افزایش ۶ درصدی صادرات ایران به کشورهای غرب آسیا

مدیرکل غرب آسیای سازمان توسعه تجارت با اشاره به مبادلات تجاری ایران و کشورهای حوزه غرب آسیا طی ۶ماهه نخست سال ۱۴۰۲ از صادرات ۱۰ میلیارد دلاری ایران به کشورهای غرب آسیا و افزایش ۶ درصدی صادرات به این کشورها خبر داد.

به گزارش روز سه شنبه اگزیم‌نیوز از سازمان توسعه تجارت ایران، فرزاد پیلتن با اشاره به مبادلات تجاری ایران و غرب آسیا اظهار داشت: بر اساس آمارهای منتشر شده توسط گمرک ایران در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۲ صادرات ایران به کشورهای غرب آسیا شامل عراق، امارات، کویت، عمان، قطر، عربستان، بحرین، یمن، سوریه، لبنان، اردن و ترکیه ۱۰ میلیارد و ۳۴۶ میلیون دلار بوده که ۴۵ درصد از صادرات کل کشور به جهان را شامل شده است.

مدیرکل غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران افزود: صادرات ایران به کشورهای حوزه مذکور در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۱ با حدود ۶۰۰ میلیون دلار افزایش، ۶ درصد رشد را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: از نظر وزنی نیز صادرات ایران به کشورهای این حوزه نیز طی مدت مذکور ۳۰ میلیون و ۳۸۷ هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با حدود ۶ میلیون و ۳۷ هزار تن افزایش، رشد ۲۵ درصدی را تجربه کرده است.

پیلتن بیان کرد: همچنین بررسی آمارها نشان می‌دهد در میان گروه کشورهای فوق عراق با ۴.۵ میلیارد دلار، امارات با حدود سه میلیارد دلار، ترکیه با ۲.۴ میلیارد دلار به ترتیب مقاصد اول تا سوم صادراتی کشور را طی مدت مذکور به خود اختصاص داده‌اند.

مدیرکل غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ادامه داد: کشورهای عمان با ۶۳۵ میلیون دلار، کویت با ۸۶ میلیون دلار، سوریه با ۸۵ میلیون دلار، قطر با ۵۳ میلیون دلار و یمن با ۲۵ میلیون دلار در رتبه‌های چهارم تا هشتم مقاصد صادراتی کشور در حوزه غرب آسیا قرار دارند.

وی گفت: لبنان با ۹ میلیون دلار، بحرین با ۴ میلیون دلار و اردن با ۲ میلیون دلار نیز رتبه‌های نهم تا یازدهم اهداف صادراتی ایران به کشورهای حوزه غرب آسیا قرار دارند. صادرات ایران به عربستان نیز طی مدت مذکور همچنان ناچیز و کمتر از ۵۰۰ هزار دلار بوده است.

پیلتن ادامه داد: همچنین بررسی‌های مقایسه‌ای صادرات ایران به کشورهای حوزه غرب آسیا نشان می‌دهد صادرات به کشور عراق با ۳۳ درصد رشد از نظر ارزش و ۴۰ درصد از نظر وزن، امارات با کاهش ۱۱ درصدی از نظر ارزشی و افزایش ۱۱ درصدی از نظر وزنی، ترکیه با کاهش ۷ درصدی از نظر ارزش و افزایش ۲۸ درصدی از جهت وزنی، عمان با افزایش ۱۶ درصدی از جهت ارزشی و افزایش ۳۱ درصدی از نظر وزنی، کویت با افزایش ۴ درصدی از نظر ارزشی و افزایش ۲ درصدی از جهت وزنی، سوریه با کاهش ۳۲ درصدی از جهت ارزشی و افزایش یک درصدی از جهت وزنی، قطر با کاهش ۲۰ درصدی از نظر ارزشی و ۲۴ درصدی از جهت وزنی و لبنان با کاهش ۱۸ درصدی از نظر ارزش و کاهش ۳۹ درصدی از نظر وزنی، اردن با کاهش ۹۵ درصدی از نظر ارزشی و ۹۸ درصدی از جهت وزنی و یمن با افزایش ۷۴۶ درصدی از نظر ارزشی و ۶۰۹ درصدی از نظر وزنی نسبت به مدت مشابه سال گذشته همراه بوده است.

واردات ۱۳ میلیارد دلاری از کشورهای غرب آسیا

مدیرکل غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به آمار واردات از این کشورها، گفت: واردات ایران از کشورهای حوزه غرب آسیا طی نیمه اول سال ۱۴۰۲ حدود ۱۳ میلیارد دلار بوده است که ۴۳ درصد سهم از واردات کل کشور را طی مدت فوق شامل می‌شود.

پیلتن افزود: در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، واردات ایران از کشورهای مذکور حدود ۱۸ درصد از نظر ارزشی و ۱۳ درصد از جهت وزنی افزایش داشته است.

وی اضافه کرد: طی مدت مذکور امارات با حدود ۹ میلیارد دلار، ترکیه با ۳.۲ میلیارد دلار، عمان با ۴۹۸ میلیون دلار و عراق با ۲۳۶ میلیون دلار رتبه‌های اول تا چهارم طرف‌های وارداتی ج.ا.ایران در حوزه غرب آسیا را به خود اختصاص داده‌اند.

رویکردهای جدید برای افزایش تجارت با غرب آسیا

مدیرکل غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به رویکردهای جدید این سازمان برای افزایش تجارت با کشورهای غرب آسیا، گفت: برنامه‌ریزی جهت افزایش صادرات محصولات با ارزش افزوده بالاتر و دانش بنیان، ارتقای سطح خدمات مراکز تجاری، توسعه شرکت‌های مدیریت صادرات، کیفی سازی خدمات رایزنان بازرگانی، حمایت از تولید مشترک، صادرات مجدد، ترانزیت، برقراری ارتباط میان سکوهای تجاری و ارتقای کیفیت بهره‌وری فعالیت‌های نمایشگاهی و اعزام و پذیرش‌های هیات‌های تجاری، فعال‌سازی ظرفیت‌های استانی و.... از جمله برنامه‌ها در خصوص توسعه تجارت با کشورهای غرب آسیاست.

کد خبر 67754

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 12 =