عضویت ایران در بریکس فرصتی برای دلارزدایی از واردات کالای اساسی

مدیر اندیشکده اقتصاد مقاومتی گفت: عضویت ایران در بریکس و واردات بخشی از غذای اساسی کشور با عاملیت چین و واردات مستقیم از برزیل بدون واسطه‌گری شرکت‌های غربی، هم خنثی‌کننده تحریم است و هم به برداشتن تحریم‌ کمک می‌کند.

به گزارش روز جمعه اگزیم نیوز، محمد امینی‌رعیا با اشاره به فرصت‌های ایران به عنوان عضو دائم بریکس در همکاری اقتصادی با سایر اعضای این گروه ابراز امیدواری کرد که عضویت ایران در بریکس که اقدامی مهم است، مقدمه و پیشران اقدامی مهمتر و راهبردی‌تر یعنی تنوع مبادی واردات کالای اساسی شود. واردات بخشی از غذای اساسی کشور با عاملیت چین و واردات مستقیم از برزیل بدون واسطه‌گری شرکت‌های غربی، هم خنثی‌کننده تحریم است هم به برداشتن تحریم‌ کمک می‌کند.

مدیر اندیشکده اقتصاد مقاومتی گفت: تنوع مبادی واردات کالای اساسی مخصوصا به معنای ارزی آن، یعنی تطبیق نقشه ارزی و تجاری کشور ۴ الی ۵ مزیت دارد که منجر به خنثی‌سازی تحریم می‌شود. اولا این اتفاق باعث کاهش فشار تقاضا برای ارزهای خاص مثل درهم می‌شود و وابستگی ایران به ارزهایی مثل درهم و یورو که ارزهای وابسته به دلار هستند را کاهش می‌دهد. تنوع‌ سبد ارزی ایران و دلارزدایی از جمله سیاست‌های خنثی‌سازی تحریم است.

وی اظهار داشت: دومین اثر تطبیق نقشه ارزی و تجاری این است که وابستگی ایران به نظامات ارزی و سوئیفت را کاهش می‌دهد. این موضوع باعث می‌شود وابستگی ایران به بانک‌هایی مثل وارنگلد که کالای اساسی ایران را از کانال غربی تامین می‌کنند کاهش می‌دهد. تطبیق نقشه ارزی و تجاری باعث می‌شود که تسویه مالی در همان کشور طرف معامله با ایران صورت بگیرد و دیگر نیازی به نظامات دلاری برای تسویه و انتقال پول نباشد.

امینی‌رعیا توضیح داد: اثر سوم تطبیق نقشه ارزی و تجاری مربوط به کاهش هزینه نقل و انتقالات ارزی است. در شرایط فعلی ایران به چین نفت می‌فروشد و این ارز ابتدا باید با استفاده از شبکه تراستی و غیررسمی تبدیل به سایر ارزها مثل یورو شده و صرف واردات کالای اساسی ایران با واسطه‌گری کشورهای غربی شود، در حالی که این امکان وجود دارد که از همان چین کالای اساسی موردنیاز را تامین کنیم و هزینه انتقال و تبدیل ارز در شبکه تراستی را حذف کنیم.

مدیر اندیشکده اقتصاد مقاومتی گفت: اثر چهارم این است که تطبیق نقشه ارزی و تجاری باعث تراز شدن تجارت ایران با کشورهای مختلف می‌شود. تجارت دو کشور اگر تراز نباشد، حتی در شرایط غیرتحریمی نیز پایدار نخواهد بود، در نتیجه ما می‌توانیم به سمت تراز شدن با کشورهای عضو بریکس حرکت کنیم. اثر پنجم نیز مربوط به گسترش روابط تجاری با کشورهای عضو بریکس است که تطبیق نقشه ارزی و تجاری به آن کمک می‌کند.

وی تاکید کرد: پس عضویت ایران در گروه بریکس و استفاده از ظرفیت این گروه برای تنوع‌سازی مبادی واردات کالای اساسی منجر به خنثی‌سازی تحریم می‌شود، اما این عضویت چگونه به برداشته شدن تحریم کمک می‌کند؟ ما تا الان حدود ۱۲ سال است که تحریم هستیم و بیش از ۹۰ درصد کالای اساسی ایران با عاملیت کشورهای غربی صورت می‌گیرد، یعنی یا ارز آن یورو، درهم و یا دلار است و یا از شرکت‌های آمریکایی و یا همراه با آمریکا انجام می‌شود.

امینی‌رعیا افزود: وقتی تنوع مبادی واردات کالای اساسی ایران رخ دهد طبیعتا سهم آن بین بازیگران مختلف دنیا تقسیم می‌شود و این موضوع به ما در مذاکرات قدرت می‌دهد که به سمت برداشتن تحریم حرکت کند. طرف تحریم‌کننده تا زمانی که می‌بیند ایران برای تامین کالای اساسی خود هیچ چایگزینی ندارد و کاملا وابسته به اوست، طبیعتا هیچ تغییری در فشاری که به ایران می‌آورد ایجاد نمی‌کند.

کد خبر 66366

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 9 =