ریل‌گذاری‌های مناسب برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر/ ایجاد ۱۰ هزار مگاوات برق تجدیدپذیر

رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران گفت: برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور در دو سال اخیر ریل‌گذاری‌های خوبی انجام و برای احداث ۱۰ هزار مگاوات برنامه‌ریزی شده است.

به گزارش روز شنبه اگزیم‌نیوز، محمود کمانی افزود: برنامه احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه‌های تجدیدپذیر را داشتیم که در ابتدای سال ۱۴۰۱ مصوبه احداث چهار هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی از شورای اقتصاد اخذ شد.

وی با بیان آنکه در چهار مرحله مناقصه‌ای برگزار شد و تا الان حدود سه هزار مگاوات آن تعیین تکلیف شده و بقیه هم در مرحله بعدی مناقصه تعیین تکلیف خواهد شد، اظهار داشت: شرکت‌های سرمایه‌گذاری که در این مناقصه‌ها برنده شده‌اند طبق قراردادی که با ساتبا منعقد می‌کنند، اقدام به احداث نیروگاه می‌کنند.

کمانی با بیان آنکه این نیروگاه‌ها در دوره یک تا دو سال بسته به ظرفیتی که هر شرکت سرمایه‌گذار در مناقصه شرکت کرده احداث می‌شوند، گفت: برنامه‌ریزی بر این است که میزان بیشتری از قولی که دولت برای احداث ۱۰ هزار مگاوات داده، انجام شود؛ اما فعلاً مجوز ۴ هزار مگاوات خورشیدی گرفته شده که تا کنون سه هزار مگاوات آن تعین تکلیف شده است.

رئیس ساتبا گفت: همچنین مصوبه احداث ۴ هزار و ۵۰۰ مگاوات دیگر اخیراً اخذ شده و علاوه بر آن هنوز مصوبه برای سه هزار مگاوات نیروگاه بادی هم داریم که منتظریم تا مصوبه آن در شورای اقتصاد تأیید شود.

کمانی افزود: احداث نیروگاه تجدیدپذیر توسط بخش صنعت هم پیگیری می‌شود که تاکنون بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ مگاوات تعیین تکلیف شده و شرکت‌ها مشخص و پروانه‌ها احداث صادر شده که پیگیری اجرای آن انجام می‌دهیم.

وی احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر از طریق تابلوی برق سبز، ایجاد شهرک‌های خورشیدی، احداث نیروگاه در شهرک‌های صنعتی و نیروگاه‌های انشعابی غیرحمایتی و حمایتی را از دیگر برنامه ها عنوان و تصریح کرد: به هر حال برای توسعه انرژی‌ های تجدیدپذیر دو مرحله اصلی در نظر گرفته شده که یکی مدل‌سازی‌ها، گرفتن مجوزها و تأمین منابع مالی است که بخش زیادی در این دو سال انجام شده است.

وی ادامه داد: اکنون باید دنبال اجرا و احداث تجدیدپذیرها باشیم که اجرا هم عمدتاً توسط بخش خصوصی در حال انجام است و امیدواریم شرکت‌ها تعهدات خود را انجام دهند.

پیش‌تر هم رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران (ساتبا) گفت: ۱۰ هزار و ۵۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر از طریق فاینانس احداث می‌شود.

کد خبر 67847

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 13 =