اوجی: باور می توانیم سبب بهره برداری از طرح معطل مانده ۲۰ ساله فاز ۱۱ پارس جنوبی شد

وزیر نفت گفت: با این شعار «ما می توانیم» بهره برداری از طرح معطل مانده ۲۰ ساله فاز ۱۱ پارس جنوبی در این دولت هموار شد.

به گزارش اگزیم‌نیوز، جواد اوجی روز دوشنبه در آیین افتتاح و بهره برداری از فاز ۱۱ گازی پارس جنوبی، با بیان آنکه در ۶ ماه قبل زمانی که ریاست جمهوری برای افتتاح پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی به عسلویه آمدند، از ما خواست که فاز ۱۱ در همین دولت به بهره برداری برسد، افزود: امروز خوشحال هستیم که طی ۶ ماه از آن گفت و گو، شاهد به بهره برداری از طرحی هستیم که ۲۰ سال توسط شرکت های خارجی معطل مانده بود.

وزیر نفت با اشاره به تاکید آیت الله رئیسی مبنی بر توسعه میادین مشترک به خصوص اتمام فازهای پارس جنوبی و وعده ما به ایشان برای حرکت در این مسیر، یادآور شد: اجرای فاز ۱۱ پارس جنوبی به دست متخصصان داخلی ۸۰۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی برای کشور به همراه داشت.

وی گفت: با تکمیل چاههای فاز ۱۱ پارس جنوبی روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب از این میدان مشترک برداشت خواهد شد، این درحالی است که پارسال وقتی ترکمنستان گاز را قطع کرد برای روزانه ۱۰ میلیون مترمکعب گاز در آن منطقه دچار چالش شدیم.

اوجی ادامه داد: از شروع دولت سیزدهم بسیاری از پروژه های نیمه کاره از جمله فاز ۱۱ پارس جنوبی که فقط قرارداد آن توسط شرکت های خارجی رد و بدل می شد به ثمر نشست. پارسال ۳۴ پروژه نیمه کاره به ارزش ۱۲ میلیارد دلار به بهره برداری رسید.

وزیر نفت با بیان آنکه امسال ۶۷ پروژه در حوزه بالا و پایین دستی به ارزش ۱۵ میلیاد دلار با اولویت تولید به بهره برداری می رسد که تاکنون ۲۵ پروژه به ارزش ۷.۵ میلیاد دلار افتتاح شده است، افزود: دولت سیزدهم در حوزه پارس جنوبی ۱۰ اقدام مهم تاکنون انجام شده که فاز ۱۱ پارس جنوبی از جمله آنهاست.

وی راه اندازی واحدهای شیرین سازی میعانات گازی فازهای ۲و۳، احداث خط لوله فاز ۱۶، احداث پالایشگاه فاز ۱۴ را از دیگر اقدام های بزرگ صورت گرفته در دولت سیزدهم عنوان و تصریح کرد: امروز وزارت نفت در همه بخش ها به خودکفایی دست یافته و به بسیاری از کشورهای مورد تحریم که ۳۰کشور هستند و ایران نیز در صدر آنهاست حضور فعال پیدا کرده است.

اوجی یادآورشد: پرونده پارس جنوبی هنوز بسته نشده است و از برنامه های مهم وزارت نفت حفظ ، نگهداشت و فشار افزایی در پارس جنوبی است که مطالعات آن رو به پایان است.

کد خبر 66467

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =