علاقه‌مندی تاجیکستان به گسترش روابط تجاری با ایران

سرپرست سازمان توسعه تجارت با اشاره به علاقه تاجیکستان به گسترش روابط با ایران، گفت: برنامه‌های اصلی این سازمان در جهت افزایش مبادلات تجاری است.

به گزارش روز شنبه اگزیم نیوز از سازمان توسعه تجارت، «مهدی ضیغمی» در دیدار با «نظام‌الدین زاهدی» سفیر تاجیکستان در تهران موانع توسعه تجارت میان دو کشور بررسی و برای حل آنها برنامه‌ریزی شد و در این دیدار طرفین به بررسی راهکارهای توسعه تجارت، همکاری‌های تجاری و برگزاری همایش تجاری هم‌زمان با سفر آتی رئیسی جمهور کشورمان به تاجیکستان پرداختند.

وی با بیان اینکه برنامه دولت سیزدهم و سفرهای روسای جمهور دو کشور به ایران و تاجیکستان نشان از توجه ویژه به تاجیکستان دارد، خاطرنشان کرد: پیشنهاد ما این است که همایش مذکور با حضور روسای جمهور دو کشور برگزار شود.

سرپرست سازمان توسعه تجارت نیز با اشاره به کاهش حجم تجارت میان ۲ کشور از بررسی علل و تلاش برای رفع موانع در جهت توسعه تجارت ایران و تاجیکستان خبر داد و گفت: طبق برنامه‌ریزی‌ها مقرر شده است تا پایان سال رایزن بازرگانی ما در تاجیکستان مستقر شود.

ضیغمی تاکید کرد: حضور در نمایشگاه‌های بین المللی تاجیکستان و اعزام و پذیرش هیأت‌های تجاری دو کشور نیز از برنامه‌های اصلی سازمان توسعه تجارت در جهت افزایش مبادلات تجاری محسوب می‌شود.

وی همچنین به توانایی شرکت‌های فنی و مهندسی ایرانی اشاره کرد و خواستار مساعدت دولت تاجیکستان جهت حضور این شرکت‌ها در پروژه‌های مهم تاجیکستان شد.

سفیر تاجیکستان در ایران: تونل استقلال توسط ایرانی‌ها به سرانجام رسیده است

سفیر تاجیکستان در ایران نیز با اشاره به حجم مبادلات تجاری در پنج ماه نخست سال میلادی میان ایران و تاجیکستان گفت: این مبادلات نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش ۹ درصدی داشته است که با توجه به ظرفیت‌های ایران و علاقمندی ما به استفاده از تمامی این ظرفیت‌ها، باید افزایش پیدا کند.

نظام‌الدین زاهدی با اشاره به برنامه ریزی صورت گرفته جهت سفر آیت الله رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران به تاجیکستان طی دو ماه آتی، اظهار داشت: لازم است همزمان با این سفر همایش تجاری با حضور تجار و بازرگانان و همچنین مسئولین تجاری ۲ کشور برگزار شود تا پیوند میان تجار شکل گیرد.

وی تاکید کرد: هم اکنون استان خراسان رضوی ارتباط بسیار خوب تجاری با تاجیکستان دارد و از استان‌های دیگر نیز در خواست داریم مناسبات تجاری خود با تاجیکستان را گسترش دهند.

سفیر تاجیکستان در تهران نیز با استقبال از این موضوع به تجربه موفق حضور ایرانی‌ها در تاجیکستان اشاره کرد و گفت: تونل استقلال که موجب برقراری ارتباط شمال و مرکز تاجیکستان در زمستان می‌شود، توسط ایرانی‌ها به سرانجام رسیده و ما خاطره خوبی از حضور شرکت‌های ایرانی در پروژه‌های خود داریم. تونل استقلال یک پروژه ملی بود چرا که در فصل زمستان عملاً ما نمی‌توانستیم از جاده‌های کوهستانی استفاده کنیم و ارتباط شمال و مرکز تاجیکستان قطع می‌شد، تونل استقلال این مشکل را برطرف کرد.

در ادامه طرفین به بررسی کارشناسی موضوعات مختلف تجاری پرداختند.

کد خبر 65324

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 6 =