بغداد هیچ بدهی به بخش خصوصی ایران ندارد/ جریانی به دنبال ایجاد تصویری غلط از عراق است

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق اظهار داشت: چه کسی گفته که عراق پول ایران را نمی‌دهد و باید تاکید کنم عراق هیچ بدهی به بخش خصوصی ایران ندارد و تاجر و فعال اقتصادی ایران تمام پول خود را از عراق گرفته است. اگر اختلافی وجود دارد مرتبط به برخی از پروژه‌ها می‌شود که از این اختلافات در ایران هم وجود دارد.

به گزارش روز سه شنبه اگزیم‌نیوز، یحیی آل اسحاق درباره آخرین وضعیت پول‌های ایران در عراق و همکاری‌های اقتصادی این دو کشور اظهار داشت: همکاری اقتصادی و تجاری با عراق در حال حاضر وضعیت خوبی دارد بطوریکه میزان صادرات ایران به این کشور ١٠ میلیارد دلار بود اما پیش بینی می‌کنیم امسال این عدد به ١٢ میلیارد دلار برسد.

وی با بیان اینکه در تمام حوزه از تجارت تا سرمایه‌گذاری زمینه بسیار خوبی برای همکاری‌ها فراهم شده‌ است، ادامه داد: عراق یک کشور مالیِ قوی است و عراق بودجه ١۵٠ میلیارد دلاری برای اقدامات اقتصادی در هر سال تعیین کرده و این بودجه و اقدامات مرتبط با آن را برای ٣ سال برنامه‌ریزی و تثبیت کرده‌اند که رقم آن به ۴۵٠ میلیارد دلار می‌رسد.

رییس اتاق ایران و عراق گفت: ٧٠ درصد از رقم ۴۵٠ میلیارد دلار وارداتی است که می‌تواند بازار صادراتی ایران باشد و این صادرات مشمول صادرادات خدمات فنی و مهندسی و صادرات کالا می‌شود و عمدتا مربوط به کالاهای پروژه‌های زیرساختی از جمله آهن، فولاد و ... می‌شود. معتقدم ایران به راحتی می‌تواند سهم ٣٠ درصدی از عدد ٧٠ درصدی گفته شده در بخش واردات عراق، داشته باشد که بخش عمده آن درباره صادرات خدمات فنی و مهندسی است.

آل‌اسحاق در پاسخ به این سوال چرا با وجود این حجم از فرصت‌های اقتصادی و همکاری‌های اقتصادی ایران با عراق، فعالان اقتصادی در بازگشت پول از عراق دچار مشکل هستند، گفت: چه کسی گفته که عراق پول ایران را نمی‌دهد و باید تاکید کنم عراق هیچ بدهی به بخش خصوصی ایران ندارد و تاجر و فعال اقتصادی ایران تمام پول خود را از عراق گرفته است. اگر اختلافی وجود دارد مرتبط به برخی از پروژه‌ها می‌شود که از این اختلافات در ایران هم وجود دارد و بین پیمانکاران و صاحبان پروژه در ایران هم اختلافاتی درباره تعدیل‌ها و تعرفه‌ها دیده می‌شود.

وی درباره حجم بدهی عراق به ایران افزود: در حال حاضر عددی نمی‌توان گفت چرا که در جریان ادامه همکاری‌ها اعداد و ارقام دائما در حال تغییر هستند و ایران مدام در حال صادرات برق و کالا به عراق است. اما در این همکاری‌های اقتصادی به هیچ وجه خسارتی به ایران وارد نشده‌ است.

رییس اتاق ایران و عراق گفت: همکاری اقتصادی بخش خصوصی با عراق به تلاش دولت‌ها، نهادها و اتاق بازرگانی نیاز دارد البته باید توجه داشته باشیم که در این بازار رقبای جهانی داریم و باید توان رقابتی خود را افزایش دهیم.

آل اسحاق تاکید کرد: جریانی که به دنبال ایجاد تصویری غلط از عراق در مسائل است، اظهارات بی‌خودی دارند. در خارج از کشور این جریان از سوی رقبای ایران مدیریت می‌شود اما در داخل کسانی هستند که نمی‌توانند در بازار سختی مانند عراق کار کنند و گمان می‌کنند که تجارت و همکاری خارجی با کشور دیگر باید روندی مانند «هلو برو به گلو» باشد اما اساسا فعالیت اقتصادی بدون ریسک نیست و هیچ تاجری نمی‌تواند مدعی شود که فعالیت بدون ریسک داشته و هزینه‌ای نپرداخته‌است.

وی ادامه داد: در اصطلاحات تاجران، فعال اقتصادی باید دو جیب ضرر و سود داشته باشد و تاجری که ریسک نکند، فعال اقتصادی نیست و باید پتو خوابیده و نمی‌تواند کاری کند و این تاجران نمی‌توانند در بازار عراق فعال شوند چراکه بازار عراق یک بازار نُرم و جاده اتوبانی نیست و کسی می‌تواند در این بازار ورود کند که فعال شود که صبور و جسور باشد.

رییس اتاق مشترک ایران و عراق تاکید کرد: آنها که جریان سوئی از عراق ایجاد می‌کنند فعالان اقتصادی راحت‌طلب هستند و فعالان با این خصوصیت نمی‌توانند در بازار عراق کار کنند و بازار عراق فعال ریسک پذیر می‌خواهد و باید پاشنه آهنی داشته باشد.

کد خبر 68658

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 9 =