شفافیت در فضای کسب و کار و حمایت از نوآوری؛ اولویت های بانک مرکزی

معاون فناوری های نوین بانک مرکزی با تشریح سه راهبرد این بانک برای برنامه ریزی استراتژیک سه ساله خود گفت: شفافیت در فضای کسب و کار و حمایت از نوآوری از اولویت های بانک مرکزی برای برنامه ریزی استراتژیک در سه سال آینده هستند.

به گزارش اگزیم نیوز از روابط عمومی پژوهشکده پولی و بانکی، مهران محرمیان صبح امروز (سه شنبه)و در دومین روز از دهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت، افزود: در سه سال گذشته سه هدف و راهبرد داشتیم، ضمن آنکه تدوین برنامه استراتژیک جدید بانک مرکزی در اردیبهشت ماه امسال به پایان رسید.

وی با بیان اینکه برنامه ریزی استراتژیک بانک مرکزی بدنبال شفافیت در فضای کسب و کار و حمایت از نوآوری است، اظهار داشت: در برنامه قبلی ۳۶ پروژه برای حکمرانی ریال داشتیم که از جمله آنها قانون چک و ماده ۱۱ قانون پایانه ها و کشف تقلب و فیشینگ بود.

معاون فناوری های نوین بانک مرکزی تصریح کرد: سامانه مبارزه با پولشویی و اعتبارسنجی هم بخش دیگری از ۳۶ پروژه ای بود که بانک مرکزی در سه سال گذشته در دستور کار داشت.

وی با ناکافی توصیف کردن اقدامات بانک مرکزی در برخی از حوزه ها، گفت: این موارد بنا به اقتضای شرایط جلو رفت و ما ناچار به واکنش برابر اقدامات بیرونی شدیم.

وی با تشریح برنامه های بانک مرکزی برای حمایت از فین تک ها، ادامه داد: جلسات متعددی با فعالان حوزه فین تک ها و بانکداری الکترونیک داشتیم و بازخورد گرفتن هنوز هم ادامه دارد هرچند که ممکن است به اقتضای شرایط ممکن است، تغییر کند.

محرمیان کشش تقاضا و فشار فناوری را از جمله عوامل اصلی برای نهاد تنظیم گر در حوزه تنظیم گری دانست و گفت: اگرچه تنظیم گر همواره از بازار عقب است ولی باید ریسک همه فین تک ها و فعالان را کاهش داد.

وی ۶ مولفه اصلی شناسایی شده در زیست بوم ایران را زیرساخت، مشتریان، بازارهای بین المللی، سرمایه گذاری، کسب و کارها، قوانین و مقررات و سرمایه های انسانی اعلام کرد.

وی چشم انداز بانک مرکزی را گسترش شمول مالی عنوان کرد و خواستار هم افزایی بین بانک مرکزی با بورس و بیمه مرکزی در خصوص فین تک ها شد.

معاون فناوری های بانک مرکزی تاکید کرد که نهاد ناظر بدنبال تقویت محیط قانونی برای حمایت از نوآوری از جمله در زمینه امنیت سایبری است.

وی با بیان اینکه بدنبال کمک به سرمایه گذاری در زیست بوم فین تکی ایران هستیم، خاطرنشان کرد: فین تک های ایرانی به ویژه در حوزه کشورهای منطقه دارای پتانسیل خوبی برای کار هستند.

محرمیان اظهار داشت: از سوی دیگر بدنبال تنقیح قوانین و مقررات برای فعالان صنعت و امکان خوانش قوانین توسط ماشین هستیم. از سوی دیگر بدنبال ایجاد سامانه برخط آمار زیست بوم فین تک کشور هستیم.

معاون فناوری های نوین بانک مرکزی تصریح کرد: قصد داریم در چهار گام و اولویت زمانی به اهداف تعیین شده دست یابیم؛ بخشی از این گام ها مانند اعتبار سنجی در زمان کوتاهی اجرایی خواهد شد. درباره بانکداری باز هم اقداماتی را در حال انجام با فعالان این حوزه هستیم.

محرمیان گفت: رویکرد بانک مرکزی درباره استفاده از رمزارزها در حوزه تجارت، رسمی و ایجابی است هرچند که تاکید داریم این واردات باید از مسیر رسمی باشد زیرا که هرگونه قاچاقی به کشور ضربه خواهد زد.

کد خبر 69079

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 9 =