نحوه ایفای تعهدات ارزی محصولات پتروشیمی، پالایشی و فرآورده‌های نفتی

سازمان توسعه تجارت ایران در بخشنامه‌ای نحوه ایفای تعهدات ارزی محصولات پتروشیمی، پالایشی و فرآورده‌های نفتی را اعلام کرد.

به گزارش روز سه شنبه اگزیم‌نیوز، سازمان توسعه تجارت ایران در بخشنامه‌ای، نحوه ایفای تعهدات ارزی حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی پالایشی و فرآورده‌های نفتی را ابلاغ کرد.

در این بخشنامه آمده است: در راستای اجرای ماده (۸) آئین نامه اجرایی تبصره (۶) بند (ج) ماده (۲) مکرر قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز به پیوست فهرست صادرکنندگان و محصولات پتروشیمی پالایشی و فرآورده‌های نفتی به شرح توضیحات زیر ایفاد می‌شود:

۱. شناسه ملی ۵۱۹ واحد تولیدی پتروشیمی که بازگشت ارز حاصل از صادرات آنان مشمول بند (۲) ذیل ماده (۸) آئین نامه اجرایی (بازگشت ارز حاصل از صادرات به میزان ۹۰ درصد تعهدات ارزی صادراتی به یک یا ترکیبی از روش‌های مندرج در بند (۱۳) ماده (۱) آئین نامه فوق الاشاره با سررسید ۴ ماه از تاریخ صدور پروانه صادراتی) است.

۲. ۱۰ صادر کننده محصولات پالایشی که بازگشت ارز حاصل از صادرات آنان مشمول بند (۱) ذیل ماده (۸) آئین نامه اجرایی بازگشت ارز حاصل از صادرات به میزان ۱۰۰ درصد تعهدات ارزی صادراتی صرفاً به صورت فروش حواله ارزی در سامانه نیما در بازه زمانی ۸۰ روز پس از صدور پروانه صادراتی است.

۳. ۵۵ صادر کننده محصولات پتروشیمی که بازگشت ارز حاصل از صادرات آنان مشمول بند (۱) ذیل ماده (۸) آئین نامه اجرایی بازگشت ارز حاصل از صادرات به میزان ۱۰۰ درصد تعهدات ارزی صادراتی صرفاً به صورت فروش حواله ارزی در سامانه نیما در بازه زمانی ۸۰ روز پس از صدور پروانه صادراتی) است.

۴. کد تعرفه‌های ۱۱۵ قلم کالای پتروشیمی که به استثنای واحدهای تولیدی پتروشیمی موضوع بند اول این مکاتبه کلیه صادر کنندگان این اقلام ملزم به بازگشت ارز حاصل از صادرات این کالاها به میزان ۱۰۰ درصد تعهدات ارزی صادراتی صرفاً به صورت فروش حواله ارزی در سامانه نیما در بازه زمانی ۸۰ روز پس از صدور پروانه صادراتی هستند. خواهشمند است دستور فرمائید مراتب به نحو مقتضی به ذینفعان استان اطلاع رسانی نمائید.

گفتنی است پیش‌تر سازمان توسعه تجارت تاکید کرده بود که کلیه صادرکنندگان محصولات پتروشیمی، پالایشی، فولادی، فلزات اساسی رنگین و فرآورده‌های نفتی مکلف به عرض ۱۰۰ درصدی ارز حاصل از صادرات خود در "سامانه نیما "طی ۸۰ روز پس از صدور پروانه صادراتی شده‌اند.

این قاعده از تاریخ ابلاغ آئین نامه اجرایی تبصره ۶، یعنی میانه آذر ماه سال قبل برای صادرات محصولات یاد شده اعمال شده است. در اصل بر اساس مصوب ششمین نشست کارگروه بازگشت ارز حاصل از صادرات، مهلت ایفای تعهدات ارزی حاصل از صادرات این محصولات از دهم فروردین امسال از چهار ماه به ۸۰ روز کاهش یافته است.

از بهار سال ۱۳۹۷ و همزمان با از سرگیری تحریم‌های آمریکا، دولت اعلام کرد که برای تامین نیازهای ارزی، صادرکنندگان موظف هستند که ارز حاصل از صادرات خود را در چارچوب چند روش مشخص به کشور بازگردانند. بر این اساس صادرکنندگان برای استفاده از تسهیلات صادراتی و البته جلوگیری از جرایم اقتصادی، باید ارز خود را در قالب تعهد ارزی به کشور بازگردانند.

کد خبر 66950

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 8 =