صاحب‌نظر روس: ایران در حال تبدیل شدن به مهمترین کشور ترانزیتی است

معاون موسسه آموزشی اوراسیا دانشگاه امگیمو ( MGIMO) روسیه با اشاره به روندهای شکل‌گیری گذرگاه‌های حمل‌ونقل و لجستیک بین‌المللی گفت: جمهوری اسلامی ایران در حال تبدیل شدن به مهمترین کشور ترانزیتی است.

به گزارش روز یکشنبه اگزیم نیوز از رسانه‌های روسیه، اولگ بارابانوف در این باره افزود: پروژه کریدور حمل و نقل روسیه - جمهوری آذربایجان - ایران – هند،‌ تا حد زیادی لجستیک و حمل کالا را آسان می‌کند که ارزان‌تر از مسیرهای طولانی کنونی برای حمل کالا در این مسیر است.
مدیر برنامه باشگاه گفتگوی بین المللی والدای اظهار داشت:‌ ویژگی‌های کریدور شمال – جنوب،‌ اهمیت بین المللی این پروژه را برای روسیه، هند و ایران که در حال تبدیل شدن به مهمترین کشور ترانزیتی منطقه است، افزایش داده است.
این صاحب نظر روس با اشاره به عملیات نظامی روسیه در اوکراین گفت:‌ وضعیت ژئوپلیتیکی پس از آغاز این عملیات به شدت تغییر کرده است، ما شاهد گسست کامل بین روسیه و غرب هستیم و بدیهی است که این وضعیت، برای مدت زمان طولانی ادامه خواهد داشت.
بارابانوف ادامه داد: تمایل روسیه به تغییر جهت‌گیری تماس‌های سیاسی، روابط اقتصادی و ارتباطات عمومی به سمت کشورهای غیرغربی واضح است.
معاون موسسه آموزشی اوراسیا دانشگاه امگیمو اظهار داشت: به دلیل بسته بودن مسیرهای غربی، اکنون شاهد افزایش شدید مبادلات تجاری بین روسیه و هند هستیم، واضح است که افزایش عرضه نفت روسیه به هند گره خورده است، اما گروه های دیگر محصولات نیز به تدریج از این روند پیروی خواهند کرد.
بارابانوف گفت:‌ کریدور شمال – جنوب برای قفقاز شمالی از اهمیت کلیدی برخوردار است و عملیاتی شدن کامل ظرفیت‌های این گذرگاه حمل و نقل، کشورهای منطقه را از مزایا و منافع آن بهره‌مند خواهد کرد.

کریدور شمال – جنوب که در آغاز راه، محصول اراده و عزم روسیه، ایران و هند در سال ۲۰۰۰ میلادی برای ایجاد گذرگاه حمل و نقل بار بود، در طول سال های بعد، شاهد پیوستن شمار دیگری از کشورها به این مسیر ترانزیتی بود.
آنچه برای این کشورها در پیوستن به این مسیر ترانزیتی انگیزه بخش بود این بود که مسیرهای متداول برای ارسال کالا از هند به سمت سن پترزبورگ روسیه که از کانال سوئز عبور می‌کند، حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ کیلومتر طول دارد اما کریدور ایران در این مسیر تنها هفت هزار و ۲۰۰ کیلومتر است که بهره گیری از این ظرفیت، ۴۰ درصد زمان ترانزیت و ۳۰ درصد هزینه های حمل و نقل را کاهش می دهد.
اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ و پس از سخنرانی روسای جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه، قرارداد ساخت راه آهن رشت - آستارا به طول ۱۶۲ کیلومتر به امضا رسید. این خط ریلی، تکمیل کننده خط ریلی مسیر غربی کریدور شمال - جنوب است.
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران در این آیین گفت: کریدور شمال - جنوب برای همه کشورهای منطقه مفید خواهد بود؛ این مسیر از آسیای شرقی و جنوبی گرفته تا قفقاز و شمال اروپا، جلوه ای از دوستی، همگرایی و همکاری تجاری و اقتصادی بین همه این کشورها خواهد بود و این همکاری ها بیش از گذشته برقرار خواهد شد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۱۳ مهرماه ۱۴۰۲ در نشست باشگاه مباحثه‌ای والدای در شهر سوچی روسیه با بیان اینکه روسیه به دنبال ایجاد راه‌های جدید حمل‌ونقل با هدف افزایش حجم مبادلات تجاری است، گفته بود:‌ در این راستا، کریدور شمال-جنوب را گسترش می‌دهیم.
رئیس جمهوری روسیه همچنین پنجم مردادماه ۱۴۰۲ در نشست عمومی دومین مجمع اقتصادی و بشردوستانه روسیه و آفریقا در سن‌پترزبورگ روسیه که با حضور جمعی از رهبران و مقامات ارشد قاره سیاه برگزار شد، از کشورهای غربی به خاطر آنچه به بن بست کشاندن توافق غلات خواند،‌ انتقاد کرد و گفت: این کشور مصمم است از کریدور شمال – جنوب برای تحویل کالا به آفریقا بهره گیرد.
پوتین افزود:‌ این کریدور حمل‌ونقل امکان تحویل راحت کالا به آفریقا و بازگشت را فراهم می کند و در این راستا از آن بهره خواهیم گرفت.

دولت سیزدهم تکمیل زنجیره کریدوری را از اولویت‌های اصلی خود قرار داده و توانسته است برگ طلایی در کریدورهای بین المللی را از آنِ ایران کند، به گونه ای که ایران بار دیگر در منطقه غرب آسیا در راس توجه تجار وسرمایه گذاران کشورهای مختلف قرار گرفت و در ششمین اجلاس اکو ایران به عنوان شاهراه ارتباطی شرق و غرب معرفی و مورد تاکید سران کشورها واقع شد.
کریدور حمل و نقلی چین به اروپا از مسیر ازبکستان به ترکمنستان و از طریق ایران به ترکیه، از مهم‌ترین موضوعات شانزدهمین دوره اجلاس اکو بود که ۱۹ آبان ماه ۱۴۰۲ در تاشکند، پایتخت ازبکستان برگزار شد.

کد خبر 68819

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 6 =