صندوق مشترک سرمایه‌گذاری با روسیه، عمان و عربستان ایجاد می‌شود

عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی گفت: صندوق توسعه ملی به دنبال همکاری با صندوق‌های ثروت با کشورهای همسایه است و در این زمینه مذاکراتی با روسیه انجام شده منتظر تایید هستیم و در ادامه گفت‌وگوهایی با عمان و عربستان نیز انجام شده است.

به گزارش اگزیم نیوز، «حسین عیوضلو»روز شنبه در گفت‌وگویی درباره همکاری صندوق توسعه ملی با صندوق‌ های ثروت دیگر کشورها اظهار داشت: صندوق توسعه ملی ماموریت دارد با صندوق‌های دیگر در سراسر دنیا همکاری کند و در این میان صندوق‌های ثروت ملی کشورهای همسایه در اولویت قرار دارند.

وی افزود: از ابتدای امر با صندوق روسیه همکاری کردیم و نشست‌هایی برگزار و تفاهم‌نامه‌هایی نیز مبادله شده است. در این نشست‌ها مدل‌های همکاری و ساز و کار همکاری تصویب شده است و منتظر تایید هیات امنای صندوق ثروت ملی روسیه که رئیس جمهور این کشور است هستیم.

عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی بیان کرد: البته سیگنال‌هایی از روسیه ارسال شده که قبل از نهایی شدن آن بهتر است در زمینه پروژه‌ها همکاری کنیم.

وی ادامه داد: مقرر شده پروژه‌هایی از داخل کشور پیشنهاد دهیم و کمیته‌های سرمایه‌گذاری مشترک بین دو صندوق ثروت ملی ایران و روسیه تشکیل و پروژه‌های ارائه شده بررسی شود و در این بین ۵۰ درصد ایران و ۵۰ درصد طرف روسی سرمایه‌گذاری کند.

عیوضلو گفت: اولویت ما در زمینه پروژه‌های نفت، پتروشیمی و گاز و حوزه‌های داروسازی است؛ اما جنبه‌ های دیگر همچون های‌تک هم می‌تواند مطرح باشد و در این میان مهم بازدهی پروژه‌ها است.

وی بیان کرد: در ادامه با کشور عمان و عربستان نیز مذاکراتی انجام شده و امیدواریم در پروژه‌های مشترک نیز به توافق برسیم البته باید توجه داشته باشیم که این فرایندها زمان‌بر است و ابتدا باید همکاری شکل بگیرد و در مرحله بعد وارد پروژه‌ها شویم.

عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی ادامه داد: صندوق با کشورهای آفریقایی نیز توافق‌نامه‌هایی امضا کرده و حتی در یکی از مناقصه‌ها نیز برنده شده‌ایم و بانک عامل نیز مشخص شده و ۱۰۰ میلیون یورو در این زمینه اختصاص یافته است.

وی توضیح داد: از بین ۱۰ کشور عضو اکو با هفت کشوری که صندوق ثروت ملی دارند توافق کردیم که صندوق مشترک ایجاد کنیم و ترجیح می‌دهیم دو گان دو گان صندوق تشکیل دهیم و در مراحل بعد این صندوق‌ها می‌تواند گسترش یابد.

عیوضلو درباره تاثیر شرایط تحریمی بر ایجاد صندوق مشترک ثروت گفت: راه‌هایی برای برون‌رفت از این موضوع وجود دارد و تعجب می‌کنیم از برخی افراد که در برهه‌ای از زمان حاضر به انجام این کارها نشده‌اند و موضوع تحریم را مطرح کردند. برای مثال سرمایه‌گذاری مستقیم در آمریکای جنوبی از طریق بانک عامل ورود نکردیم و اعتبار مورد نیاز را از طریق بانک‌هایی که سرمایه‌گذار مدنظر خود داشت ورود کردیم و تضامین لازم برای بازگشت پول به ایران داده شده است.

وی با بیان اینکه راه‌های دیگری غیر از سوئیفت در پرداخت‌های بین‌المللی وجود دارد، تاکید کرد: البته بانک مرکزی نیز روش‌های ویژه‌ای برای ارتباط با کشورهای کارگزار دارد و این ساز و کار بین کشورهای همسایه شروع شده است و امکان نقل و انتقال پول مشخص شده است.

کد خبر 70498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =