امسال بیشتر تولیدات زیتون کنسرو می‌شود

رئیس شورای ملی زیتون گفت: فعلا پیش‌‎بینی برای میزان تولید زیتون در کشور انجام نشده اما بیشتر تولیدات مثل سال قبل کنسرو می‌شود.

به گزارش روز سه شنبه اگزیم‌نیوز، مهدی عباسی افزود: هنوز میزان تولید امسال پیش‌بینی نشده ولی تولیدکنندگان با توجه به کاهش تولید در حال ارزیابی برای تبدیل محصولات به روغن یا کنسرو هستند.

وی پیش‌بینی کرد که امسال نیز بیشتر تولیدات کنسرو شود همانطور که در سال گذشته ۷۵ درصد تولیدات کنسرو و ۲۵ درصد روغن گیری شد.

این مسوول در ارتباط با بحث خرید تضمینی زیتون نیز گفت: این اقدام موجب احیای صنعت زیتون شد و آن را از لبه پرتگاه نجات داد.

رئیس شورای ملی زیتون با تاکید بر صنایع تکمیلی در استان زنجان، گفت: در تولید محصول زیتون هنوز زنجیره تکمیل نشده است، یعنی بحث فرآوری آن انجام می شود اما بسته‌‎بندی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه ابتدا باید زیرساخت‎‌ها تعریف شود تا شاهد تکمیل زنجیره زیتون در استان باشیم، اضافه کرد: شرایط فعلی زنجان از نظر زیتون به این شکل است که ما در حال حاضر فقط تامین کننده هستیم در حالی که نقش ما باید تولید کننده باشد.

رئیس شورای ملی زیتون افزود: در صورتی که بحث تولید، بسته بندی و فرآوری توسط خود استان انجام شود، ارزش افزوده و نیروی کار برای استان خواهد بود، اما متاسفانه با این شرایط خیلی فاصله داریم.

وی با تاکید بر توسعه بازارهای صادراتی این محصول، گفت: ورود به بازارهای جدید منجر به شکوفایی این صنف و بخش می شود و باید برنامه ریزی لازم در این زمینه صورت گیرد.

عباسی گفت: امروز کشورهای توسعه یافته در بازار آزاد حضور دارند به همین دلیل وارد شدن در آن بسیار سخت شده است و قطعا در این شرایط، قدرت رقابت با این کشورها را نخواهیم داشت.

استان زنجان در زمینه سطح زیر کشت و میزان تولید محصول زیتون، رتبه نخست کشور را دارد و بیش از ۲۱ هزار هکتار از مزارع شهرستان طارم شامل باغ های زیتون است و این شهرستان بیش از ۴۰ درصد زیتون کشور را تولید می‌کند.

شهرستان طارم سال گذشته با تولید ۱۰۰ هزار تن محصول همچنان طلایه دار و رکورد دار تولید این محصول در کشور شد.

بنابر اعلام سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان، میزان تولید زیتون طارم در سال گذشته چهار برابر متوسط سالهای گذشته بود.

توسعه باغ های زیتون در اراضی شیب دار طارم از جمله طرح هایی است که برای افزایش سطح زیر کشت و افزایش تولید زیتون در دستور کار قرار گرفته است و قدمت اجرای آن به حدود ۱۵ سال می رسد.

کل پروژه توسعه باغ های زیتون طارم به مساحت بیش از ۲ هزار هکتار است که بخش ها و فازهایی از آن طی سال های گذشته تکمیل شده و در مناطقی هم به بهره برداری رسیده و کشت درختان زیتون در آنها عملیاتی شده است.

در سفر سال گذشته رییس جمهور به زنجان مصوباتی در راستای حمایت از بخش کشاورزی به خصوص حوزه زیتون انجام شد که بنا بر اعلام سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان اعتبارات آن بر اساس برنامه زمان بندی و پیشرفت پروژه در حال تخصیص است.

کد خبر 65604

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 3 =