عراق در حال بازسازی است/ لزوم حضور شرکت‌ها در نمایشگاه صنعت ساختمان سلیمانیه

رایزن بازرگانی سابق ایران در عراق با اشاره به اینکه این کشور پس از سپری کردن دوران تکفیری‌ها در حال بازسازی است، بر لزوم حضور شرکت‌ها در نمایشگاه صنعت ساختمان، تاسیسات و برق سلیمانیه برای مشارکت در پروژه ها تاکید کرد.

به گزارش روز دوشنبه اگزیم نیوز از سازمان توسعه تجارت، «عبدالامیر ربیهاوی» با اشاره به برگزاری نمایشگاه صنعت ساختمان در سلیمانیه عراق و حضور شرکت های ایرانی در این نمایشگاه در قالب پاویون جمهوری اسلامی ایران، گفت: موضوع حضور شرکت های ایرانی در پاویون کشورمان در نمایشگاه های بین‌المللی اقلیم کردستان دو رویکرد خواهد داشت؛ هدف نخست، معرفی توانمندی های کشورمان به بازدیدکنندگان، بخش دولتی میزبان و سایر شرکت‌های رقیب است.

وی ادامه‌داد: هدف دوم از تشکیل پاویون، ثبات حضور در بازار عراق و آمادگی رقابت با سایر شرکت های خارجی در کشور میزبان است.

رایزن بازرگانی سابق ایران در عراق با بیان اینکه دستیابی به این دو هدف موجب صادرات کالا، صادرات خدمات فنی ومهندسی، دسترسی به اطلاعات شرکت های رقیب، توجه بخش دولتی به توانمندی های ایران، ایجاد راهکارهای دسترسی به صادرات مجدد به سایر کشورها می‌شود، تصریح‌کرد: سرمایه‌گذاری مشترک با شرکت های بومی، انتقال فناوری و همچنین آشنایی با تولیدات سایر کشورها نیز دیگر دستاوردهایی است که شرکت ها می توانند از حضور در این پاویون ها بهره مند شوند.

وی درباره انعقاد توافقنامه و تفاهمنامه ها حین برپایی نمایشگاه ها، اظهار داشت: به طور معمول در نمایشگاه‌ها برآورد میزان قراردادهای منعقد شده میسر نیست، زیرا در این زمان مذاکرات اولیه انجام می شود و پس از طی فرآیند بازدید و بررسی شرایط هر دو طرف، قرارداد تجاری بسته خواهد شد. اما مطلب مهم این است که ثبت سفارش خرید برای بعضی از کالاها در نمایشگاه‌ها و یا تولید کالای مورد نیاز خریدار در ایام برپایی نمایشگاه انجام می‌شود.

ربیهاوی تاکید کرد: در نمایشگاه ها دیده شده که پس از پایان ایام برگزاری، بخش دولتی از شرکت ها برای مذاکره، چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی دعوت می کنند. ضمن اینکه شرکت ها حاضر به ارائه میزان قراردادهای خود به صورت رسمی با طرف های تجاری خود نیستند.

وی با دعوت از شرکت های ساختمانی و صنایع وابسته، تاسیسات و برقی به حضور در نمایشگاه صنعت ساختمان، تاسیسات و برق سلیمانیه، خاطرنشان کرد: عراق کشوری در حال بازسازی و نوسازی است و شرکت‌های ایرانی با توجه به ظرفیت خود در دو بخش در این نمایشگاه‌ها شرکت می کنند. شرکت های تامین‌کننده مواد و مصالح ساختمانی و تجهیزات مورد نیاز ساختمانی و شرکت های خدمات فنی و مهندسی که مجری پروژه های مورد نیاز بخش دولتی یا بخش خصوصی هستند.

رایزن بازرگانی سابق ایران در عراق ادامه‌داد: در اقلیم کردستان شرکت های ترک به دلیل داشتن مزیت های نسبی متفاوت، از شرکت های ایرانی موفق‌تر حضور داشته اند. در این زمینه نیاز است که شرکت های ایرانی با حمایت دولت و با گذشت از موانع تحریمی حضوری قوی تر در پروژه های متعدد خدمات فنی و مهندسی عراق داشته باشند.

به گفته وی، پروژه های متفاوتی در عراق در حال اجراست اما بیشترین پروژه ها مربوط به خدمات اجتماعی از قبیل مجتمع های مسکونی، مدارس، راه، اماکن تفریحی و بیمارستان است و شرکت های ایرانی می توانند در این زمینه مشارکت داشته باشند.

ربیهاوی افزود: در کنار پروژهای خدمات اجتماعی، موضوع بازسازی، نوسازی و ایجاد واحدهای تولیدی، صنعتی، معدنی و تجاری نیز متعدد است، اما عراق به دنبال جذب سرمایه گذاری خارجی به‌منظور راه اندازی این واحدها و رسیدن به خودکفایی در تامین نیازهای اولیه خود است.

وی با اشاره به سابقه حضور شرکت های ایرانی در عراق، گفت: شرکت های ایرانی در قالب حدود ۵۰ شرکت بیش از ۷۰ پروژه مهم را در دست داشتند، بسیاری از این پروژه ها از سال ۲۰۱۲ در اختیار شرکت های ایرانی قرار داده شد اما موضوع هجوم نیروهای تکفیری داعشی موجب تاخیر در اجرا و بهره برداری این پروژه ها شد. در سال های اخیر تقریبا همه این پروژه ها به پیشرفت فیزیکی کامل رسیده و تحویل کارفرما شده است.

رایزن بازرگانی سابق ایران در عراق ادامه‌داد: چند سد در اقلیم کردستان، احداث راه، ورزشگاه، تصفیه خانه آب، نیروگاه برق، مجتمع های مسکونی، بیمارستان، انتقال خطوط برق، انتقال گاز با لوله و سایر پروژه های خدماتی، از مهمترین پروژه های شرکت های ایرانی بوده است.

وی با اشاره به اهمیت برپایی پاویون جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه صنعت ساختمان، تاسیسات و برق سلیمانیه گفت: با توجه به اهمیت اقتصادی عراق و اینکه شریک دوم تجاری کشورمان به حساب می آید و همچنین به‌منظور حفظ و توسعه تجارت تا ۲۰ میلیارد دلار در سال با عراق، نیاز است تشکیل پاویون های نمایشگاهی با رویکرد حضور شرکت های توانمند و صادرات محور و با حمایت بخش های مختلف دولت تقویت شود، ضمن اینکه توصیه می شود شرکت های ایرانی در نمایشگاه‌های سایر استان های عراق نیز حضوری قوی داشته باشند.

کد خبر 66495

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 7 =