جهش صادرات نفت ایران به چین با امضای سند همکاری ۲۵ ساله

طبق آمار مؤسسه کپلر، پیش‌بینی می‌شود ایران ماه جاری بابت فروش نفت به چین حدود ۳.۵ میلیارد دلار درآمد داشته باشد که ۱۱ برابر درآمد ماهانه فروش نفت به چین در سال ۲۰۲۰ است.

به گزارش روز شنبه اگزیم‌نیوز، هفته گذشته موسسه تانکر ترکرز (تصویر ۱) در توئیتی عنوان کرد که صادرات نفت ایران به چین در ماه جاری میلادی از عربستان پیشی گرفته است. تا قبل از جنگ اوکراین، عربستان بزرگترین صادرکننده نفت به چین بود ولی حال روسیه جای این کشور را گرفته و صادرات نفت ایران نیز از این کشور بیشتر شده است.

جهش صادرات نفت ایران به چین با امضای سند همکاری ۲۵ ساله

پیش‌تر نیز موسسه ردیابی نفتکش‌ها کپلر، از جهش صادرات نفت ایران به چین خبر داده بود. طبق آمار کپلر (تصویر ۲)، صادرات نفت ایران به چین بعد از دو سال روند نزولی در سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۱ تحت تاثیر تحریم آمریکا و رویکرد شرق‌ستیزی دولت روحانی، از سال ۲۰۲۱ و با امضای سند همکاری ۲۵ ساله در ماه مارس این سال صعودی شد.

جهش صادرات نفت ایران به چین با امضای سند همکاری ۲۵ ساله

طبق آمار سالانه موسسه کپلر صادرات نفت به چین در ماه جاری ۲۰۲۳ به ۱.۵ میلیون بشکه در روز افزایش یافت و میانگین امسال را به مرز یک میلیون بشکه (۹۹۱ هزار بشکه در روز) رساند که بیش از ۳ برابر فروش نفت در سال ۲۰۲۰ و پیش از امضا شدن سند همکاری ۲۵ ساله بین ایران و چین است.

افزایش رقم صادرات به همراه افزایش قیمت نفت منجر شده که ایران در سال ۲۰۲۲ معادل ۲۵.۴ میلیارد دلار ارزآوری نفتی از فروش نفت به چین داشته باشد که نسبت به قبل از امضای سند همکاری ۲۵ ساله در سال ۲۰۲۰ که درآمد ایران معادل ۳.۷ میلیارد دلار بود، جهش چشمگیری یافته است.

با فرض تخفیف ۱۰ دلاری هر بشکه نفت ایران در بازار چین، پیش‌بینی می‌شود ایران در ماه جاری بابت فروش نفت به این کشور حدود ۳.۵ میلیارد دلار درآمد خواهد داشت که ۱۱ برابر درآمد ماهانه فروش نفت به چین در سال ۲۰۲۰ است. همچنین حدود ۴۵۰ میلیون دلار نیز هزینه دور زدن تحریم‌ها در قالب تخفیف ارائه شده است که معادل ۱۱ درصد بهای نفت ایران است.

به اعتقاد کارشناسان، افزایش بیش از ۱۰ برابری درآمد نفتی ماهانه فروش نفت ایران به چین این فرصت را فراهم کرده که ایران از فشار تحریمی آمریکا خارج شود و قدرت خود را افزایش دهد. بلومبرگ نوشت ایران امسال صادرات نفت خود را افزایش داده زیرا از نظر ژئوپلیتیکی قوی‌تر شده است و بیشتر محموله‌ها به چین می‌روند.

کد خبر 66142

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =