آغاز تعمیرات پالایشگاه ال پالیتو به دست متخصصان ایرانی در آینده نزدیک

سرپرست معاونت شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: احتمالاً تا دو سه ماه آینده وارد فاز اجرایی تعمیرات اساسی پالایشگاه ال پالیتو ونزوئلا می‌شویم.

به گزارش اگزیم‌نیوز، علی زیار، سرپرست معاونت شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، روز دوشنبه در حاشیه مراسم رونمایی از کمپرسور فرآیندی ایرانی صادراتی به پالایشگاه‌های فراسرزمینی، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: همه تست‌های لازم هم در حالت بار و هم در حالت بی باری بر روی این کمپرسور انجام شده و این کمپرسور آماده ارسال به پالایشگاه ال پالیتوی ونزوئلا است.

وی گفت: شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با شرکت دانش‌بنیان آرا صنعت آسیا برای تولید این کمپرسور قرارداد بسته و متولی نوسازی پالایشگاه ال پالیتو است.

زیار در خصوص میزان سرمایه گذاری این پروژه گفت: ۵۰۰ هزار دلار سرمایه‌گذاری انجام شده است و برای دو سال هم پشتیبانی از قطعات این کمپرسور در نظر گرفته شده است. تا ۱۵ سال گارانتی صورت گرفته و هر قطعه‌ای بخواهند برای آن‌ها تأمین می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این قرارداد حدود ۶ ماه پیش بسته شده و به طور شبانه روزی برای تولید کمپرسور زحمت کشیده شده است. ایرادات کمپرسور قدیمی پالایشگاه در این کمپرسور رفع شده و با مواد مرغوب‌تری ساخته شده است.

سرپرست معاونت شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: پالایشگاه‌های ونزوئلا از سال ۲۰۰۶- ۲۰۰۷ دچار تحریم شدند و نتوانستند پالایشگاه‌هایشان را اورهال کنند؛ یعنی تجهیزات پالایشگاه ال پالیتو در حد بلااستفاده بود و صدمه زیادی دیده بود.

زیار درخصوص فرآیند کار گفت: یک تیم ۱۵- ۱۶ نفره از ایران به پالایشگاه ال پالیتو رفتند و به همراه کارفرما یعنی شرکت نفت ونزوئلا فهرستی شامل حدود ۲ میلیون قلم کالا از نیازمندی‌های آن‌ها تهیه کردند.

سرپرست معاونت شرکت ملی پالایش و پخش توضیح داد: کالاهای ساخت داخل را به آنجا بردیم و با تولیدات داخلی از جمله کاتالیست ایرانی نه تنها نیازهای خودمان بلکه نیازهای پالایشگاه‌های فراسرزمینی را نیز برطرف می‌کنیم.

وی درباره ارزآوری این پروژه گفت: ارزآوری این کمپرسور برای کشورحدود ۶۰ میلیون دلار است.

زیار در خصوص ویژگی‌های این کمپرسور گفت: این کمپرسور از نوع رفت و برگشتی تک محوری با بازده بالا است، ضمن اینکه oil free است که از نظر دانش فنی در تراز بالاتری در مقایسه با سایر انواع کمپرسورها قرار دارد و دانش آن در اختیار سازندگان معروف کمپرسورها در دنیا است اما در شرکت آرا صنعت آسیا این کمپرسور با بالاترین سطح دانش فنی ساخته شده است.

سرپرست معاونت شرکت ملی پالایش و پخش توضیح داد: قبلاً این دانش فنی در اختیار کشورهای آمریکایی و اروپای غربی قرار داشت.

وی افزود: اکنون پالایشگاه‌های کشورهای حوزه کارائیب، آفریقای جنوبی، آسیای میانه و آسیای شرقی خواهان همکاری با ایران در حوزه نوسازی و تعمیرات پالایشگاه‌های خود هستند.

زیار گفت: تفاهم‌نامه‌هایی هم با آن‌ها منعقد کرده‌ایم ولی با پالایشگاه ال پالیتو از مرحله تفاهمنامه عبور کرده‌ایم و به قرارداد ۱۱۰ میلیون یورویی رسیده‌ایم و این کمپرسور هم از محل همین قرارداد است.

سرپرست معاونت شرکت ملی پالایش و پخش تأکید کرد: سیاست پالایش و پخش این است که با حمایت از شرکت‌های دانش بنیان صادرات کالاهای ساخت داخل و خدمات فنی و مهندسی را رشد دهیم. این موضوع هم ایجاد ارزش افزوده و هم ایجاد اشتغال خواهد کرد. محصولات ما سفیر صنایع ما در سایر کشورها خواهند بود و مسیر را برای سایر صنایع نیز باز خواهند کرد.

زیار گفت: هفته آینده این کمپرسور به ونزوئلا ارسال می‌شود. بیشتر قطعات و کالاهای ال پالیتو به این کشور ارسال شده و پس از ارسال باقیمانده قطعات، کار تعمیرات اساسی و نصب تجهیزات این پالایشگاه آغاز می‌شود و احتمالاً تا دو سه ماه آینده وارد فاز اجرایی تعمیرات اساسی می‌شویم.

کد خبر 66485

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 12 =