جزییات اطلاعات ترانزیت از ایران محرمانه است/ خرید کشتی برای خزر با وام روسی

رییس سازمان توسعه تجارت اظهار داشت: هر چند آمار ترانزیتی و درخواست کشورها برای انتقال بار از مسیر ایران افزایش پیدا کرده اما به دلیل مسائل تحریم قرار نیست این موضوعات را به صورت رسمی اعلام کنیم.

به گزارش روز سه شنبه اگزیم‌نیوز، مهدی ضیغمی درباره میزان تزانزیت کالای روسی از ایران اظهار داشت: میزان ترانزیت بین کشورهای روسیه – ایران – هند یا ایران – هند و کشورهای اوراسیا حتی کشورهای واقع در آسیای شرقی که می‌توانند بار خود را از مسیر ایران به اوراسیا و به ویژه روسیه منتقل کنند، بسیار بهبود یافته است.

وی ادامه داد: در نگاه زیرساختی اقدامات موثری انجام شده از جمله خرید کشتی در خزر با همکاری بانک‌های روسی و بیزنس بانک ایران در روسیه در قالب ارایه تسهیلات انجام شد و ناوگان خزر را افزایش دهیم و وقتی ناوگان خزر توسعه پیدا کند، سرعت حمل بار از مسیر ایران افزایش پیدا می‌کند.

رییس سازمان توسعه تجارت گفت: عامل دیگر در بهبود آمار ترانزیتی، انتقال ریلی بار از ایران بود به طوریکه در حال حاضر بارهای روسیه از مسیر ریلی ترکمستان از مسیر سرخس یا اینچه برون وارد کشور می‌شود و امکان جابه جایی این بار به بنادر جنوبی کشورمان تسهیل شده است.

ضیغمی با تاکید بر اینکه هر چند آمار ترانزیتی و درخواست کشورها برای انتقال بار از مسیر ایران افزایش پیدا کرده اما به دلیل مسائل تحریم قرار نیست این موضوعات را به صورت رسمی اعلام کنیم، افزود: میزان باری که مسیر ترانزیت ایران را ترجیح دادند و مقصد بار آنها هند است یا بارهای کشورهای اروپا از مسیر ریلی از شرق وارد کشورمان می‌شوند و از غرب ایران به ترکیه و از آنجا به اروپا می‌رسند افزایش پیدا کرده و توافقاتی در این باره انجام شده اما قابل بیان نیست البته همچنان با نقطه مطلوب بسیار فاصله داریم.

وی با بیان اینکه هدف گذاری ما افزایش ترانزیت بار از مبدا چین است، گفت: امکان ترانزیت باری کشورهای آسیای شرقی و چین از مسیر ایران وجود دارد و این میزان بار عدد قابل ملاحظه‌ای است و ظرفیت ۶ تا ۷ میلیون تنی در اعداد و ارقام میزان ترانزیت انجام شده در سال گذشته وجود دارد.

رییس سازمان توسعه و تجارت با اشاره به اثرگذاری تکمیل زیرساخت‌های حمل و نقلی کشورمان در کوتاه مدت در ارتقای آمار ترانزیتی تاکید کرد: پروژه‌های کوتاه مدت مانند تکمیل خط آهن رشت- کاسپین و اسکله رو رو بندر کاسپین، خط ریلی زاهدان - چابهار به افزایش ترانزیت از کریدورهای ایران بسیار اثر می‌گذارد.

ضیغمی درباره سازوکار تجارت ترجیحی با هند اظهار داشت: در این‌باره در دیدار با سفیر هند درخواست خود را مطرح کردیم اما در سفر آتی رییس جمهوری به هند مقدمات مورد نظر را آماده می‌کنیم و در حال حاضر تجارت آزاد با اوراسیا، سوریه ، ونزوئلا، مالزی، ترکیه و پاکستان را در دستور کار داریم.

کد خبر 68439

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =