حجم پول نقد در گردش به ۱۲۲ همت رسید

طبق آمارهای بانک مرکزی، حجم پول نقد در گردش اقتصاد ایران در پایان سال گذشته به ۲۵.۷ درصد از کل نقدینگی رسید و از ۱۲۲.۶ هزار میلیارد تومان عبور کرد.

به گزارش روز شنبه خبرنگار "اگزیم نیوز"، نگاهی به آمارهای ارائه شده از سوی بانک مرکزی در خصوص حجم نقدینگی و جزئیات نقدینگی در پایان سال گذشته نشان می دهد که در پایان اسفندماه سال گذشته، حجم نقدینگی به ۶ هزار و ۳۳۷ هزار میلیارد تومان رسید که ۳۱.۱ درصد رشد نشان می دهد.

برپایه این گزارش، حجم پول در جریان به هزار و ۶۲۹ هزار میلیارد تومان و حجم شبه پول نیز به ۴ هزار و ۷۰۸ هزار میلیارد تومان رسیده است.

در عین حال، اسکناس و مسکوک در دست اشخاص نیز در پایان اسفندماه سال گذشته رقم ۱۲۲.۶ هزار میلیارد تومان و حجم سپرده های دیداری هم هزار و ۵۰۷ هزار میلیارد تومان بود.

به صورت کلی، حجم پول در گردش اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۱ به نسبت سال قبل از آن، ۶۵.۲ درصد رشد یافته و در این بین نیز حجم اسکناس و مسکوک در دست اشخاص هم ۴۱.۹ درصد رشد داشته است.

حجم سپرده های دیداری که در پایان سال ۱۴۰۰ به میزان ۹۰۰ هزار میلیارد تومان، در پایان سال گذشته ۶۷.۴ درصد رشد یافت و به هزار و ۵۰۷ هزار میلیارد تومان بالغ شد.

برپایه آمارهای موجود، حجم پول نقد در دست اشخاص نیز تا پایان سال گذشته ۸۶.۴ هزار میلیارد تومان بود که این رقم با عبور از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان در پایان سال گذشته، به ۱۲۲.۶ هزار میلیارد تومان رسید.

حجم کلی پول از مجموع نقدینگی که در پایان سال اسفندماه سال ۱۴۰۰ به میزان ۲۰.۴ درصد بود در پایان سال گذشته با افزایش به ۲۵.۷ درصد رسید.

در عین حال، حجم شبه پول از کل نقدینگی در جریان نیز که در پایان سال ۱۴۰۰ به میزان ۷۹.۶ درصد بود، در پایان سال گذشته با کاهش به ۷۴.۳ درصد رسید.

کد خبر 65915

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 17 =