی با بیان اینکه کالای تقلبی ضعف ما است، گفت: با احداث یک شرکت مدیریت صادرات و استقرار در آنجا، باید شبکه سازی و پایگاه سازی کنیم، قالی و پسته کرمان به لبنان صادرات می شود.

رضازاده با اشاره به اینکه ایجاد مرکز تجاری و شرکت مدیریت صادرات و ایجاد کنسرسیوم صادراتی بر مبنای استان کرمان می تواند در لبنان شکل گیرد، عنوان کرد: یک برند در کشور لبنان ثبت کنید که توان پیدا می کند بازاریابی و شبکه بزرگی ایجاد کند، ضمن آنکه اولین نمایشگاه اختصاصی را در لبنان داریم.

تفاهم نامه تجارت آزاد با لبنان

وی با بیان اینکه تولید مشترک با لبنان می تواند مسیری برای نفوذ به آن کشور و آفریقا باشد، تصریح کرد: تفاهم نامه تجارت آزاد با لبنان آغاز کردیم اما این موضوع در دولت قبل به مشکل خورد و تقویم نمایشگاهی ایجاد شده است.

موقعیت بازار لبنان برای صادرات ایران

مسئول شعبه سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه برای حضور در بازار هدف برنامه ویژه داریم گفت: لبنان همسایه زمینی ۲ فلسطین و سوریه دارد اما در حوزه دریایی با ۲۲ کشور جهان همسایه است که موقعیت جغرافیایی این کشور فرصتی برای ترانزیت کالاهای ایرانی دارد.

وی ادامه داد: روند صادراتی لبنان رو به رشد ارزیابی می شود وضعیت کرونا وقفه ای در این حوزه انداخت اما این کشور در ۱۰ سال گذشته حدود ۲۰ میلیارد دلار واردات داشته که آمار زیادی بنظر می رسد و همه کشورها زیر ۱۰ درصد از بازار لبنان سهم دارند، کشورهای زیادی ازجمله چین، آمریکا، ایتالیا، فرانسه و آلمان بیشترین سهم را به خود اختصاص دادند.

رضازاده با بیان اینکه ۲۵ درصد واردات کشور عراق از چین و ۱۰ درصد از ایران است اما در لبنان وضع متفاوت است، افزود: عمده واردات لبنان سوخت و مواد معدنی برای تامین مازوت و نفت و بنزین، مواد شیمیایی، جواهرات است که استان کرمان می تواند پایگاه تامین جواهرات به ویژه فیروزه این کشور باشد.

کد خبر 65183

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 10 =