کاهش ۱۴ درصدی تورم ۲ سال/ رشد اقتصادی به ۴ درصد افزایش یافت

رییس جمهور با بیان اینکه نرخ تورم کشور که در سال ۱۴۰۰ به ۶۰ درصد رسیده بود، طی ۲ سال گذشته به ۴۶ درصد کاهش یافته، اعلام کرد که رشد اقتصادی ایران در سال گذشته برابر با ۴ درصد بوده است.

به گزارش اگزیم‌نیوز، «آیت الله سیدابراهیم رئیسی» روز سه شنبه در سومین نشست خبری خود با رسانه های داخلی و خارجی با عرض تسلیت به مناسبت ایام سوگواری و اربعین حسینی (ع) اظهار داشت: دولت کار خود را دوسال قبل در حالی آغاز کرد که شرایط و کشور در وضعیت خاصی بود؛ در آن شرایط کرونایی، اقتصاد با کسری بودجه، شرایط تورمی و با کاهش کالاهای اساسی و مسائلی از این دست مواجه بود که برخی از صاحبظران و دولتمردان گذشته با تردید می گفتند که دولت چگونه می خواهد این شرایط را مدیریت کند و شرایط را به پیش ببرد.

رئیس جمهور با بیان آنکه دولت سیزدهم با توکل به خدا و اعتماد به داشته های بسیاری که ملت و کشور دارد و برخورداری از نیروهای جوان و کارآمد کار را آغاز کرد در حالی که دشمنان باور نداشتند در این شرایط بتوان کشور را اداره کرد، گفت: کسری بودجه نزدیک به ۴۸۰ هزار میلیارد بود که می توانست برای کشور مشکل ایجاد کند اما با ایجاد منابع در اختیار در کشور کسری بودجه جبران شد.

وی عنوان کرد: نرخ تورم که نزدیک به ۶۰ درصد بود به ۴۶ درصد کاهش یافت و با تامین کالاهای اساسی به نحوی اطمینان در تامین همه اقسام کالاهای اساسی برای کشور ایجاد شد.

رشد اقتصادی در سال ۱۴۰۱ به ۴ درصد افزایش یافت

وی خاطرنشان کرد: شرایط کسب و کار تحصیل و تلاش متفاوت شد به نحوی که رشد اقتصادی در ۱۴۰۰ برخلاف گذشته ۴درصد و بیش از آن را نشان داد در ۱۴۰۱ هم رشد اقتصادی ۴ درصد در کشور شد.

رئیس جمهور گفت: این نشاندهنده این است که در کشور امید ایجاد شده است تورم تولید ۱۰۳ تبدیل به ۳۰ درصد شد. رشد ماشین‌آلات تولید در کشور ۱۹ درصد شد. رشد تولید ۶ درصد شد. همه شاخص ها نشان دهنده رشد و تلاش پیشرفت است.

رئیسی بیان کرد: نرخ بیکاری به ۸.۲ درصد کاهش یافت، ۲۳ استان ها کشور اعلام می‌کنند وضعیت بیکاری در استانشان نشان می دهد شرایط کاملا متفاوت شده است در یک سوم استان های کشور نشان می دهد نگران بیکاری هستند اما اشتغال ایجاد شده است.

۵ هزار کارگاه و کارخانه نیمه تعطیل و تعطیل فعال شد

رئیس جمهور گفت: ۵ هزار کارگاه و کارخانه نیمه تعطیل و تعطیل فعال شد یعنی اشتغال و تولید در کشور فعال شده است. زمینه کار و فعالیت در کشور در بخش‌های مختلف ایجاد شده است.

رئیسی تصریح کرد: همه این شاخص‌هایی است که نشان می دهد کارها و ظرفیت‌هایی که در کشور وجود دارد و تلاش‌هاش که انجام شده جواب داده و بعد از این همه جواب می دهد.

وی یادآور شد: دشمن تلاش کرد که دو راهبرد را دنبال کند اول منزوی کردن ایران در جهان و دوم مایوس کردن مردم در درون، هر دو راهبرد شکست خورد و در منزوی کردن ایران اسلامی موفق نشدند.

رئیس جمهور گفت: ما در ابتدا اعلام کردیم که موضوع برجام نه اولین پرونده مورد پیگیری ما است و نه آخرین پرونده خواهد بود. ما پرونده‌های متعددی در مسائل خارجی و سیاست خارجی داریم که همه اینها در دستور کار دولت است و همه را همزمان دنبال می‌کنیم.

آیت‌الله رئیسی افزود: ما مساله ارتباط با همسایگان در کنار این موضوع دنبال کردیم و در حوزه ارتباط با همسایگان موفق شدیم. ارتباط با همسایگان را دنبال کردیم و موفق شدیم. ارتباط با کشورهای اسلامی را که دچار وقفه و مشکل شده بود را احیا کردیم.

تجارت ایران با همسایگان ۱۴ درصد رشد کرده است

رئیس جمهور با اشاره به سیاست همسایگی دولت سیزدهم، از رشد ۱۴ درصدی ارتباطات تجاری در این بخش خبر داد و گفت: دولت سیزدهم ارتباط با کشورهای همسو را دنبال کرد و سطح روابط اقتصادی و سیاسی و تجاری ما با کشورهای همسایه و همسو بسیار متفاوت شد.

آیت الله رئیسی اضافه کرد: در ارتباطات تجاری با منطقه معلوم شد که ظرفیت‌های زیادی در این کشور وجود دارد و طی برقراری ارتباط با آفریقا، آمریکای لاتین و بسیاری از کشورهای آسیایی، فعال شدن در اتحادیه اوراسیا، با عضویت در شانگهای، عضویت اخیر در بریکس معلوم شد که ایران اسلامی ظرفیت و جایگاه دارد ‌دشمن در سیاست منزوی کردن ایران اسلامی نشد. هم وضعیت سیاسی و هم وضعیت اقتصادی نشانگر این است که دشمن در راهبرد خودش موفق نشد و شکست خورد.

وی افزود:‌در حوزه ناامید و مایوس کردن مردم هم به همین ترتیب است. به یاد دارید که هنوز چند ماهی از روی کار آمدن دولت سیزدهم نگذشته بود که یک حمله سایبری به پمپ بنزین‌ها به صورت سراسری شروع شد و در سراسر کشور تلاش کردند که مردم را عصبانی کنند اما مردم بسیار هوشیارانه و با بصیرت کار را دنبال کردند و دشمن را ناکام گذاشتند. دشمن هم متوجه شد که مردم با دولت همراه هستند و بنای دولت هم بر کار است و شعار دولت هم ما می‌توانیم است.

وی یادآور شد: اعتقاد و باور دولت این است که همچنانی که ایران در حوزه‌های بسیاری مثل دفاع مقدس، دفاع از حریم حرم، حوزه‌های علم و فناوری، در صنایع هسته‌ای‌ و نظامی موفق شد و در بسیاری از حوزه‌ها توفیق به دست آورده، حتما در حوزه‌های دیگر هم موفق خواهد شد.

رئیس جمهور با بیان اینکه دشمن احساس کرد کشور در حال پیشرفت است؛ همان تحلیل به جا و حکیمانه‌ای که رهبری در دانشکده افسری به آن اشاره کردند، گفت: دشمن احساس کرد ما در همه حوزه‌ها در حال پیشرفتیم، به ایجاد اغتشاش در کشور رو آوردند. تصورشان این بود که با اغتشاش می‌توانند کار را دنبال کنند. حتی غربی‌ها میز مذاکره را ترک کردند و دل به اغتشاشات بستند و تصورشان این بود که اینگونه می‌توانند به اهدافشان برسند.

وی تصریح کرد: وقتی که مردم در اغتشاشات با کمک و حضور خود مانند همه عرصه‌ها، دشمن را ناکام گذاشتند، غربی‌ها بلافاصله پیام دادند که ما می‌خواهیم به میز مذاکره برگردیم و دو مرتبه سخن را آغاز کنیم. از این که بتوانند اهدافشان را در اغتشاشات دنبال کنند ناامید شدند.

آیت‌الله رئیسی دشمنان دنبال ناامید کردن مردم در بخش‌های مختلف بودند، اما مردم آنها را در این رابطه هم ناکام گذاشتند. یعنی هم در عرصه ناامید مردم و هم در عرصه منزوی کردن کشور، ناامید شدند و تلاش، فعالیت و امید در دل مردم روز به روز افزون شد؛ شاخص‌های اقتصادی، تولید، علم و فناوری و کارهای دانش‌بنیانی که در این کشور انجام شده موید این موضوع است.

دستاوردهای دانش‌بنیان، هدیه رئیس جمهور در سفرهای خارجی

رئیس جمهور گفت: در گذشته در سفرهای خارجی از محصولات اصفهان و صنایع دستی نقاط مختلف کشور برای هدیه استفاده می کردند ولی ما ترجیح می‌دهیم از صنایع دانش‌بنیان برای معرفی کار جوانان عزیز به سایر کشورها استفاده کنیم تا معلوم شود آنها چقدر توانمندی علمی پیدا کردند و کار فناورانه در ایران به کجا رسیده است.

وی با تاکید براینکه ما می‌توانیم امروز را برای ایران اسلامی روزی بدانیم که از ایران به عنوان کشوری پیشرفته و فناور یاد می شود، گفت: بسیاری تلاش می‌کنند در عرصه‌های مختلف به نحوی ناامیدی را القا کنند و «شما نمی‌توانید و مگر می‌شود» بگویند.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه کارهای بزرگی در کشور انجام شده است، افزود: بهره‌برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی یکی از جلوه‌هایی بود که طرف های خارجی قرارداد بستند و در شرایط تحریمی ایران را ترک کردند و تصور کردند که کار روی زمین می‌ماند اما متخصصین ایرانی نشان دادند کار روی زمین نخواهند ماند و کار را به نتیجه رساندند. از این قبیل کارها زیاد در کشور داریم.

دستاوردهای دولت در حوزه مسکن، توجه به محرومان و ایجاد نشاط در جامعه

آیت الله رئیسی درباره اقدامات دولت در بخش مسکن گفت: اختصاص زمین و تسهیلات از جمله اقداماتی دولت در این حوزه بود که در این راستا چندی پیش بیش از ۱۰۰ هزار واحد مسکونی به متقاضیان تحویل داد شد.

رئیس جمهور رایگان شدن آب و برق و گاز خانواده های کم درآمد را جزو برنامه های دانست و افزود: رایگان شدن بیمه سلامت از برنامه های مهم دولت است به طوری که در کشور کسی نباشد که تحت پوشش نباشد؛ در همین ارتباط ۶ میلیون نفر به صورت رایگان بیمه شدند.

وی تاکید کرد: یقین داریم با کمک مردم و مردمی کردن اقتصاد و با حضور و مشارکت مردم در حوزه های مختلف و نشاط اجتماعی بسیاری از مسائل قابل حل است.

آیت الله رئیسی به استناد به گزارش وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به اقدامات صورت گرفته در حوزه مسکن اشاره کرد و گفت: در بهار امسال ۲۵ میلیون نفر از مردم در رویدادهای فرهنگی و هنری با نشاط شرکت کردند که اینها نشانه های مهمی است.

رئیس جمهور افزود: در عید امسال بیش از ۵ میلیون سفر نوروزی داشتیم و در اربعین تعداد زیادی از مردم به کربلا سفر کردند، اینها نشانه هایی است که مردم علاوه بر خواسته ها و گاهی گلایه هایی از بخش های مختلف دارند اما نشاط و حضور و مشارکت آن ها با دولت برای بازگردن گره ها جدی است.

وی با ابراز امیدواری اینکه دولت در ادامه راه با همراهی مردم و با نگاه به ظرفیت های داخلی این مسیر را طی کند، خاطر نشان کرد: به گفته رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، به قله نزدیکیم و هرگز در این راه ناامیدی در دل راه نخواهیم داد.

آیت‌الله رئیسی تصریح کرد: من به دوستان دانشگاهی و دانشجویان پیشنهاد کردم که در کنار راهیان نور، راهیان پیشرفت را فعال کنیم تا ببینند چه کارهای بزرگی به دست توانای جوانان و متخصصان در کشور انجام شده و چه کارهای بزرگی در دست اقدام است. لذا باید گفت که در این حوزه هم دشمن نتوانست کار را پیش ببرد.

برنامه‌ریزی برای حل ناترازی های آب، برق، گاز در برنامه هفتم/این برنامه‌ریزی همراه با حرکت و اقدام است

وی با بیان اینکه دولت برای حل مشکلات اساسی که موجب نگرانی مردم شده، برنامه ریزی کرده است، گفت: برنامه‌های توسعه سوم، چهارم، پنجم، ششم را بررسی کردیم و در برنامه هفتم برای رفع ناترازی در حوزه برق، آب، گاز و ناترازی‌های بانکی و بودجه‌ای برنامه‌ریزی کرده ایم تا مشخص شود تولید گاز و برق چگونه صورت بگیرد.

آیت الله رئیسی با یادآوری اینکه برنامه‌ریزی دولت با حرکت و اقدام همراه است نه اینکه فقط لایحه برنامه هفتم به مجلس داده شود، خاطرنشان کرد: ما ناترازی برق را شناختیم. ۲۲ هزار مگاوات ناترازی برق داشتیم و تا امروز ۷ هزار مگاوات با ایجاد نیروگاه‌ها برطرف شده است.

رئیس جمهور از برنامه دولت برای جداسازی برق صنعتی از برق خانگی خبر داد به طوری که برق صنعتی می‌تواند تولید داشته باشد و تولید آن به برق خانگی متصل نشود.

وی افزود که دولت با مدیریت صنعت برق شرایط را به گونه ای پیش برد که خاموشی برای مشترکان خانگی وجود نداشته باشد و به همین دلیل خاموشی در تابستان رخ نداد.

رئیس جمهور به نخستین سفر استانی خود به اهواز اشاره کرد و گفت: آن زمان برای رفع مشکل فاضلاب اهواز، ۴ جبهه کاری مشغول به کار بودند که هر وقت باران می‌بارید و همه آن نعمت را از دست می‌دانند، اهوازی‌ها دست به طرف آسمان می‌بردند که باز خانه‌هایمان پر از آب خواهد شد و احساس می‌کردند این نعمت الهی یک زحمتی برای آنها شده است. ولی در دور دوم سفرها، این ۴ جبهه تبدیل به ۱۵۰ جبهه شده یعنی تمام شهر تبدیل به کارگاه شده است تا کار به سامان برسد. در بسیاری از شهرها مثل سنندج‌ و همدان شرایط همینطور است.

رئیسی خاطرنشان کرد: در بسیاری از شهرها برای مسأله آب هدفگذاری کردیم؛ مشکل ۳ هزار و ۵۰۰ روستا از ۱۰ هزار روستا را که تنش آبی داشتند، حل شد و نگرانی ندارند. روستاهای دیگر هم تا آخر دوره دولت برنامه‌ریزی شده است که مشکلاتشان حل شود. توجه به قشر محروم ‌و خانواده‌های مستمند، از مسائلی بوده که دولت همواره نسبت به آن نگرانی داشته است.

مسیر حل مسائل کشور از همه نخبگان استفاده می‌کنیم

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه بدون حل مسئله نباید از آن عبور کنیم، گفت: چالش‌های موضوع ارز ۴۲۰۰ تومانی همواره در رسانه‌ها و از سوی اقتصاددانان به عنوان مسئله مطرح بود و بنای دولت حل چالش و رفع آن است. با چنین نگاهی آمدیم و برخلاف مسئولان و دولت های گذشته از کنار موضوعات عبور نمی‌کنیم و در مسیر حل مسئله از همه نخبگان استفاده می‌کنیم.

آیت‌الله رئیسی از همه رسانه‌ها و اصحاب قلم خواست که با انصاف به اقدامات بنگرند و نظرات خود حتی اگر نقدی به دولت داشته باشند، منصفانه بنگارند.

مسئولان برای حل مشکلات مردم در میدان باشند

رئیس جمهور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه دولت شما از جمله دولت های است که به سفرهای استانی اهتمام جدی دارد اما برخی بر این باورند که می شود از مرکز و ستاد و به صورت کارتابلی و نظر سنجی چشمی کشور را اداره کرد و سفرهای استانی را در دوره مدیریت خود جدی نمی گرفتند تجربه دو ساله حضرتعالی در این سفرها و دستاوردهای آن چه بوده آیا این روند را ادامه خواهید داد؟ گفت: برخی در اوایل آغاز سفرهای استانی به من انتقاد کردند که در پاسخ گفتم شش روز در تهران به اداره امور کشور می پردازم و یک روز به سفر استانی می‌روم؛ شش روز کار ملی و یک روز نگاه به استان ها.

آیت الله رئیسی تاکید کرد: باور من این است که سفر به استانها و بررسی مشکلات مردم از نزدیک به دولت کمک می کند، تجربه هم درستی این نگاه را اثبات می کند به قولی «شنیدن کی بود مانند دیدن»؛ می شود در تهران نشست و گزارشی را ارائه دهند که اکنون با داشتن ابزارهای ارتباطی این کار بسیار راحت است و می‌توان با فیلم و مستند سازی گزارش را برای حل مشکلات ارائه داد. ولی به نظر من دیدن نقص کار به انسان حس می‌دهد به همکاران خودم توصیه کردم حس را در میدان پیدا کند و مسئولان برای حل مشکلات مردم در میدان باشند.

رئیس جمهور با بیان اینکه به همه دولتمردان اعم از وزرا و استانداران نیز توصیه کرده است که سفرهای شهرستانی و استانی داشته باشند، افزود: به برخی نقاط استان ها که سفر کردم، مردم گفتند در این جا فرماندار هم نیامده و فقط بخشدار آمده است؛ این مهم است که مسئولان مسائل مردم را بشنوند؛ این مهم است که یک مسئولی در آنجا پیگیر کار مردم باشد.

وی در عین حال گفت: صرف رفتن به استان ها مهم نیست، پیگیری مصوبات سفر هم مهم است که در دولت سیزدهم پیگیری مصوبات سفر هم از سوی استاندار و معاون اجرایی رییس جمهور دنبال می شود تا مردم شاهد عمل و اقدام در این حوزه باشند.

میز مذاکره را ترک نکردیم

رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه راشا تودی مبنی بر اینکه برخی ناظران نقش سازمان همکاری شانگهای و در کمک به اقتصاد ایران در نجات از تحریم‌های غرب را کمرنگ تعریف می‌کنند و باور دارند که تنها راه نجات اقتصاد ایران نزدیک شدن به کشورهای غربی است، اظهار داشت: ما میز مذاکره را برای رفع تحریم‌ها ترک نکرده‌ایم بلکه این دیگران بودند که آن را ترک کردند و الان هم تمایل به ادامه بحث و گفتگو با ما دارند.

وی گفت: ما بارها گفته‌ایم که تنها پرونده سیاست خارجی ما پرونده رفع تحریم‌ها نیست؛ پرونده ارتباط با کشورهای همسایه و امثال اینها نیز دنبال می‌شود و به موازات آن عضویت در ائتلاف‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای نیز در دستور کار ما قرار دارد.

آیت الله رییسی افزود: شانگهای یک ائتلاف منطقه‌ای و نقش آفرین در آسیا به حساب می‌آید که در موضوعات مختلف اقتصادی، اجتماعی، مسائل امنیت و صلح هم نقش آفرین است و ارتباط با این سازمان برای ما اهمیت دارد.

وی ادامه داد: اینکه برخی می‌گویند راهکار برون رفت از مشکلات ما لبخند زدن آمریکا یا برخی کشورهای اروپایی است، من بارها عرض کردم که ما منتظر لبخند آنها نخواهیم شد و اقتصاد و زندگی مردم را وصل به اراده آنها نمی‌کنیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: ائتلاف جهانی بریکس و ائتلاف منطقه‌ای شانگهای و عضویت در این ائتلاف‌ها حتماً می‌تواند در برابر تحریم‌های آمریکا نقش آفرینی کند.

آیت الله رئیسی بیان داشت: ایران کشور با ظرفیتی هست و آنها نیز به خوبی از آن اطلاع دارند، آنها به خوبی مشخصه‌های ایران را می‌دانند، موقعیت ژئوپلیتیک آن را می‌شناسند، ظرفیت‌های منحصر به فردی که ایران از آن برخوردار است را به خوبی می‌دانند.

وی گفت: با ظرفیت‌های زیادی که داریم، عضویت ایران در شانگهای و بریکس و حضور در ائتلاف‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را بسیار موثر می‌دانیم؛ این تاثیر هم دو طرفه است چرا که هم برای آنها و هم برای ما تاثیرگذار است.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: مسئله رفع تحریم‌ها را هم همزمان دنبال می‌کنیم، اما منتظر تصمیم آنها برای کشور نخواهیم شد.

به خودکفایی کامل در تولید کاغذ دست خواهیم یافت

رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرگزاری مهر مبنی بر اینکه تمهیدات و برنامه‌های دولت برای افزایش سرانه مطالعه و کاهش قیمت کتاب و حفظ و توسعه سبد فرهنگی خانوارهای ایرانی چیست؟ گفت: دغدغه فرهنگی، دغدغه بسیار مهم و قابل توجهی است، قیمت کتاب مربوط به قیمت کاغذ است. ما می‌توانیم در زمینه تولید کاغذ خودکفا شویم. زیرا زمینه‌هایی برای خودکفایی داریم تا کاغذ وارد کشور نکنیم.

وی با تأکید بر اینکه میزان تولید کاغذ در کشور قابل قبول نبود و باید افزایش پیدا میک‌رد، تصریح کرد: در این دولت و در این دو سال، تولید کاغذ افزایش چشمگیری پیدا کرده و کتب درسی که میزان آن بسیار زیاد است، با کاغذ تولیدی داخلی، چاپ و توزیع می‌شود. این موفقیت بزرگی است و باید آم را ادامه بدهیم.

رئیسی خودکفا شدن در تولید کاغذ را کاملا دست یافتنی دانست و گفت: گام‌هایی که برداشتیم، در جهت خودکفایی آن بوده است و ارقام نشان می‌دهد که تولید چند برابر شده است و اگر یک گام دیگر برداریم، به خودکفایی کامل در تولید کاغذ خواهیم رسید.

رئیس دولت خاطرنشان کرد: آنچه که رهبر اتفاقاتی در نمایشگاه کتاب فرمودند به عنوان یک دستور و خواسته، کاملا قابل تحقق است و وزارت کشور با همکاری وزارت صمت و بخش‌های دیگر دولت دنبال می کند و به زودی به شما و همه کسانی که دغدغه فرهنگی دارند، اعلام می‌کنیم که در تولید کاغذ به خودکفایی رسیدیم. روزانه‌ها پیدا شده و زمان آن هم زمان دیری نخواهد بود و به زودی اعلام خواهیم کرد.

فعالیت شبکه‌های اجتماعی خارجی اگر نسبت به قوانین ایران پاسخگو باشد، آزاد است

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درباره اینترنت و عدم دسترسی به شبکه های اجتماعی خارجی، سهولت دسترسی به اینترنت مهم است و وزارت ارتباطات هم در همین راستا حرکت می‌کند و فیبر نوری همه جا می‌کشند و شبکه ملی اطلاعات را درست می‌کنند.

رئیسی اظهار داشت: ما به همه پلتفرم‌ها گفته‌ایم در ایران فعالیت کنید اما نسبت به فعالیت حوزه خودشان پاسخگو باشند.

کد خبر 66516

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 7 =