نرخ ارز به روند ثبات خود بازمی‌گردد/ منابع ارزی آزادشده، نوسانات بازار را از بین می‌برد

یک اقتصاددان با تاکید بر اینکه آزاد سازی منابع ارزی ایران در کشورهای مختلف موجب خواهد شد کسری بودجه به شیوه‌ای غیر از چاپ پول کاهش یابد، گفت: التهاب بازار ارز در چند روز گذشته، فروکش خواهد کرد و نرخ ارز به روند ثبات خود باز خواهد گشت.

به گزارش روز سه شنبه اگزیم نیوز، «آلبرت بغزیان»‌ در گفت‌وگویی درباره اخبار مرتبط با آزادسازی ۶ میلیارد دلار منابع ارزی در کره جنوبی و ۱.۷ میلیارد دلار از منابع ارزی کشور در لوکزامبورگ، اظهار داشت: آزاد شدن دارایی‌های بلوکه شده، علاوه بر تقویت ذخایر ارزی کشور، به مدیریت بهتر بازار نیز کمک خواهد کرد؛ بدین ترتیب هیجان کاذب از بین خواهد رفت و بازار ارز به آرامش خواهد رسید.

وی افزود: یکی از مزایای آزاد شدن دارایی‌های ارزی ایران این است که کسری بودجه کشور را به شیوه‌ای غیر از چاپ پول کاهش می‌دهد.

این اقتصاددان گفت: بنابراین آزادسازی منابع بلوکه‌شده ایران در کشورهای دیگر به سود اقتصاد خواهد بود، به‌طوری که نوسان بازار ارز را کاهش می‌دهد و سوداگران دیگر نمی‌توانند از ارز برای مقاصد جاه‌طلبانه خود استفاده کنند.

بغزیان اضافه کرد: با آزاد شدن دارایی‌های ارزی بازار ارز به ثبات خواهد رسید و تولیدکننده می‌تواند اعتماد کند که نرخ ارز برای مدت طولانی‌تری در کانال‌های فعلی باقی بماند، به‌طوری که قابلیت پیش‌بینی برای فعالان اقتصادی امکان‌پذیر خواهد شد.

وی افزود: چگونگی پرداخت و مصرف ۱.۷ میلیارد دلار از منابع ارزی ایران در لوکزامبورگ مهم نیست، بلکه آن چیزی که اهمیت دارد این است که دارایی‌های جدید ارزی در اختیار ایران قرار گرفته است که امیدواریم این دیپلماسی فعال به قوت خود باقی بماند.

این کارشناس مساپل اقتصادی در ادامه با اشاره به افزایش نرخ ارز در چند روز گذشته، گفت: سابقه تاریخی تغییرات نرخ ارز به کرات وجود داشته است که با تحولاتی مانند افزایش سفرهای خارجی، کریسمس و سال نو میلادی و حالا هم جنگ میان رژیم صهیونیستی و فلسطین بازار ارز تکان خورده است.

بغزیان گفت: باید تاکید کنم که تغییرات نرخ ارز به مراتب بسیار کمتر از رویدادهای گذشته بوده است، به طوری که اگر حوادث امروز فلسطین در دو سال گذشته رخ می‌داد، نرخ ارز تا ۶۰ هزار تومان افزایش می‌یافت، اما به دلیل مدیریت خوب بانک مرکزی، بازار ارز عکس‌العمل خاصی نشان نداده است؛ ضمن اینکه نرخ ارز مرکز مبادله ارز و طلا نیز تغییری نکرده است.

این اقتصاددان تصریح کرد: اگر بانک مرکزی ثبات نرخ ارز را در مرکز مبادله ارز و طلا حفظ کند و تامین ارز را نیز برای متقاضیان انجام دهد، هیجان کاذب بازار ارز فروکش خواهد کرد.

وی در پایان افزود: باید توجه کرد که جنگ اسرائیل در داخل خاک ایران روی نداده و ایران متهم نشده و تحریم‌ها نیز سنگین‌تر نشده است، بنابراین التهاب بازار ارز فروکش خواهد کرد و نرخ ارز به روند ثبات خود باز خواهد گشت و در بدترین شرایط نرخ ارز در کانال‌های فعلی باقی خواهد ماند.

کد خبر 67718

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 3 =