ترانزیت و اقتصاد دریامحور، از مصوبات لایحه برنامه هفتم

رئیس کمیسیون تلفیق گفت از مهمترین مصوبات در راستای طرح عظیم پیشران، بحث ترانزیت و اقتصاد دریامحور است.

به گزارش روز یکشنبه اگزیم‌نیوز، ابراهیم عزیزی رئیس کمیسیون تلفیق در گفت‌وگو با بخش خبری ۲۱ درخصوص مصوبات لایحه برنامه هفتم اظهار داشت: یکی از مهمترین مصوبات در راستای طرح عظیم پیشران، بحث ترانزیت و اقتصاد دریامحور است. در این خصوص مصوبات بسیار خوبی هدفگذاری شده است.

وی افزود: میزان ترانزیت زمینی کالا به میلیون تن هدفگذاری ۵۰ میلیون تن شده است که سال اول ۲۰ میلیون تن است و به همین نسبت افزایش پیدا می‌کند. نسبت ارزش افزوده اقتصاد دریا به تولید ناخالص یک و نیم برابر هدفگذاری شده است و همینطور سهم حمل و نقل ریلی از جابجایی کل بار زمینی داخلی تن کیلومتر ۳۰ درصد هدفگذاری شده است.

رییس کمیسیون تلفیق با بیان اینکه سهم ریلی بنادر کشور ۲۵ درصد و احداث زیرساخت‌های ریلی ۳ هزار و ۲۰۰ کیلومتر، تصریح کرد: نوسازی و تأمین ناوگان ریلی با مشارکت غیردولتی ۵۵۰ دستگاه، سرعت سفربار ریلی میانگین در سال افزایش پیدا می‌کند به نحوی که ۷۰ درصد نسبت به شروع برنامه این افزایش محقق می‌شود. نوسازی ناوگان جاده‌ای هم ۱۲۵ هزار دستگاه پیش بینی شده است.

عزیزی گفت: مجموع بنادری که بنادر نسل سه و بالاتر از آن ۳ بندر و بنادر نسل دو، ۵ بندر هدفگذاری شده است. صادرات غیرنفتی یعنی غیر انرژی‌بر از مناطق ویژه ۶ و نیم میلیارد یورو هدفگذاری شده است و نسبت جمعیت سواحل جنوبی به کل کشور ۸ درصد است؛ حجم سوخت رسانی به کشتی‌ها ۷ میلیون تن و حجم محصولات شیلاتی ۲ و نیم میلیون تن هدف‌گذاری شده است.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: در برنامه هفتم یک ستاد ملی ترانزیت هم به ریاست رئیس جمهور پیش بینی شده است در فرودگاه بین المللی حضرت امام خمینی (ره) هم به عنوان هاب منطقه و به عنوان قطب پیش بینی شده است. همه زیرساخت‌ها با مشارکت بخش غیردولتی هم اجازه داده شده است که یک تحول بسیار بزرگ برای ایران قوی و مردم عزیز بحمدالله به دنبال دارد.

کد خبر 65952

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 10 =