سهم ۱۵ درصدی اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص داخلی در برنامه هفتم توسعه

دبیر کنگره زیست‌بوم موبایل ایران گفت که در برنامه هفتم توسعه برنامه‌ریزی‌شده که نقش اقتصاد دیجیتال پررنگ شود و ۱۵ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور به اقتصاد دیجیتال تخصیص یابد.

به گزارش اگزیم‌نیوز، «محمدرضا عالیان» امروز (سه‌شنبه) در نشست شورای سیاست‌گذاری کنگره زیست‌بوم موبایل ایران در محل وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: این سهم اکنون بیش از هفت درصد است، در حالی که در جهان میانگین سهم تولید ناخالص کشورها در اقتصاد دیجیتال ۱۵ درصد است و در برخی کشورها تا ۳۰ درصد هم می‌رسد، اما ما حتی از کشورهای همسایه نیز عقب‌تر هستیم.

وی درباره دلایل عقب‌افتادگی در این حوزه، گفت: در ایران سال‌ها قبل صاحب یونیکورن‌های استارتاپی شدیم و این در حالی است که کشورهای همسایه هنوز از پلتفرم‌های کشورهای دیگر استفاده می‌کنند. به همین دلیل انتظار می‌رفت ما موفقیت بیشتری کسب کنیم و سهم اقتصاد دیجیتال ما از کل اقتصاد بیشتر باشد؛ اما اکنون این‌طور نیست.

عالیان ادامه‌داد: بارها عنوان شده که اکوسیستم استارتاپی مرده است. این منحصر به ما نیست و در کشورهای دیگر نیز رخ‌داده اما نه به معنای مرگ. اکوسیستم‌ها پوست‌اندازی کرده‌اند و از شکلی به شکل دیگر تبدیل شده‌اند.

دبیر کنگره زیست‌بوم موبایل ایران خاطرنشان‌کرد: اکنون اکوسیستم نوآوری و اقتصاد دیجیتال به اکوسیستم موبایلی تبدیل شده است.

وی بیان‌داشت: در نقشه‌ای که امروز رونمایی شد، بخش‌های مختلف مانند سیاست‌گذاری، نیروی کار، بازار موبایل و دیگر موارد مورد بررسی قرار گرفته‌ است.

عالیان اضافه‌کرد: در اقتصاد دیجیتال، فناوری اطلاعات و سخت‌افزار از ارکان مهم هستند. ما کمی در حوزه ساخت سخت‌افزاری موبایل عقب هستیم و امیدواریم به‌زودی این مشکل رفع شود.

در ادامه، «امیرحسین اسدی» رئیس شورای سیاست‌گذاری کنگره زیست‌بوم موبایل ایران درباره ضرورت برگزاری این کنگره گفت: اگر دنبال توسعه موبایل در کشور هستیم، باید به‌صورت زیست‌بوم و همه در کنار یکدیگر کار کنیم؛ نه جزیره‌های منفک که جدا از یکدیگر عمل می‌کنند.

وی بیان‌داشت: اگر می‌خواهیم در بخش ارتباطات رشد کنیم، باید زیست‌بوم موبایل و بازار داخلی و خارجی را توسعه دهیم و ذائقه مردم را بشناسیم. اگر این‌ها را نشناسیم زیست‌بوم شکل نمی‌گیرد و توسعه پیدا نمی‌کند.

اسدی افزود: برگزاری این کنگره با هدف شکل‌گیری زیست‌بوم موبایل کشور انجام می‌شود. اگر زیست‌بوم حرفه‌ای باشد دیگر فعالان و نخبگان این حوزه از کشور خارج نمی‌شوند و کسانی که خارج شدند نیز دوباره به کشور برمی‌گردند.

در این مراسم نقشه سیاست‌گذاری زیست‌بوم موبایل ایران توسط فعالان این حوزه رونمایی شد.

کنگره زیست‌بوم موبایل ایران قرار است دی‌ماه در کشور برگزار شود.

در سال‌های گذشته زمانی که درباره زیست‌بوم تلفن همراه صحبت می‌شد، همه افراد نگاه‌شان به سمت موبایل و سخت‌افزار بود. درصورتی‌که زیست‌بوم موبایل ایران، نمایی از اجزای تشکیل‌دهنده شامل قانون‌گذاران، تسهیل‌گران، انجمن‌ها، تشکل‌ها و مراکز صنفی، موسسات، تامین‌کنندگان زیرساخت، پارک‌های فناوری و مراکز شتابدهی، مراکز آموزشی، علمی و توسعه سرمایه انسانی، شرکت‌های خدمات کسب‌وکار، مراکز دانشگاهی و ناشران محتوا است.

تلاش فعالان حوزه موبایل از برگزاری این کنگره، بر این است تا همه ارکان این زیست‌بوم در این منظومه تجمیع شود تا با ایجاد شبکه ملی صنعت موبایل، شاهد رشد روزافزون این صنعت در انقلاب چهارم و پنجم صنعتی باشیم.

کد خبر 68876

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 0 =