ایران و روسیه کنسرسیوم مشترک برای حضور در سایر بازارها تشکیل دهند

استاندار تهران در نشست تخصصی روابط جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در مسکو پیشنهاد داد که دو کشور، کنسرسیوم مشترک برای حضور در سایر بازارها تشکیل دهند.

به گزارش اگزیم نیوز، علیرضا فخاری این پیشنهاد را پنجشنبه در نشست جانبی نمایشگاه Made in Russia (ساخت روسیه)که با حضور سفیر ایران در مسکو و برخی مقامات و فعالان اقتصادی دو کشور برگزار شد، مطرح کرد.
استاندار تهران گفت:‌ ایران و روسیه قادر خواهند بود در تعامل مشترک، ضمن تأمین نیازمندی‌های طرف مقابل، بازارهای جدید و مشترکی را در آفریقا، آسیا و حتی اروپا طرح‌ریزی کنند.
فخاری تصریح کرد: به دنبال تغییرات سیاسی و ژئوپلیتیکی، اقدامات مشترک تهران و مسکو می‌تواند دو کشور را از تنگناهای فرارو عبور دهد و عملیاتی کردن توسعه مناسبات با طرح ریزی راهبردهای جدید و بهره‌گیری از ظرفیت‌ بخش خصوصی دو کشور باید در این راستا در دستور کار باشد.

استاندار تهران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه با همراهی نمایندگان ۳۰ شرکت خصوصی این استان فعال در حوزه‌های اقتصادی و تولیدی به مسکو سفر کرده است، گفت:‌ حضور این هیات در نمایشگاه بین‌المللی مسکو گویای عزم و اراده مردم ایران به ویژه بخش خصوصی در توسعه مناسبات با کشورهای منطقه از جمله فدراسیون روسیه است.
وی بر اهمیت تبادلات علمی و پژوهشی در توسعه مناسبات تهران – مسکو تأکید و تصریح کرد:‌ باید آینده را درست ببینیم، تحلیل صحیحی از آن داشته باشیم و با برآورد جدیدی گام‌های عملی برای تقویت روابط دوجانبه برداریم.
فخاری با اشاره به ظرفیت‌های استان تهران در بخش‌های مختلف اقتصادی گفت:‌ ۱۰۰ هزار شرکت فعال در عرصه تولید دراین استان در حال فعالیت هستند و استقرار ۳۸ شهرک صنعتی در این استان می‌تواند به توسعه مناسبات با روسیه کمک کند و نیازمندی‌های دوجانبه را برطرف کنیم.
وی از صادرات توربین‌های گازی، صنایع الکترونیک،‌ مدارهای الکترونیک و الکتروموتورها به عنوان بخشی از ظرفیت‌های استان تهران یاد کرد و افزود:‌ علاوه بر این در بازارهای دیگر همچون کیف و کفش، برند ایرانی شایسته حضور در بازارهای بین المللی است.
استاندار تهران گفت:‌ حدود ۲۰ هزار واحد تولیدی کیف و کفش در استان تهران فعالیت دارند که می‌تواند ضمن تأمین نیاز کشور روسیه، زمینه ساز همکاری مشترک در بازارهای ثالث را نیز ایجاد کند.

مزیت‌های برتری مسیر ایران به عنوان دروازه مبادلات تجاری روسیه
سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه نیز در سخنانی در این نشست، افزود:‌ ایران با برخورداری از موقعیت و زیرساخت‌های خود می‌تواند به عنوان قطب و دروازه مبادلات تجاری روسیه به شرق آسیا، خاورمیانه،‌ کشورهای عربی و آفریقا محسوب شود.
کاظم جلالی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای توسعه مناسبات تهران – مسکو با تأکید و عزم سران دو کشور گفت:‌ تبدیل ایران به مسیر حمل و نقل کالاهای صادراتی روسیه به مناطق مختلف جهان، می‌تواند نقش مهمی در ارتقای مبادلات تجاری دو جانبه داشته باشد.
وی با اشاره به انعقاد قرارداد ساخت خط آهن ۱۶۲ کیلومتری رشت – آستارا در اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ پس از سخنرانی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و رئیس‌جمهوری روسیه، تصریح کرد: با تکمیل این خط ریلی، مسیرهای ریلی کریدور شمال – جنوب تکمیل می‌شود.
سفیر ایران در روسیه با اشاره به اینکه روس‌ها ظرفیت خط ریلی مسیر شرقی کریدور شمال – جنوب با گذر از روسیه، قزاقستان، ترکمنستان و ایران را سالانه هفت میلیون تن ارزیابی کرده‌اند، گفت:‌ هم اینک سالانه حدود ۳۰۰ هزار تن از ظرفیت حمل و نقل بار در این مسیر ریلی استفاده می‌شود که باید گام‌های جدی برای توسعه این روند برداشت.
جلالی با اشاره به برگزاری آخرین جلسه کمیته مالی و بانکی ایران و روسیه در اواسط مهرماه ۱۴۰۲ در مسکو گفت:‌ هم اینک دو کشور بدون نیاز به پیام‌رسان سوئیفت، تسویه حساب‌های بانکی دوجانبه را انجام می‌دهند و بانک‌های مرکزی دو کشور برای این فرایند به سازوکارهایی دست یافته‌اند که در آینده نزدیک گام‌های جدی‌تری در این عرصه برداشته خواهد شد.
فخاری استاندار تهران پیش از این با همراهی سفیر ایران در روسیه و هیات بخش خصوصی استان تهران در نشست تخصصی معماری جدید اتحادیه اوراسیا که با حضور برخی مقامات و صاحب نظران این اتحادیه برگزار شد، شرکت کرد.
استاندار تهران در حاشیه این آیین، هدیه فناورانه ای را به الکسی اورچوک نخست وزیر روسیه اهدا کرد. این هدیه، قطعه پردازنده خودرو بود که به صورت ۱۰۰ درصد تولید ایران در صنعت خودروسازی کشور در استان تهران تولید شده است.
فخاری روز پنجشنبه همچنین در نشستی با رئیس مرکز صادرات روسیه ، راهکارهای توسعه مناسبات دوجانبه را مورد بحث و تبادل نظر قرار داد.

کد خبر 68057

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =