کاهش ۲ درصدی نرخ بیکاری و احیای ۴ هزار واحد تولیدی در دولت سیزدهم

سخنگوی دولت از کاهش ۲ درصدی نرخ بیکاری به دلیل فعال شدن کسب و کارها خبر داد و گفت:حدود ۴ هزار کسب و کار راکد و نیمه راکد در دو سال فعالیت دولت مردمی به تناسب فعال شده‌اند و مشکلات آنها حل و فصل شده است.

به گزارش اگزیم‌نیوز، علی بهادری جهرمی روز سه‌شنبه در نشست خبری هفتگی خود با گرامیداشت یاد شهیدان رجایی و باهنر و آغاز هفته دولت به ارایه گزارشی از دستاوردها و اقدامات دولت سیزدهم در دو سال گذشته پرداخت و گفت: نرخ بیکاری به واسطه فعالیت‌های مختلف به ویژه فعال شدن کسب و کارها در این مدت کاهش ۲ درصدی را تجربه کرده است که ناشی از افزایش ۱۰ درصدی اشتغال پذیری فارغ التحصیلان است.

سخنگوی دولت گفت: در حوزه رشد تولید و اشتغال بعد از ۱۰ سال رکود به رشد اقتصادی حدود ۴ درصد رسیدیم؛ در زمینه سرمایه‌گذاری و تامین مالی تولید نیز متوسط رشد سالانه سرمایه گذاری (تشکیل سرمایه ثابت) طی دهه ۹۰ منفی ۵.۲ درصد بود اما از سال ۱۴۰۰ روندی مثبت را در پیش گرفت و رشدی ۴.۱ درصدی داشت که در سال ۱۴۰۱ نیز ادامه یافت و رشد ۲.۱ درصدی را ثبت کرد.

بهادری جهرمی با بیان اینکه تسهیلات پرداخت شده شبکه بانکی کشور به بخش‌های مختلف اقتصادی در سال ۱۴۰۱ افزایش ۳/۴۵ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ داشته است، گفت: در مدت یاد شده پرداخت ۶/۸۴ درصد از کل تسهیلات پرداختی به صاحبان کسب و کار را شاهد بودیم.

سخنگوی دولت با اشاره به اقدامات دولت در زمینه تسهیل صدور مجوز کسب و کار، عنوان‌ کرد: در این دولت حدود ۹۷ درصد از مجوزها شامل ۴ هزار و ۴۵۱ مجوز در بستر درگاه ملی صادر می‌شود.

بهادری جهرمی با بیان اینکه حدود ۴ هزار کسب و کار راکد و نیمه راکد در دو سال فعالیت دولت مردمی به تناسب فعال شده‌اند و مشکلات آنها حل و فصل شده است، افزود: در حوزه معادن نیز بیش از هزار معدن به چرخه مولد اقتصاد بازگشته‌اند.

وی باز فعالسازی ۱۷۵۷ واحد راکد در سال ۱۴۰۱ و تعداد ۱۱۹۳ واحد در سال ۱۴۰۰ را از دیگر دستاوردهای دولت در حوزه تولید و اشتغال برشمرد.

به‌گفته سخنگوی دولت در توسعه صادرات، کشور رکورد صادراتی ۵۳ میلیارد دلاری را در پایان سال ۱۴۰۱ تجربه کرد و در حوزه تجارت خارجی نیز رکورد بی سابقه ۱۱۲ میلیارد دلاری در این دولت به ثبت رسید.

بهادری جهرمی توضیح داد که ارزش صادرات کشور در سال ۱۴۰۱ افزایش ۱۰ درصدی داشت که در این میان تجارت با کشورهای حوزه اتحادیه اوراسیا افزایش ۲۰ درصدی را به ثبت رساند.

وی افزایش ۲۰۰ درصدی صادرات نفت خام و میعانات گازی را از دیگر دستاوردهای دولت مردمی در دو سال گذشته عنوان کرد.

رشد ۶۰ درصدی وصول درآمدهای مالیاتی

سخنگوی دولت اصلاح نظام مالیاتی و جلوگیری از فرار مالیاتی را از دیگر دستاوردهای دولت سیزدهم برشمرد و گفت: در دولت قبل کمتر از سه میلیون مودی مالیاتی شناسایی شده بود که این رقم در دولت سیزدهم به بیش از پنج میلیون نفر افزایش یافت.

وی افزود: با اینکه پایه مالیاتی تولیدکنندگان از ۲۵ درصد به ۱۸ درصد کاهش یافته است، شاهد رشد ۶۰ درصدی وصول درآمدهای مالیاتی هستیم.

بهادری جهرمی ساماندهی بیش از ۱۸ میلیون‌پذیرنده بانکی را یکی از اقدامات موثر در افزایش درآمدهای مالیاتی و جلوگیری از فرار مالیاتی عنوان کرد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه نرخ رشد نقدینگی از ۴۳ درصد در ابتدای دولت سیزدهم به ۲۷.۵ درصد کاهش یافته است، خاطر نشان کرد که هدف گذاری بانک مرکزی برای نرخ رشد نقدینگی عددی کمتر از این است.

افزایش ظرفیت سالن های نمایش در مناطق محروم

بهادری جهرمی با اشاره به اقدامات دولت در حوزه فرهنگ نیز گفت: در زمینه زیرساخت های فرهنگی، ظرفیت سالن های نمایش در مناطق محروم ۴۰ درصد افزایش یافته و سرانه صندلی سینما در کشور نیز رشد ۶ درصدی را تجربه کرده است.

سخنگوی دولت یادآور شد که در دولت سیزدهم تاکنون بیش از ۵۸۰ فیلم در ۲۰۲ شهرستان در قالب سینما سیار در مناطق محروم اکران شده است و بودجه بخش فرهنگ بیش از ۲.۹درصد افزایش یافته ضمن آنکه یک درصد از بودجه دستگاه های اجرایی به حوزه فرهنگ و هنر تعلق گرفته است.

وی با بیان اینکه در دولت سیزدهم بسیاری از جشنواره ها که بیش از ده سال متوقف بودند، مجدد فعال شدند، اظهار داشت: تعداد اعضای صندوق هنرمندان ۵۴ درصد افزایش یافته و تعدادخبرنگار تحت پوشش بیمه نیز رشد ۹۷ درصدی را تجربه کرده است.

رییس جدید مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری به زودی معرفی می شود

سخنگوی دولت در پاسخ به ایرنا درباره فعالیت مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری توضیح داد: این مرکز همچنان فعال است و هنوز آقای خیاطیان تودیع نشده است.

بهادری جهرمی افزود: به زودی رییس این‌ مرکز معرفی خواهد شد و با دوره جدید مسئولیتی فعالیت ها مضاعف می شود.

سخنگوی دولت درباره شایعات بنزینی نیز گفت: موضع دولت درباره قیمت بنزین در دو سال گذشته بارها اعلام شده و هیچ موضع متفاوتی نبوده است؛ وقت آن است شایعه سازانی که مستمر در دل مردم دلهره ایجاد کرده‌اند، بگویند هدفشان از بیان این شایعه‌ها چیست.

رشد درآمدهای دولت در حوزه مالیات، معدن و صادرات

بهادری جهرمی از افزایش بیش از دوبرابری درآمدهای وصولی حقوق دولتی معادن در دو سال ابتدای دولت سیزدهم نیز خبر داد و گفت: این درآمدها از حدود ۱۹ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ به بیش از ۳۸ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ رسیده است.

به گفته سخنگوی دولت، رشد ۵۴ درصدی درآمدهای مالیاتی در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ با تحقق ۱۰۴ درصدی نسبت به مصوبات قانون بودجه ۱۴۰۱ و با تمرکز بر گسترش پایه‌های مالیاتی و جلوگیری از فرارهای مالیاتی محقق شده‌است.

وی افزود: همچنین تسویه مبلغ ۳۰۴ هزار میلیارد تومان اصل و فرع اوراق دولتی از ابتدای شهریور ماه سال ۱۴۰۰ تا تیرماه سال ۱۴۰۲ انجام شده است.

بهادری جهرمی خاطر نشان کرد: مجموع درآمدهای ارزی حاصل از صادرات نفت خام، میعانات گازی، گاز طبیعی، فرآورده های نفتی و محصولات پتروشیمی در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۳۹۹ افزایش ۲۷۸ درصدی داشته و وصول درآمدهای حاصل از صادرات گاز از ۱ میلیارد دلار در کل سال ۱۳۹۹ به ۷,۴ میلیارد دلار در کل سال ۱۴۰۰ و ۸ میلیارد دلار سال ۱۴۰۱ رسیده است.

دبیر هیات دولت همچنین گفت: در سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۹۰۰ هزار میلیارد تومان توسط وزارت نفت در قالب تبصره ۱ و تبصره ۱۴ منابع مالی برای دولت تأمین شده است که یک رکورد تاریخی محسوب می‌شود.

آخرین خبرها از تامین مسکن

سخنگوی دولت به اجرای قانون جهش تولید مسکن نیز اشاره کرد و گفت: در زمینه تأمین مسکن خانواده‌های فاقد مسکن نیز زمین برای ساخت یک میلیون و ۸۳۸ هزار و ۹۷۴ واحد مسکونی تامین و عملیات اجرایی ۱۲۴ هزار و ۱۵۴ واحد در بافتهای فرسوده شهری و عملیات اجرایی ۲۹۵ هزار ۳۱۹ واحد در مناطق روستایی آغاز شده است.

بهادری جهرمی افزود: واگذاری زمین به تعداد ۲۴ هزار متقاضی طرح جوانی جمعیت، شروع عملیات ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی برای کارگران و تحویل تعداد ۳۵ هزار مسکونی به مدد جویان تحت پوشش سازمان بهزیستی (که رشد ۵۰ درصدی داشته)، برخی دیگر از اقدامات دولت در این حوزه است. همچنین شاخص مقاوم‌سازی منازل روستایی از ۴۹ درصد به ۵۱ درصد افزایش داشته است.

توسعه زیرساخت های آبرسانی به روستاها

سخنگوی دولت در خصوص زیرساخت‌های آب و آبفا آبرسانی به ۳۰۳۰ روستا نیز از اقدام دولت برای ۴۳۶۵ کیلومتر خطوط انتقال آب روستایی و ۴۴۶۱ هکتار شبکه‌های آبیاری و زهکشی خبر داد.

بهادری جهرمی افزود: تأمین پایدار سوخت مورد نیاز کشور، رکوردشکنی تاریخی سطح ذخایر نفت‌گاز نیروگاه‌ها و رسیدن به سطح ۳۱۰۰ میلیون لیتر ذخیره نفت گاز نیروگاه‌ها در تیرماه ۱۴۰۲، برخی دیگر از دستاوردهای دولت در حوزه انرژی بوده است.

وی ادامه داد: افزایش دو درصدی تامین گاز صنایع عمده در سال ۱۴۰۲ و تکمیل و مورد بهره‌برداری قرار گرفتن بالغ بر ۱۵۰۰ کیلومتر خط لوله انتقال گاز با سرمایه گذاری بالغ بر ۱ میلیارد دلار در دو سال نخست دولت سیزدهم و گازرسانی به ۴۱ شهر، ۵۲۹۷ روستا و ۱۵۲۳۸ واحد صنعتی را شاهد بودیم که موجب پوشش ۹۸ درصدی از جمعیت شهری و ۸۵ درصدی از جمعیت روستایی قابل گازرسانی کشور بوده است.

وی در خصوص توسعه زیرساخت‌های حمل ونقل کشور نیز از افتتاح ۳۸۷ کیلومتر راه آهن و افزایش ۵ درصدی افتتاح خطوط اصلی ریلی نسبت به دوره مشابه دولت دوازدهم خبر داد.

بهادری جهرمی یادآور شد: بهره برداری از ۱۳۲۳ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی و بهره برداری از ۲۳۲ کیلومتر آزادراه در سال ۱۴۰۲ و افزایش درصد برخورداری تعداد روستاهای بالای ۲۰ خانوار از عدد ۸۱.۷ درصد به ۸۴ درصد به راه آسفالت، برخی دیگر از اقدامات دولت از ابتدای فعالیت‌اش بوده است.

وی افزود: همچنین افزایش ۶۰ درصدی پروازهای عبوری در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ و افزایش به ترتیب ۵۸ و ۳۴ درصدی حمل بار بین الملل از ابتدای دولت سیزدهم تا پایان سال ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه در دولت های یازدهم و دوازدهم به دست آمده است.

سخنگوی دولت یادآور شد: رشد ۴.۵۴ درصدی شاخص حمل (مجموع جابجایی بار و مسافر) با جابجایی ۴۶.۱۶ میلیارد واحد حمل در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ و افزایش ۱۳ درصدی جابجایی مسافر ریلی در ۴ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲ رقم خورده است.

به گفته وی، رکورد جابجایی مسافری با بیش از ۲۹.۶۷ میلیون نفر مسافر در سال ۱۴۰۱ شکسته شده و رشد ۴۳.۱۳ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ و رشد ۳ درصد ترانزیت جاده ای در ۴ ماهه ابتدایی ۱۴۰۲ به دست آمده است.

هدف سفرهای استانی، لمس مشکلات مردم و حل آنهاست

وی درباره مهمترین اقدامات و برنامه‌های دولت در سال سوم فعالیت در سفرهای استانی، گفت: هدف اصلی و تاکید اساسی دولت در زمینه برگزاری سفرهای استانی، برداشتن فاصله میان مسئولان و مردم و شناخت واقعی و ملموس از مشکلات مردم در میدان عمل و در بطن جامعه است که در این دو سال دنبال شده و در سال‌های آتی همین رویه دنبال خواهد شد. در دوره دوم سفرهای استانی هم مهمترین اقدامات دولت برای بخش‌های مختلف کشور تکمیل طرح‌ها و پروژه‌های نیمه‌تمام است.

سخنگوی دولت با قدردانی از دستگاه قضا برای استمرار حرکتی که به منظور حل کسب و کار های راکد و نیمه‌راکد صورت گرفته و آغاز به کار پتروشیمی گلستان، گفت: یکی از مصادیق همکاری قوا در جهت تحقق شعار سال و اولویت های کشور می تواند همین‌مسئله باشد، آیت الله رئیسی در زمانی که دستگاه قضا بودند نیز این موضوع را در دستورکار خود قرار داده بودند.

وی تاکید کرد: با همراهی و همیاری قوا می توان سنگ ها را از پیش پای کسب و کار ها برداشت و به ایجاد اشتغال مولد کمک‌کرد.

بهادری جهرمی درباره اظهارات معاون اقتصادی سابق رئیس بانک مرکزی مبنی بر افشای اطلاعات محرمانه به صندوق بین المللی پول توسط همتی و موضع دولت در این باره، تصریح کرد: این حوزه ای است که نهاد های نظارتی و دستگاه قضایی باید نسبت به اظهار نظر کنند.

وی گفت: توهین به مردم و ضرب و شتم عنوان‌ مجرمانه است و مجازات آن در قانون مشخص است و از سوی نهاد های انتظامی و قضایی باید برخورد صورت‌گیرد، دولت مدافع حمایت از کرامت ایرانیان و مقابله با هنجار شکنی و جرم‌است.

تدوین سند امنیت غذایی و پیگیری اجرای آن

سخنگوی دولت درباره اهمیت سند امنیت غذایی خاطر نشان‌کرد: پیش از این اسنادی در جهت تامین امنیت غذایی در سند تحول دولت و اسناد وزارتخانه ای تدوین شده بود لذا آغاز برنامه عملیاتی معطل این سند نبوده است و در وزارت جهاد کارگروه های مختلف در حوزه های مختلفی تشکیل شده و در وزارت بهداشت دبیرخانه ای در خصوص امنیت تغذیه و ایمنی غذا فعال شده است که هر دو اقدامات متعددی را انجام داده اند.

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه خرید تضمینی گندم که از محور کالای اساسی است از مرز ده میلیون تن عبور کرد و افزایش بیش از دوبرابری را تجربه کرد، یادآور شد: درباره سایر غلات اساسی رشد بیش از ۲۲ درصدی را شاهد بودیم در حوزه ذخایر راهبردی اقلام اساسی در این دولت افزایش ۵۰ دارای را شاهد هستیم. برای تامین‌امنیت در حوزه کشت یکی از محور های جدی مورد استفاده اصلاح الگوی کشت است.

افتتاح فاز ۱۱ پارس جنوبی در هفته دولت

جهرمی با بیان‌ اینکه افتتاح فاز ۱۱ پارس جنوبی در هفته دولت صورت خواهد گرفت، ادامه داد: افتتاح‌ها در همه وزارتخانه‌ها و استان‌ها خواهد بود و فهرست بسیار مفصلی هستند. در جلسه گذشته اشاره کردم که یکی از افتتاح‌های افتخارآمیز و غرورآفرین ملی افتتاح فاز ۱۱ پارس جنوبی است که در هفته دولت انجام خواهد شد.

وی افزود: تقریبا ۱۰۰ درصد با استفاده از توان و تخصص نخبگان و مهندسان ایرانی انجام شده است و آخرین فاز پارس جنوبی بوده که بسیار کمک‌کننده خواهد بود.

سخنگوی دولت درباره آثار گسترده بهره برداری از گازهای میادین نفتی گفت: در ۵ ماهه ابتدای سال ۱۴۰۲ سوخت مایعی که در نیروگاه‌های برق در سطح کشور مصرف شد، به نسبت سال گذشته ۶۰ درصد کمتر بوده است زیرا با گازهایی که افتتاح آنها در طول سال گذشته صورت گرفته جایگزین شده است و طبیعتا افتتاح‌های آتی هم به جایگزینی کمک می‌کند.

بهادری‌جهرمی گفت: این افتتاح‌گازها هم آثار زیست‌ محیطی دارد که کاهش مضرات و مسائل ناشی از سوخت گاز مایع را برای آلودگی محیط شهرها به بار می‌آورد و هم آثار درآمد ملی به واسطه فراهم شدن امکان صادرات سوخت‌های مایع دارد که ارزآوری بسیار مناسبی برای کشور دارد.

وی افزود: موارد متعددی در حوزه‌های مختلف وجود دارد معاونت اجرایی آن را منتشر می‌کند و هم در هفته دولت مورد به مورد، موارد آن اطلاع‌رسانی خواهد شد.

کد خبر 66283

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 10 =