رشد مبادلات تجاری ایران و ترکمنستان/ استقبال همسایگان از طرح "ایران راه"

وزیر راه و شهرسازی کشورمان از رشد قابل توجه مبادلات تجاری ایران و ترکمنستان در سال جاری خبر داد و گفت: دو کشور علاوه بر تبادلات تجاری و ترانزیت در حوزه انرژی همکاری خوبی دارند.

به گزارش روز جمعه اگزیم نیوز، مهرداد بذرپاش در آئین افتتاحیه پانزدهمین نمایشگاه اختصاصی ایران با عنوان "ایران پروژه"، اظهار کرد: بیش از هر چیز از مقامات عالی و دست‌اندرکاران وزارتخانه‌های، تجارت امور خارجه، اتاق بازرگانی و صنایع و سایر نهادهای کشور همسایه، دوست و برادر ترکمنستان برای برگزاری این نمایشگاه تشکر می‌کنم.

وی افزود: همزمان با برگزاری این نمایشگاه، برگزاری هفدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در عشق آباد که تبلور اراده سیاسی رهبران دو کشور و مسئولان دولتی طرفین برای گسترش روابط همه جانبه با رویکردهای تحول آفرین، فرصت جویانه و ظرفیت ساز می‌باشد را به فال نیک می‌گیرم.

وزیر راه و شهرسازی ابراز امیدواری کرد، فعالان بخش خصوصی دو کشور اعم از تولیدکنندگان، بازرگانان و تاجران، شرکت‌ها و فعالان حمل و نقل، کارآفرینان و شرکت‌های دانش بنیان روز به عنوان خط مقدم توسعه روابط اقتصادی در چارچوب حمایت‌هایی که در کمیسیون مشترک اقتصادی مورد تأکید است، بیش از گذشته به عنوان بازیگرانی کلیدی نقش آفرینی کنند.

بذرپاش ادامه داد: حضور فعالانه بیش از ۹۰ شرکت ایرانی در این نمایشگاه تحت عنوان ایران پروژه و در زمینه‌های متعدد بیانگر این واقعیت امیدوار کننده است که ظرفیت‌های عظیم بالقوه ای در راستای تقویت شراکت‌های راهبردی دو کشور و ایفای نقش توامان و هماهنگ و هم افزا و مشترک المنافع - برد برد در زنجیره های تأمین و ایجاد ارزش از شرق تا غرب و از شمال تا جنوب در دسترس است که آزادسازی این ظرفیت ها مورد تأکید است.

وی تاکید کرد: ابتکار ایران راه از سوی ایران مورد تأکید بوده و امید است با توجه به استقبالی که کشورهای منطقه و فرامنطقه ای از این ابتکار و از زمان طرح آن برای نخستین بار در اوایل سال جاری نشان داده‌اند، بتوانیم با کمک دولت ترکمنستان فضایی به مراتب مناسب‌تر و حمایت شده برای فعالیت تمامی بازیگران زنجیره تأمین لجستیک و حمل و نقل دو کشور فراهم کنیم.

وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: براساس آمار موجود سال گذشته حجم مبادلات تجاری دو کشور حدود ۵۰۰ میلیون دلار بوده که نسبت به سال قبل رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است.

بذرپاش تصریح کرد: ایران و ترکمنستان علاوه بر تبادلات تجاری و حمل و نقل و ترانزیت در حوزه انرژی در قالب روابط دوجانبه و چندجانبه همکاری خوبی دارند و همکاری جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان در حوزه‌های گاز و برق نقش مهمی در تثبیت عرضه در بازار انرژی و تامین نیاز کشورهای منطقه داشته است.

وزیر راه و شهرسازی اظهار امیدواری کرد که این نوع همکاری‌های به صورت پایدار و روزافزون تداوم داشته باشد.

پانزدهمین نمایشگاه تخصصی "ایران پروژه" امروز جمعه ۲۶ آبان در محل اتاق بازرگانی و صنایع ترکمنستان افتتاح و تا روز یکشنبه ۲۸ آبان ادامه خواهد داشت.

همچنین هفدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، به ریاست مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی کشورمان و رشید مردوف معاون رییس کابینه وزرا و وزیر امور خارجه ترکمنستان عصر امروز (جمعه) و فردا (شنبه) با حضور نمایندگان دستگاه‌های اجرایی کشورما در عشق‌آباد برگزار می‌شود.

مقرر است تا در حاشیه برگزاری این کمیسیون، همایش مشترک تجاری بازرگانان و بخش‌های خصوصی دو کشور نیز برگزار شود.

کد خبر 68978

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =