رییس موسسه تحقیقات خاک و آب: ایران سالانه به حدود ۵ میلیون تن کود نیاز دارد

رییس موسسه تحقیقات خاک و آب وزارت جهاد کشاورزی از نیاز سالانه کشور به ۴.۵ تا ۵ میلیون تن کود خبر داد.

به گزارش اگزیم‌نیوز از وزارت جهاد کشاورزی، «هادی اسدی رحمانی» روز سه شنبه در آیین افتتاحیه دوره آموزشی نسخه نویسی کودی در مشهد با اشاره به نقش تغذیه گیاهی در پایدارسازی تولید و امنیت غذایی کشور گفت: بخش عمدهای از افزایش تولید در بخش کشاورزی از تغذیه مناسب نشات می گیرد و رکن مهم تغذیه گیاهی استفاده از کود مناسب است.

رییس موسسه تحقیقات خاک و آب افزود: نظام کود در کشور سه مولفه اساسی شامل برآورد کود، تامین کود و ثبت کنترل کیفی و مصرف نهاده های کودی دارد.

وی اضافه کرد: هر ساله موسسه تحقیقات خاک و آب کشور نسبت به برآورد میزان کود مورد نیاز خاک های مناطق مختلف اقدام و نتیجه را به معاونتهای زراعت و باغبانی وزارت جهاد کشاورزی اعلام می‌کند. این برآورد نشان می‌دهد کشور هر ساله به ۴.۵ تا ۵ میلیون تن کود شیمیایی نیازمند است که از این میزان بیشترین نیاز به کودهای نیتروژنه با ۳ میلیون تن و بعد کودهای فسفره با ۱.۵ میلیون تن و در نهایت به ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار کود پتاسیم است.

اسدی رحمانی تصریح کرد: در سال های اخیر حدود ۳ تا ۳.۵ میلیون تن کود در کشور توزیع می شود که این کمبود موجب اثر مستقیم بر تولید در بخش کشاورزی است و هرجا کود به میزان مناسب و طبق فرمول و برنامه مناسب استفاده شده، افزایش تولید را در برداشته است.

وی مولفه دوم نظام کودی کشور را مولفه تامین اعلام کرد و گفت: شرکت خدمات حمایتی بیش از ۸۰ درصد از کود کشور را تامین می کند که در این حوزه بدلیل مشکلات اقتصادی چالش های بسیاری داریم.

رییس موسسه تحقیقات خاک و آب در پایان با اشاره به مولفه ثبت کنترل کیفی و مصرف نهاده های کودی گفت: درست است که میزان کود در اختیار کمتر از میزان لازم است ولی شیوه درست مصرف کردن آن بسیار مهم بوده و تربیت نسخه نویسی کودی در همین راستا است، امید است این دوره های آموزشی بتواند در مصرف درست و با کیفیت کود در کشور موثر باشد.

گفتنی است، استفاده از کودهای آلی، شیمیایی و زیستی نقش بی بدیلی در تولیدات گیاهی و ارتقای امنیت غذایی دارد. در همین راستا و با هدف انتقال دانش به کارشناسان حوزه تغذیه خاک، دوره آموزشی نسخه نویسی کودی با مشارکت و همکاری موسسه تحقیقات خاک و آب، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی خراسان رضوی و سازمان نظام مهندسی کشاورزی خراسان در محل سالن جلسات اندیشه مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی خراسان رضوی برگزار شد.

کد خبر 68468

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =