«رفاه گمشده»، میراث یک دهه بی‌عملی در اقتصاد

وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد: رشد اقتصادی بهار ۱۴۰۲ با افزایش تولید ناخالص داخلی، رشد مثبت تشکیل سرمایه ثابت، کاهش بیکاری و افزایش مشارکت اقتصادی همراه است و قاعدتا با رشد با برآیند صفر دولت گذشته متفاوت خواهد بود.

به گزارش روز شنبه اگزیم‌نیوز از وزارت امور اقتصادی و دارایی، این وزارتخانه در پاسخ به گزارش مورخ ۱۴۰۲/۰۷/۲۹ روزنامه «سازندگی» با تیتر «رفاه گمشده» توضیح داد: کیفیت رشد اقتصادی و تداوم آن از اولویت‌های دولت سیزدهم است؛ تحلیل‌ داده‌های اقتصادی نشان می‌دهد در کنار رشد اقتصادی با احتساب نفت، رشد اقتصادی بدون نفت و سایر بخش‌ها نیز افزایش یافته است.

رشد اقتصادی براساس گزارش بانک مرکزی در ۳ ماهه نخست امسال اقتصاد کشور با نفت، رشد ۶.۲ درصدی و بدون احتساب نفت، رشد ۵.۷ درصدی بوده و هرچند رشد بخش نفت در بهار امسال ۱۶.۴ درصد به استناد گزارش بانک مرکزی بود، اما سایر بخش‌های اقتصادی نیز توانستند رشد بالایی را محقق کنند.

همچنین رشد اقتصادی براساس گزارش مرکز آمار ۷.۹ درصد با نفت و بدون نفت ۶.۱ درصد بدون نفت بوده است.رشد بخش نفت براساس این آمار ۱۹.۸ بوده اما سایر بخش‌ها نیز شاهد رشد متوازنی بودند و به روایت مرکز آمار تمام گروه‌های اقتصادی کشور بجز گروه کشاورزی رشد اقتصادی مثبت داشتند که این بخش نیز عمدتا به دلیل خشکسالی بوده است.

از سوی دیگر، سیاست‌های دولت در کنترل رشد نقدینگی، کاهش انتظارات تورمی مجموع سیاستهای ارزی دولت و بانک مرکزی در نیمه نخست امسال در کنار انضباط مالی دولت، نرخ تورم را در نیمه نخست امسال کاهش داده است.

بنابراین حرکت زیگزاگی ادعایی درباره رشد اقتصادی درست نیست، زیرا رشد اقتصادی بهار ۱۴۰۲ در واقع چهارمین فصل پیاپی رشد اقتصادی بوده که با افزایش تولید ناخالص داخلی، رشد مثبت تشکیل سرمایه ثابت، کاهش بیکاری و افزایش مشارکت اقتصادی همراه بوده و قاعدتا در چنین شرایطی به مرور در وضعیت اقتصادی خانوارها اثرگذار خواهد بود و این دقیقا به معنای بازیابی رفاه گمشده‌ای است که در اثر یک دهه بی‌عملی در اقتصاد ایجاد شده است.

کد خبر 68343

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =