۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۸
صادرات نفت روسیه افزایش یافت

صادرات نفت دریابرد روسیه در آستانه کاهش برنامه‌ریزی شده صادرات که مسکو ماه ژوئن اجرای آن را آغاز کرد، به بالاترین حد در هشت هفته اخیر رسید.

به گزارش اگزیم‌نیوز، داده‌های رصد نفتکش‌ها که توسط بلومبرگ گردآوری شده است، نشان می‌دهد که میانگین محموله‌های نفت ارسال شده در هفته منتهی به ۲۷ اوت، به ۳.۴ میلیون بشکه در روز رسید که ۸۸۰ هزار بشکه در روز نسبت به هفته پیش از آن، افزایش داشت و بزرگترین افزایش صادرات، در بنادر پریمورسک و اوست لوگا در بالتیک مشاهده شده است. صادرات از بندر نووروسیسک در دریای سیاه هم پس از طوفان‌های هفته قبل، بهبود یافت. میانگین صادرات چهار هفته‌ای با نوسان کمتر، به حدود ۴۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت.

به دلیل نوسان آمار هفتگی، هنوز خیلی زود است که درباره پایدار بودن این افزایش، اطمینان داشت. رشد صادرات نفت در حالی اتفاق می‌افتد که محموله‌های سوخت پالایش‌شده در بحبوحه تقاضای داخلی قوی برای سوخت جاده‌ای و فراتر رفتن قیمت سوخت روسیه از سقف قیمت‌ گروه هفت، به پایین‌ترین حد خود در ۱۵ ماه گذشته کاهش پیدا می‌کند.

با وجود رشد صادرات در هفته گذشته، این آمار تائید می‌کند که مسکو به وعده خود برای محدود کردن صادرات همسو با متحدانش در اوپک پلاس، عمل کرده است. روسیه در ابتدا اعلام کرده بود که به تلافی تحریم‌ها و سقف قیمت غربی روی فروش نفت این کشور، تولید نفت را به میزان ۵۰۰ هزار بشکه در روز کاهش خواهد داد اما متعاقب آن، صادرات این کشور به بازارهای خارجی افزایش یافت. اما پس از آن که کرملین اعلام کرد صادرات نفت را به میزان ۵۰۰ هزار بشکه در روز در اوت کاهش می‌دهد، جریان صادرات روسیه در چند هفته گذشته کاهش پیدا کرده است. اکنون مسکو به تعهد خود عمل کرده و صادرات نفت از بنادر غربی این کشور، در حال حاضر حدود ۴۲۰ هزار بشکه در روز نسبت به میانگین سطح فوریه، کاهش یافته است.

کاهش تولید توسط چند تولیدکننده بزرگ گروه اوپک پلاس، قیمت جهانی نفت را افزایش داده و اختلاف قیمت گریدهای نفتی روسیه را در مقایسه با قیمت پایه بازار جهانی کاهش داده و درآمد کرملین را بالا برده است. قیمت نفت اورال روسیه از سقف قیمت ۶۰ دلار در هر بشکه تعیین شده توسط گروه هفت فراتر رفته است. محموله‌های فروخته شده بالاتر از این سقف قیمت، نمی‌توانند با کشتی‌های غربی حمل شوند یا از خدماتی مانند تامین مالی یا بیمه ارائه شده توسط شرکت‌های غربی استفاده کنند.

الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه، اوایل ماه میلادی جاری اعلام کرد که روسیه کاهش صادرات خود را تا سپتامبر تمدید خواهد کرد. این تصمیم پس از اعلام تصمیم مشابهی از سوی عربستان سعودی، اعلام شد. با این حال، میزان کاهش عرضه روسیه از ۵۰۰ هزار بشکه در روز در اوت، به ۳۰۰ هزار بشکه در روز تعدیل خواهد شد.

کاهش اخیر صادرات در حالی روی می‌دهد که پالایشگاه‌های نفت روسیه، نرخ پالایش نفت را در نیمه اول اوت و پیش از کاهش شدید یارانه‌های دولتی که قرار است در سپتامبر اجرایی شود، افزایش دادند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، درآمد کرملین از تعرفه صادرات نفت در هفت روز منتهی به ۲۷ اوت، به ۵۵ میلیون دلار رسید که ۱۴ میلیون دلار معادل ۳۵ درصد افزایش داشت و میانگین چهار هفته‌ای، به ۴۷ میلیون دلار افزایش یافت.

کد خبر 66557

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =