دولت به دنبال حل مشکلات بازار سهام/ شاخص بورس جایی برای ریزش ندارد

یک کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه شاخص بورس جایی برای ریزش ندارد، گفت: هدف دولت در وضعیت فعلی بورس، ایجاد نوسان در بازار و ضرر و زیان سهامداران نیست، بلکه اکنون به دنبال راه حلی برای رفع مشکلات بازار سهام موجود است.

به گزارش اگزیم‌نیوز، «امیر سیدی» امروز (شنبه) به روند فعلی معاملات بورس و مشکلات حاکم در این بازار اشاره کرد و اظهار داشت: همیشه در میان فعالان بازار سهام یک نظر ثابت در مورد بورس وجود دارد، مبنی بر اینکه با توجه به مولد بودن بازار سهام، این بازار می‌تواند در بلندمدت بهترین بازار برای سرمایه‌گذاری باشد و بازدهی خوبی را نصیب سهامداران کند.

وی با اعلام اینکه دارایی‌های حاضر در بازارهای سرمایه‌گذاری به عنوان یک دارایی مولد تلقی می‌شوند، گفت: برای مثال بازار خودرو یا طلا هیچ‌گاه ارزش افزود تولید نمی‌کند، اما شرکتی که در بورس حضور دارد به صورت میانگین در حال فعالیت است و سودی را در میان سهامداران تقسیم می‌کند؛ بنابراین بازار سهام در بلندمدت بهترین بازار برای سرمایه‌گذاری است که این مساله را می‌توان با در نظر گرفتن میانگین ۱۰ ساله یا ۲۰ ساله مورد سنجش و مقایسه قرار داد.

سبقت بازار سهام از دیگر بازارهای سرمایه‌گذاری

سیدی با تاکید بر اینکه بازار سهام می‌تواند به لحاظ بازدهی از دیگر بازارها سبقت بگیرد، افزود: نکته دیگر در بازار سهام، نگاه حاکم به بازار است که سهامداران باید به صورت مداوم و مستمر در این بازار حضور داشته باشند و به سرمایه‌گذاری و بهبود سبد سرمایه‌گذاری خود در این بازار براساس عملکرد شرکت‌ها بپردازند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: این موضوع باید قابل توجه باشد که اگر سهامداران از اطلاعات چندانی نسبت به سرمایه‌گذاری در بورس برخوردار نیستند، بهتر است از صندوق‌های سرمایه‌گذاری استفاده‌ و به صورت غیرمستقیم اقدام به سرمایه‌گذاری در این بازار کنند.

وی ادامه داد: وجود موارد مبهم در بازار خود عاملی برای از بین رفتن ثبات بازار و نیز اعتماد سهامداران به بازار خواهد شد.

سیدی اظهار داشت: در این زمینه می‌توان به مساله تغییر نرخ خوراک پتروشیمی اشاره کرد که در روز ریزش تاریخی شاخص بورس اعلام کرده بودیم مشکلی در بازار وجود ندارد اما پس از نامه‌ای که با تاخیر منتشر شد، متوجه این موضوع شدیم اتفاقی رخ داده بود که بازار از آن آگاه نبوده و فقط عده‌ای خاص با کسب اطلاع از این موضوع از فرصت پیش آمده برای فروش سهام استفاده کردند.

بازار از توجیه درستی برای ریزش برخوردار نیست

این کارشناس بازار سهام با تاکید بر اینکه بازار از توجیه درستی برای روند زنولی برخوردار نیست، افزود: هدف دولت در وضعیت فعلی بورس، ایجاد نوسان در بازار و ضرر و زیان سهامداران نیست، بلکه اکنون به دنبال راه حلی برای رفع مشکلات موجود است.

وی اظهار داشت: این امکان وجود دارد که دولت در صورت کشف راه حل مناسب برای رفع مشکلات، کمکی به معاملات بازار داشته باشد و سعی کند با سیاست حامیانه تری با بازار برخورد کند.

سیدی به تصمیم اخیر سازمان بورس مبنی بر الزام شرکت‌ها گزارش تفسیری مدیریت اشاره کرد و گفت: بورس ایران در چند سال اخیر با گسترش زیادی مواجه شده و برخی شرکت‌ها ممکن است در طول سال تعدادی گزارش منتشر کنند؛ این گزارش‌ها به تعداد بالای ۱۶ گزارش رسیده و به صورت ماهیانه، سه ماه سالیانه منتشر می‌شود که با توجه به این اتفاق زمینه افزایش شفافیت معاملات بازار بیشتر شده است.

این کارشناس بازار سرمایه می‌گوید؛ طبق پیگیری‌های صورت گرفته در چند وقت گذشته شاهد این مساله بودیم که عوامل درونی بازار که مربوط به سیاست‌گذاری بازار است با پیشرفت همراه بوده است.

وی اظهار داشت: اکنون نیازمند این مساله هستیم تا بیشتر به عوامل بیرونی بازار که تاثیرگذار بر معاملات بورس است را ثبات ببخشیم و کمتر شاهد نوسانات اعمال شده بر بازار باشیم.

شاخص بورس جایی برای ریزش ندارد

سیدی به تاثیرپذیری بازار از نرخ خوراک هفت هزار تومانی تاکید کرد و گفت: بازار واکنشی را که باید به این نرخ از خود نشان می‌داد را نشان داده و دیگر جایی برای ریزش و روند نزولی ندارد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه نکته مهم این است باید در بازار شاهد ثبات تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری‌ها باشیم، ادامه داد: بهتر بود که ساز و کار بورس انرژی برای قیمت‌گذاری استفاده می‌شد یا اگر ایران به عنوان کشور صادرکننده است براساس سایر کشورهای صادرکننده اقدام به تعیین نرخ می‌کرد.

کد خبر 65703

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =