جهش در تامین برق صنایع/ برای نخستین بار تامین برق صنایع از بخش خانگی پیشی گرفت

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران گفت: امسال برای نخستین بار تامین برق صنایع بزرگ با جهش بسیار خوبی روبه‌رو شد و از بخش خانگی پیشی گرفت.

به گزارش اگزیم‌نیوز، «مصطفی رجبی‌مشهدی» امروز (دوشنبه) در نشست خبری با بیان آنکه امسال صنایع بزرگ رشد ۸.۱۵ درصدی برق را برای نخستین بار تجربه کردند؛ افزود: این رشد مصرف در بخش صنایع در سال حمایت از تولید ناشی از مدیریت مصرف در بخش خانگی بود که با اعمال پاداش محقق شد.

وی خاطرنشان‌کرد: به‌طور متوسط در ۱۰ سال اخیر رشد مصرف برق در بخش صنایع چهار درصد بود که امسال این روند برای نخستین بار رشد ۲ برابری پیدا کرد. از ابتدای دولت سیزدهم با توجه به ناترازی شدیدی که در صنعت برق وجود داشت دو اقدام اساسی برای تامین برق پایدار در دستور کار قرار گرفت.

وی، افزایش ظرفیت تولید برق و اعمال روش های مدیریت مصرف را این دو اقدام اساسی برشمرد و گفت: اعمال این دو روش سبب شد برق مورد نیاز همه بخش های کشور از جمله صنایع و خانگی بدون هیچ محدودیتی تامین شود.

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق افزود: براین اساس امسال دومین سالی است که برق مورد نیاز کشور تامین شد و هیچ خاموشی برنامه ریزی شده ای اعمال نشد.

رجبی مشهدی، ویژگی خاص تابستان امسال را افزایش بی سابقه دمای هوا در سراسر جهان و بین ۱.۵ تا ۲ درجه در کشورمان دانست و گفت: هریک درجه افزایش دما سبب افزایش حدود یکهزار و ۸۰۰ مگاوات مصرف برق را به دنبال دارد.

وی با بیان آنکه این افزایش مصرف برق که ناشی از وسایل سرمایشی بود، ۳۲ هزار مگاوات به بار شبکه افزود درحالی که افزایش پیک بار شبکه ۴۰ هزار مگاوات است، افزود: شهریورماه امسال نیز هوا بسیار گرم بود که موجب رشد تقاضای مصرف در این ماه شد. میزان رشد تقاضا ۸.۳ درصد بود که عدد بزرگی محسوب می شود و امسال به‌طور تقریبی رشد تقاضای مصرف ۲ برابر سال گذشته بود.

افزودن ۷ هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق

وی با بیان آنکه از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون هفت‌هزار و ۸۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور افزوده شده است، اظهار داشت: همچنین یک هزار و ۵۶۰ مگاوات ناشی از ارتقا توان نیروگاه های موجود به دست آمد.

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق درباره وضعیت شبکه انتقال کشور گفت: تاکنون اقدام های خوبی برای تقویت شبکه برق انجام شده است. در حال حاضر طول شبکه انتقال کشور ۹۸۶ هزار کیلومتر است که برنامه ریزی های لازم برای رفع مشکلات آن صورت گرفته است.

اوج بار امسال، ۷۳ هزار و ۴۶۳ مگاوات

سخنگوی صنعت برق، اوج بار امسال را ۷۳ هزار و ۴۶۳ مگاوات عنوان کرد و گفت: این میزان بار بدون مشکل تامین شد و رشد بیش از ۸ درصدی صنایع رقم خورد. امسال سال گرمی بود به گونه ای که گنبد گرمایی در هشت کشور اطراف ایران ایجاد شد و کشورمان را نیز تحت تاثیر قرار داد.

وی افزود: این موضوع بیش از هشت‌هزار مگاوات به مصرف برق کشور افزود با این وجود صنعت برق بدون هیچ مشکلی برق پایدار برای همه بخش ها را تامین کرد. البته امسال اوج بار کشور بیش از ۳۵ بار اتفاق افتاد و این درحالی بود که سال گذشته این میزان ۱۷ بار بود.

۴۰ درصد مشترکان مشمول پاداش شدند

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق درباره اقدام مدیریت مصرف وزارت نیرو نیز گفت: طرح اختصاص پاداش به مشترکان امسال به خوبی اجرا شد و در نتیجه آن ۴۰ درصد مشترکان مشمول پاداش شدند.

وی، میزان پاداش را ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد که این امر سبب کاهش مصرف در بخش خانگی برای نخستین بار و افزایش آن در بخش صنعت شد.

سخنگوی صنعت برق ادامه داد: بخش صنعت در چهار ماه گرم امسال با رشد مصرف برق روبه‌رو شد و در سال تولید حمایتی خوبی از بخش صنعت توسط صنعت برق انجام شد.

رجبی مشهدی در باره مدیریت مصرف در بخش اداری هم گفت: امسال با توجه به وجود ناترازی موجود برق توانستیم با تفکیک اوج بار بخش اداری از طریق اصلاح ساعت کار و نصب کنتورهای هوشمند صرفه جویی خوبی در این برق داشته باشیم. همچنین ۲۵۴ مگاوات هم از طریق مولدهای اضطراری در اختیار بخش اداری حاصل شد. امسال بخش صنعت توانست در روزهای تعطیل افزایش مصرف خوبی داشته باشد.

وی از تلاش وزارتخانه های صمت و نیرو برای احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه توسط بخش خبر داد و افزود: از این محل دو واحد نیروگاهی فولاد به زودی به شبکه سراسری برق متصل می شود. امسال در مجموع عملیات اجرایی احداث پنج هزار مگاوات توسط بخش صنعت اجرایی شده است.

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق از رشد ۸.۵ درصدی صنعت آلومینیوم، ۸۴ درصدی صنعت خودروسازی و رشد خوب سایر صنایع خبر داد.

رجبی مشهدی درباره برخی خاموشی های اتفاق افتاد، گفت: طول شبکه برق کشور از گستردگی کم نظیری برخوردار است و همین امر اتفاق های ناخواسته ای را رقم می زند که موحب بروز برخی خاموشی ها خواهد شد اما بروز این خاموشی ها در اسرع وقت رسیدگی و برطرف خواهند شد.

وی میزان خاموشی به ازای هر فرد درسال گذشته را ۳۷۹ دقیقه درسال دانست و اضافه کرد: برای کاهش آن تا سال ۱۴۰۳ برنامه ریزی های لازم صورت خواهد گرفت.

رجبی مشهدی میزان ناترازی برق را به طور متوسط ۱۰ هزارمگاوات دانست که حداکثر به ۱۲ هزار مگاوات در برخی مواقع رسید. اگر افزایش ظرفیت تولید برق در دولت سیزدهم انجام نمی شد میزان این ناترازی به ۱۹ هزار مگاوات می رسید.

سخنگوی صنعت برق از نصب حدود یک میلیون و ۴۰ هزار کنتور هوشمند خبر داد و گفت: یک میلیون و ۲۰۰ هزار کنتور هم تا آخر امسال نصب می شود.

کد خبر 67095

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 6 =