تامین ۱۰۰ درصد نهاده های کشاورزی با دور زدن تحریم‌ها

رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان سم و کود ایران با بیان اینکه ۱۰۰ درصد نهاده‌های کشاورزی مورد نیاز با دور زدن تحریم‌ها تامین می‌شود، از تامین ۲۵۰ میلیون دلار ارز مورد نیاز برای سم خبر داد.

به گزارش اگزیم نیوز؛ سیدمهدی حسینی امروز (شنبه)در نشست خبری اظهار داشت: ۷۵ درصد سم مورد نیاز در بخش کشاورزی در داخل فرموله و ۲۵ درصد هم از محل واردات تامین می‌شود که در کل نیاز به ۲۵۰ میلیون دلار ارز دارد.

رئیس هیئت مدیره انجمن تولید کنندگان سم و کود ایران با بیان اینکه مشکلاتی در تامین ارز مورد نیاز نهاده وجود داشت، افزود: اخیرا با مساعدت یکی از معاونت‌های وزارت جهاد کشاورزی ارز مورد نیاز تخصیص یافت.

وی با بیان اینکه سموم مورد نیاز در بخش کشاورزی باید متنوع‌تر شود، گفت: در داخل کشور ۵۰ از رقم مولکول۹۰ درصد آفت کش‌های کشور می‌شود این در حالی است که در جهان از بیش از ۸۰۰ مولکول سم تولید می‌کنند در این صورت کشاورز قدرت انتخاب بیشتری خواهد داشت.

حسینی به انحصار در واردات سم از سوی شرکت‌های دولتی اشاره و اضافه کرد: ۸۰ درصد از سموم توسط شرکت‌های زیر مجموعه وزارت جهاد کشاورزی وارد می‌شود و بخش خصوصی سهم کمتری دارد.

وی درباره اینکه چرا کشاورزان از کیفیت سموم گلایه دارند، گفت: باید وزارت جهاد کشاورزی به کیفیت سموم تولید داخل نظارت بیشتری کند، بررسی‌هایی در این زمینه انجام شده و نتایج آن باید منتشر شود. از سوی دیگر در مورد سموم وارداتی هم در مرزها نمونه‌گیری کند و اگر کیفیت آن با استانداردهای وزارتخانه منطبق نبود، عودت دهد.

وی درباره مشکلات مربوط به واردات سموم کشاورزی نیز افزود: ۲۵ درصد تعرفه دارد و اخیرا گفته شده ۹ درصد ارزش افزوده هم اضافه کنند که رقابت واردکنندگان را با فرمولاتورهای داخلی سخت‌تر خواهد کرد.

خروج ۱۵ میلیارد دلار ارز از کشور برای واردات چند قلم کالای اساسی کشاورزی

در ادامه مجید عمادی عضو هیات مدیره انجمن واردکنندگان سم و کود ایران با بیان اینکه کشاورزی مسیر توسعه‌ای کشور است، گفت: بنا برگزارش سازمان خواربار کشاورزی ملل متحدایران در تولید محصولات کشاورزی پیشتاز است و در ۲۰ محصول رتبه اول تا دهم دنیا را دارد. ۱۲ میلیون هکتار محصولات زراعی و ۲.۵ میلیون هکتار محصولات باغی کشت می‌شود و به اذعان کارشناسان مزیت ویژه‌ای در کشاورزی ایران با وجود پایین بودن میزان بارندگی هست. به‌طوری‌که در تولید پسته جایگاه دوم دنیا را داریم.

وی تأکید کرد که برای ارتقاء جایگاه فعلی بخش کشاورزی باید عملکرد محصولات کشاورزی را با استفاده از نهاده‌های مطمئن کشاورزی افزایش داد.

وی با بیان اینکه سال گذشته برای واردات چند قلم کالای کشاورزی ۱۵ میلیارد دلار ارز از کشور خارج شده است گفت: می‌توان با تخصیص اعتبار کافی به بخش تحقیق و افزایش عملکرد در هکتار مانع خروج این میزان ارز شد.

بذر اصلاح‌شده انقلابی در تولید ایجاد می‌کند

در ادامه این نشست سید منصور هاشمی رئیس انجمن واردکنندگان بذر اصلاح شده درباره اینکه سالانه چه میزان ارز برای واردات بذر اختصاص می‌یابد، تصریح کرد: بیشترین میزان واردات ۱۲۵ میلیون یورو بوده که میانگین حدود ۱۰۰ میلیون یورو است. که اکثرا به واردات بذر سبزی و صیفی اختصاص می‌یابد. در حلا حاضر بذر هیبرید از طلا هم گرانتر است و به صورت دانه‌ای وارد می‌شود.

وی در پاسخ به سؤال دیگری که بذرهای هیبرید وارداتی بذر والد نیستند و در واقع یکبار مصرف به حساب می‌آیند و مجبور هستیم که همه ساله واردات انجام دهیم، افزود: بله همین طور است چند بار کشاورزان داخلی تلاش کردند که خودشان بذرگیری کنند، اما عملکرد آنها را کاهش داد. در برخی از مزارع حتی مجبور شدند مزرعه را دوباره شخم بزنند.

کشورهای بزرگ صادرکننده بذر برای اینکه واردکنندگان را همواره نیازمند به واردات کنند، بذر مادر در اختیار آنها نمی‌گذارند و آنها همه ساله مجبور به واردات می‌شوند.

دهمین نمایشگاه تخصصی نهاده‌های کشاورزی تهران با شعار «کشاورزی نوین، آینده پایدار» از ۱۱ تا ۱۴ دی ماه در مرکز دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران‌مال برگزار می‌شود و از ساعت ۱۵ تا ۲۱ در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

کد خبر 70287

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =