تداوم فعالیت بانک «میر» ایرانی در روسیه/ نتوانستیم از ظرفیت بانکی روسیه استفاده کنیم

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفدرباره همکاری بانکی روسیه و ایران هنوز آن اتفاقی که باید می‌افتاد، اتفاق نیفتاده‌ و نتوانستیم از فرصت‌های شبکه بانکی روسیه به خوبی استفاده کنیم.

به گزارش اگزیم‌نیوز، غلامرضا مرحبا، درباره ظرفیت بانک‌های روسی برای شبکه بانکی ایران در شرایط تحریمی هر دو کشور و اینکه ایران تا چه میزانی توانسته از این ظرفیت استفاده کند، اظهار داشت: درباره همکاری بانکی روسیه و ایران هنوز آن اتفاقی که باید می‌افتاد، اتفاق نیفتاده‌ و نتوانستیم از فرصت‌های شبکه بانکی روسیه به خوبی استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه هرچند همکاری‌هایی انجام شد اما در سطح ظرفیت شبکه بانکی دو کشور نبوده‌ است، تاکید کرد: هم ایران و هم روسیه، عضو پیمان‌های شانگهای و بریکس هستند و در زمینه هر دو این پیمان‌ها، مبادلات بانکی و مالی تعریف و در نظر گرفته شده است. ما می‌توانستیم بیشتر از آنچه که الان در جریان است، از این شرایط و موقعیت استفاده کنیم اما متاسفانه از این ظرفیت استفاده نکردیم.

عضو شورای پول و اعتبار درباره اینکه گفته می‌شود یکی از دلایل همکاری ضعیف بانکی دو کشور به دلیل عدم عضویت ایران در اف.ای.تی.اف است، گفت: در حال حاضر روسیه در هم در شرایط تحریمی قرار دارد و موضوع FATF بحث جداگانه‌ای است که نمی‌تواند به همکاری‌های بانکی دو کشور ایران و روسیه ارتباطی داشته باشد.

مرحبا ادامه داد: ایران و روسیه با واحد پولی ملی خود ارتباط برقرار می‌کنند و از همین ظرفیت استفاده می‌کنیم، در حال حاضر سایر کشورها با پول ملی خود تجارت و همکاری‌های اقتصادی دارند و امروز تجارت بین هند و روسیه، چین و عربستان، آرژانتین و برزیل با واحد پولی این کشورها است و این ظرفیت بین ایران و روسیه وجود دارد و نوع از همکاری‌ها ارتباطی به مساله اف ای تی اف ندارد.

وی افزود: باید روابط بانک‌های بین ایران و روسیه را تقویت و ساز و کاری شبیه به سوئیفت را بین دو کشور ایجاد کنیم. این موضوع همواره مطرح بوده‌ و قابلیت اجرا را دارد.

عضو شورای پول و اعتبار به اشاره به فعالیت یک بانک ایرانی در روسیه اظهار داشت: بانک میر بیزنس ایران در روسیه فعال است و کار می‌کند، این بانک ایرانی در روسیه ثبت شده و فعالیت بانکی بین روسیه و ایران را به اجرا می‌رساند.

کد خبر 66989

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 7 =