اجتناب‌ناپذیر بودن تحول در اقتصاد/  تاکید بر تسهیل فرآیندهای تجاری صادرات و واردات

رییس جمهور با بیان اینکه تحول یک ضرورت اجتناب ناپذیر است، افزود: انتظار مردم از دولت و صاحب نظران و اندیشمندان، انجام تحول در تمامی حوزه ها بوده و تحول یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

به گزارش اگزیم‌نیوز، آیت الله سید ابراهیم رئیسی صبح امروز (دوشنبه) در همایش اقتصاد ایران با محور اصلاح ساختارها، ناترازی‌ها و نقش آفرینی نوین با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب بر ضرورت تحول، بیان کرد: برای دولت و اتاق های فکر و در همه محافل "تحول" یک ضرورت است و همواره باید در دستور کار قرار گیرد.

رئیس جمهور اقتصاد علم پایه را یک ضرورت برشمرد و گفت: تحول باید مبنای علمی و مبانی قابل دفاع داشته باشد و اگر نگاه سلیقه ای بر آن حاکم باشد مقطعی و موسمی خواهد بود.

در اجرا نمی توان با تزلزل عمل کرد

رئیس جمهور با بیان اینکه در اجرا نمی‌توان با تزلزل عمل کرد، خاطرنشان کرد: اختلاف دیدگاه در حوزه، دانشگاه، اقتصاد، حقوق و رشته‌های مختلف فنی و مهندسی هیچ اشکالی ندارد و موجب رشد کشور خواهد شد اما در اجرا باید متقن عمل کرد. باید از آنچه که در دیدگاه‌ها و نظرات علمی دارای اتقان است و می‌تواند برای مجری چراغ راه باشد، استفاده شود. این جلسات و نمونه این جلسات علمی می‌تواند کمک بسیاری کند تا مجریان و دست‌اندرکاران بتوانند نظرات را دنبال کنند.

وی عدالت در توزیع ثروت و عدالت اقتصادی را به عنوان یک محور دارای اهمیت برشمرد و گفت: همه باید در اجرای این عدالت تلاش کنیم. رهبر معظم انقلاب فرمودند که توسعه در کشور ضرورت اجتناب‌ناپذیر است اما باید در پرتو عدالت صورت بگیرد وگرنه جوامع توسعه یافته بسیاری هستند که در آن جوامع ولو توسعه صنعتی وجود دارد اما از عدالت خبری نیست. ما توسعه را در پرتو عدالت اقتصادی و اجتماعی می‌خواهیم و جامعه ما حتما باید جامعه توسعه یافته‌ای باشد.

وی خطاب به اساتید و روسای دانشگاه‌ها گفت: در کشور ۱۰۱ هزار عضو هیات علمی داریم. این سرمایه بسیار عظیمی است و کارهایی فراوانی می‌توانند در جهت حل مشکلات کشور انجام دهند.

رئیس جمهور افزود: حتما دستگاه‌های اداری، مجلس و دولت باید از نظرات و دیدگاه‌های علمی که صاحبنظران و فرهیختگان دارند بهره ببرند. بارها بیان کرده‌ام که این اتاق‌های فکر و اندیشه‌ورزی می‌تواند به دولت کمک کند.

تلاش دولت سیزدهم بر اصلاح ساختارها و رفتارها

رئیسی گفت: دولت سیزدهم هم در اصلاح ساختارها و هم در اصلاح رفتارها تلاش خواهد کرد، برخی از مشکلات مربوط به ساختارها است اما برخی اشکالات مربوط به رفتارها است بنابراین هم باید اصلاح ساختارها و هم اصلاح رفتارها صورت بگیرد.

افزایش سرمایه گذاری و بهره وری دو پایه مهم رشد اقتصادی

رییس جمهور افزایش سرمایه گذاری و افزایش بهره وری را دو پایه مهم رشد اقتصادی دانست و متذکر شد: باید به میزان امکانات و نیروی انسانی باید افرایش بهره‌وری داشت.افزایش بهره وری در مسیر رسیدن به رشد اقتصادی بسیار مهم است. برخی فکر کردند درخصوص مولد سازی قانونی جدیدی مصوب شده است در حالیکه که اینگونه نیست؛ قانون همان‌ قانون مصوب مجلس است که در برنامه های توسعه ای کشور آمده است که در هیچ دولتی حاصل نمی شد ولی این دولت روشی برای اجرای قانون مولد سازی پیدا کرد.از همه صاحبان اندیشه در جهت ارائه دیدگاه ها به دولت استقبال می‌کنیم.

آیت الله رئیسی گفت: نظر کارشناسی مورد احترام ماست اما باید راهکاری برای برون رفت از مساله توقف طرح‌ها و اقدامات پیش‌بینی شود.شما اساتید فکر کنید و پاسخ دهید، بنده مشکل را مطرح کردم. به نظر کارشناسی احترام می‌گذارم اما باید به این نکته نظری نیز توجه شود.

اقتصاد خصوصی و تعاونی باید فعال شود

رییس جمهور با بیان اینکه اقتصاد خصوصی و تعاونی باید در کنار اقتصاد دولتی فعال شود، گفت: اقتصاد امور خیر و خیرین در بسیاری از دانشگاه های دنیا مانند آکسفورد، هاروارد، واتیکان و... رواج یافته است امری که ۱۴۰۰ سال قبل در دین‌ما تاکید شده است.استفاده حداکثری از ظرفیت های اقتصادی در شانگهای و بریکس کشور را به زیر ساخت های منطقه در جهان مرتبط کرده است. اقتصاد دریا محور بسیار اهمیت دارد.

تاکید بر تسهیل فرآیندهای تجاری صادرات و واردات

آیت الله رئیسی بیان کرد: ضرورت دارد که فرآیند کار در گمرکات، بنادر، بانک‌ها و مالیات ستانی، فرآیند سالم و به دور از هر شائبه باشد. تسهیل این امور خواست فعالان اقتصادی است.از روسای بانک‌ها می‌خواهم که کار را در حوزه تجارت، بازرگانی و واردات و صادرات تسهیل کنند.

به گزارش ایرنا؛ محورهای این همایش اصلاح ساختار نظام سیاست‌گذاری اقتصادی، اصلاح ساختار حکمرانی بر مبنای داده، اصلاح ساختارها و رفع ناترازی ها در نظام مالی (بانک و ارز)، اصلاح ساختارها و رفع ناترازی ها در نظام مالیاتی-رفاهی، اصلاح ساختارها و رفع ناترازی ها در نظام بودجه‌ریزی، اصلاح حکمرانی و رفع ناترازی‌ها در حوزه انرژی و محور ویژه همایش جانمایی جدید اقتصاد ایران در عرصه بین‌الملل است.

در روز نخست همایش چهار پنل با موضوع اصلاح ساختار نظام سیاست‌گذاری اقتصادی، اصلاح ساختار حکمرانی بر مبنای داده، جانمایی جدید اقتصاد ایران در عرصه بین‌الملل و اصلاح ساختارها و رفع ناترازی‌ها در نظام مالی (ارز) با حضور صاحبنظران اقتصادی و نخبگان این حوزه برگزار می‌شود.

اصلاح حکمرانی و رفع ناترازی‌ها در حوزه انرژی و اصلاح ساختارها و رفع ناترازی‌ها در نظام مالیاتی-رفاهی عنوان دو پنل دیگری است که در روز دوم همایش برگزار می‌شود.

در این روز همچنین دو پنل دیگر با عناوین اصلاح ساختارها و رفع ناترازی‌ها در نظام بودجه‌ریزی و اصلاح ساختارها و رفع ناترازی‌ها در نظام مالی (بانک) برگزار می‌شود.

ارائه گزارش جمع‌بندی همایش توسط دبیر اجرایی همایش و میزگرد با حضور روسای پنل‌ها از برنامه‌های پایانی همایش اقتصاد ایران خواهد بود. رئیس مجلس شورای اسلامی و وزیر امور اقتصادی و دارایی سخنرانان مراسم اختتامیه این همایش هستند.

کد خبر 69678

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 13 =