اتکا به درآمدهای پایدار در لایحه بودجه ۱۴۰۳ اقدام درستی است

کارشناس اقتصادی گفت: افزایش درآمدهای بودجه از مالیات در لایحه بودجه ۱۴۰۳ مجموع درآمدهای مالیاتی و گمرکی از منابع عمومی به ۵۱ درصد رسیده که اقدام خوبی برای کشور محسوب می‌شود.

به گزارش روز دوشنبه اگزیم نیوز، محمدحسین عزیزیان در یک برنامه رادیویی درباره جزییات لایحه بودجه ۱۴۰۳، اظهار داشت: درآمدهای حاصل از نفت به دلیل تحریم و نوسان قیمت اثر مخربی بر بودجه دولت‌ها می‌گذارد و درآمدهای دولت را برای برنامه‌ریزی نابسامان می‌کند.

وی افزود: هرچقدر دولت از درآمدهای پایدار مثل مالیات استفاده کند، پیش‌بینی دقیق‌تر و ثبات بهتری خواهد داشت و فعالان اقتصادی هم تصمیم مناسب‌تری می‌گیرند.

این کارشناس اقتصادی گفت: مالیات بر ارزش افزوده بر قیمت کالا و خدمات مصرفی مردم لحاظ می شود، چون به واسطه تورم قیمت کالا و خدمات مصرفی افزوده و درآمدهای مالیاتی هم به همان نسبت افزایش می یابد.

عزیزیان با اشاره به اینکه افزایش ۵۰ درصدی سهم درآمدهای مالیاتی از سال ۱۴۰۰ به بعد اجرا می شده، افزود: رشد مثبت اقتصادی و تلاش سازمان مالیاتی برای جلوگیری از فرارهای مالیاتی و شناسایی افزایش مودیان به این مساله کمک می کند.

وی تاکید کرد: در لایحه بودجه ۱۴۰۳ نرخ مالیات بر ارزش افزوده از ۹ واحد درصد به ۱۰ درصد افزایش می‌یابد که این افزایش خیلی نامحسوس است و اکثر کالاهای اساسی هم از مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند.

این کارشناس اقتصادی گفت: دولت تلاش دارد تا با جلوگیری از فرار مالیاتی و پیگیری معوقات مالیاتی، مالیات بر مشاغل و افزایش تعداد مودیان و رصد مجموع درآمدهای حقیقی افراد در حق مالیات دهندگان فعلی اجحافی صورت نگیرد.

کد خبر 69690

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 10 =