تولید گاز از فاز ۱۱ پارس جنوبی به طور رسمی آغاز شد

همزمان با هفته دولت و با حضور رئیس‌جمهور، تولید گاز از فاز ۱۱ میدان مشترک پارس جنوبی به همت متخصصان داخلی در عسلویه از توابع استان بوشهر به طور رسمی آغاز شد.

به گزارش روز دوشنبه اگزیم‌نیوز، با حضور رئیس جمهور در عسلویه استان بوشهر، آغاز برداشت گاز از فاز ۱۱ به عنوان آخرین فاز باقیمانده از میدان مشترک پارس جنوبی با شکستن قفل ۲۰ ساله توسعه این طرح و با پشت سر گذاشتن دو دهه قراردادهای متعدد نافرجام با شرکت‌های خارجی، باز شد.

پس از خروج شرکت‌های توتال فرانسه و شرکت ملی نفت چین از کنسرسیوم توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی، شرکت پتروپارس به عنوان تنها عضو باقیمانده در این کنسرسیوم، توسعه این طرح را با تکیه به توان متخصصین داخلی آغاز کرد.

طرح فاز ۱۱ پارس جنوبی در مرحله نخست بخش اول توسعه، شامل حمل و نصب یک جکت چهارپایه، حفاری و تکمیل ۱۲ حلقه چاه، نصب سکوی اول به همراه متعلقات سکو و خط لوله دریایی جهت انتقال گاز تولیدی به پالایشگاه خشکی فاز ۱۲ در منطقه پارس ۲ کنگان است که هدف دستیابی به ظرفیت کامل تولید روزانه ۲۸ میلیون مترمکعب گاز را محقق می‌کند.

از جمله ویژگی‌های توسعه این طرح می‌توان به برچیدن و جابه‌جایی یک سکوی بهره‌برداری عظیم‌الجثه با وزن بیش از ۳ هزار و ۲۰۰ تن از موقعیت خود در دریا به موقعیتی جدید اشاره کرد که به عنوان اقدامی بی‌سابقه در کشور و کم‌نظیر در دنیا شناخته می‌شود.

همچنین با بهره‌برداری کامل از طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی، ظرفیت تولید گاز از این میدان مشترک به میزان ۵۶ میلیون مترمکعب در روز افزایش می‌یابد که می‌تواند به بهبود تراز گاز کمک شایان توجهی کند.

با بهره‌برداری از هر یک از فازهای پارس جنوبی، تولید ناخالص داخلی حدود یک درصد افزایش می‌یابد.

توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی جلوه‌ای بارز از توان بالای متخصصان صنعت نفت و گاز کشور در اجرای مگاپروژه‌های فراساحلی در سطوح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی به شمار می‌رود.

در کنار افتتاح و بهره‌برداری رسمی از فاز ۱۱ پارس جنوبی، طرح متانول و پتروشیمی هنگام نیز به بهره برداری می‌رسد.

کد خبر 66468

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 8 =