معاون نخست‌وزیر روسیه: دنبال دسترسی به بازار آفریقا از کریدور شمال-جنوب هستیم

معاون نخست‌وزیر روسیه گفت: این کشور به دنبال تقویت مبادلات تجاری با کشورهای هند و پاکستان و دسترسی به بازار کشورهای آفریقایی از طریق کریدور شمال – جنوب و بنادر جنوبی ایران است.

به گزارش روز پنجشنبه اگزیم نیوز، الکسی اورچوک این سخنان را پنجشنبه در نشست تخصصی نمایشگاه Made in Russia (ساخت روسیه) که با حضور برخی مقامات و صاحب‌نظران اتحادیه اوراسیا و همچنین سفیر ایران در روسیه و استاندار تهران برگزار شد، بیان کرد.
معاون نخست‌وزیر روسیه گفت:‌ این کشور هم‌اینک برای توسعه بازار خود در جهان از جمله جنوب آفریقا تلاش می‌کند و علاوه بر آن هم به جنوب و هم به شرق نگاه خاصی دارد، چرا که این مناطق، مرکز ثقل در بازار جهانی محسوب می‌شوند.
اورچوک با بیان اینکه روسیه به دنبال تقویت امکانات لجستیک و توسعه زیرساخت ‌های کریدور شمال – جنوب است، گفت:‌ این کریدور با سه مسیر و با گذر از روسیه و سایر کشورها به بندر عباس و بندر چابهار در جنوب ایران می‌رسد که از این طریق، می‌توان کالاها را به بازار هند، پاکستان و آفریقا عرضه کرد.

معاون نخست وزیر روسیه گفت:‌ آفریقا را به صورت جدی در مرکز توجه قرار داده ایم چرا که می تواند بازار فروش محصولات ما باشد، این بازار همواره منتظر کالاهای روس است.
اورچوک در ادامه با بیان اینکه امروز بازار اتحادیه اوراسیا به ثبات دست یافته است، افزود: هم اینک به دنبال ایجاد شرایط پایدار برای توسعه مبادلات تجاری این اتحادیه هستیم به گونه‌ای که برای روسیه و دیگر کشورها منافعی را به همراه داشته باشد و به هدف یکپارچه سازی اتحادیه اوراسیا دست یابیم.
وی گفت: اتحادیه اقتصادی اوراسیا مورد توجه ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه است و برای این اتحادیه در سال‌های ۲۰۳۰ و ۲۰۴۵ میلادی چشم‌اندازی به دستور وی تهیه شده است و کارها فعالانه دنبال می‌شود و توسعه زیرساخت‌های در حال پیگیری است.

کریدور شمال – جنوب که در آغاز راه، محصول اراده و عزم روسیه، ایران و هند در سال ۲۰۰۰ میلادی برای ایجاد گذرگاه حمل و نقل بار بود، در طول سال های بعد، شاهد پیوستن شمار دیگری از کشورها به این مسیر ترانزیتی بود.
آنچه برای این کشورها در پیوستن به این مسیر ترانزیتی انگیزه بخش بود این بود که مسیرهای متداول برای ارسال کالا از هند به سمت سن پترزبورگ روسیه که از کانال سوئز عبور می‌کند، حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ کیلومتر طول دارد اما کریدور ایران در این مسیر تنها هفت هزار و ۲۰۰ کیلومتر است که بهره گیری از این ظرفیت، ۴۰ درصد زمان ترانزیت و ۳۰ درصد هزینه های حمل و نقل را کاهش می دهد.

هیات اقتصادی استان تهران به ریاست استاندار این استان و متشکل از نمایندگان ۳۰ شرکت روز چهارشنبه وارد مسکو شدند و شامگاه چهارشنبه در نشستی صمیمی با سفیر ایران در روسیه به طرح دیدگاه‌های خود در راستای توسعه مناسبات دوجانبه پرداختند.
هیات اقتصادی استان تهران در قالب ۳۰ شرکت به منظور حضور در نمایشگاه Made in Russia مسکو به روسیه سفر کرده‌اند. این هیات علاوه بر حضور در نمایشگاه مذکور که روز پنجشنبه ۲۷ مهرماه ۱۴۰۲ گشایش یافت، در جلساتی با مرکز صادرات روسیه، بیزنس راشا و مرکز صادرات مسکو نیز حضور خواهند داشت.
در روز نخست این سفر، یادداشت تفاهم همکاری بین اتاق بازرگانی تهران و بیزنس راشا امضا شد.

کد خبر 68052

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 4 =