بغداد در حال بررسی بهترین گزینه‌ها در مبادلات تجاری با تهران است

دولت عراق اعلام کرده است که در مورد سهولت پرداخت‌ها مربوط به مبادلات تجاری با ایران مذاکرات مهم و مستمری بین طرفین جریان دارد.

به گزارش روز چهارشنبه اگزیم‌نیوز، دولت عراق اعلام کرد که بسته تدابیری را برای کاهش اختلاف نرخ دلار آزاد با نرخ رسمی به کار گرفته است.

خبرگزاری دولتی عراق (واع) به نقل از یک مقام دولتی این کشور گفت: در شرایط افزایش نرخ دلار در بازار آزاد عراق، کابینه السودانی اقداماتی را به کار بسته که از جمله آن ساماندهی فرآیند واردات و اطمینان از ورود بیشترین تعداد تجار و واردکنندگان به پنجره فروش ارز از طریق تسهیل مراحل افتتاح حساب، عملیات سپرده‌گذاری و رویه‌های مربوط به صدور هویت واردکننده است که عمل به الزامات را برای وارد کنندگان و تجار راحت می‌کند.

این مسئول عراقی افزود: دولت و بانک مرکزی همچنین در حال انجام مذاکرات مستمر با طرف ایرانی برای تنظیم تجارت بین دو کشور و انتخاب بهترین گزینه‌ها برای پرداخت بدهی‌ها و مبالغ هستند و مذاکرات با سرعت خوبی در حال انجام است.

وی تاکید کرد: محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق تلاش دارد، تا اطمینان حاصل شود که گروه‌های فقیر و با درآمد متوسط تحت تأثیر تفاوت نرخ ارز قرار نخواهند گرفت؛ در همین راستا وزارتخانه‌های بازرگانی و بهداشت در حال تلاش برای واردات مواد مهم به دینار عراقی با قیمت‌های ثابت است که نمونه آن قضیه سبد غذایی، سبد دارویی، سبد کالاهای ضروری بخش حمل و نقل و بخش تاسیسات حیاتی است.

مبادله تجاری با چین و هند با ارزهای محلی

وی تاکید کرد: دولت اکنون در حال کار بر روی طرح (معامله برابر) برای مبادله تجاری و واردات با برخی کشورها مانند چین و هند و به ارزهای محلی از شرکای تجاری اصلی عراق مانند هند، چین و برخی کشورهای همسایه است.

مقام عراقی گفت: دولت در حال حاضر در حال بررسی ایجاد منطقه آزاد برای واردات مواد و کالاها و سپس بازاریابی آنها به بخش خصوصی و اطمینان از تحویل آنها به مصرف کننده با قیمت‌های رقابتی و به دینار عراق است؛ علاوه بر اینکه طرح صادرات مجدد هم مورد مطالعه قرار دارد که بحث‌های مهمی در این زمینه انجام شده است.

وی با بیان اینکه دولت بغداد برای توسعه سیستم‌های پرداخت الکترونیکی و کاهش وابستگی به نقدینگی مجموعه‌ای از اقدامات را صادر کرد و در روزهای آینده مجموعه‌ای از تصمیمات دیگر را در رابطه با سیاست‌های قیمت‌گذاری و تشویقی برای خدمات ارائه‌شده از طریق پرداخت الکترونیکی صادر خواهد کرد.

مقام عراقی ادامه داد: نخست وزیر عراق دستور داد تا کمیته مشترکی بین دولت، بانک مرکزی و بخش خصوصی با نظارت دفتر نخست وزیری فعال شود تا با خزانه‌داری آمریکا در مورد نقل و انتقالات از طریق پنجره فروش ارز مذاکره جدی صورت گیرد و کمیته از هم اکنون جلسات خود را آغاز کرده است.

وی همچنین گفت: دولت بغداد در حال مذاکره با بانک مرکزی در مورد موضوعات متعددی از جمله تسهیل روندهای مربوط به واردات دلار (نقدی) توسط بانک‌های عراقی است که این روند با برخی از بانک‌های واردکننده دلار آغاز شده است و این روند به بانک‌های دیگر نیز گسترش خواهد یافت.

مقام عراقی تصریح کرد: همچنین کار برای انعقاد قراردادهایی برای عرضه ارز برخی کشورها از طریق بانک‌ها و شرکت های بانکی برای تامین نیاز زائران عراقی که بدون دلار به این کشورها می‌روند، در حال انجام است.

موافقت بانک مرکزی با واردات دلار سه بانک عراقی

به دنبال خبر بالا، یک منبع دولتی عراق هم امروز چهارشنبه اعلام کرد که بانک مرکزی عراق مجوزهای رسمی را برای سه بانک خصوصی عراقی به منظور واردات دلار آمریکا برای رفع نیاز شهروندان صادر کرده است.

این منبع گفت: طی دو روز گذشته بانک مرکزی مجوزهای رسمی برای واردات دلار آمریکا به سه بانک خصوصی عراقی برای تامین نیاز مشتریان خود به این ارز به مبلغ ۱۰۰ میلیون دلار صادر کرد و یکی از محموله‌های بانک‌ها در واقع به عراق رسیده است و درخواست‌هایی از بانک‌های دیگر در راه است و بانک مرکزی عراق درباره آن تصمیم خواهد گرفت.

این منبع تأیید کرد: بانک تجارت عراق (TBI) در حال حاضر مذاکرات مهمی را با چندین شرکت بین المللی برای انتقال مبالغی بالغ بر ۱۲۰ میلیون دلار انجام داده است و ظرف چند روز آینده تکمیل و اجرایی خواهد شد.

کد خبر 68923

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 10 =