کنسرو ماهی هیچ ماده نگهدارنده‌ای ندارد

رییس سندیکای صنایع کنسرو ایران گفت: کنسرو ماهی به دلیل فرایند حرارتی خاص و استفاده از ظروف غیر قابل نفوذ، مدت ماندگاری بالایی دارد و هیج ماده نگهدارنده‌ای ندارد.

به گزارش روز پنجشنبه اگزیم نیوز، «مسعود بختیاری» در دومین نشست خبری همایش «ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون‌ماهیان» درباره تصور برخی درباره استفاده از مواد نگهدارنده در کنسرو ها به ویژه کنسرو ماهی افزود: صنعت کنسرو سازی بر مبنای فرآیند حرارت‌ دهی خاص شکل گرفته که با بهره‌گیری از این فرآیند مدت ماندگاری محصول را بدون استفاده از ماده نگهدارنده افزایش می دهد و مصرف کنندگان نباید نگرانی در این خصوص داشته باشند.

رییس سندیکای صنایع کنسرو ایران با بیان اینکه بیشترین مصرف تون ماهیان برای کنسرو است، اظهارداشت: دلیل اینکه تون ماهیان بیشترین مصرف را در صنعت کنسرو دارد این است که علاوه بر دسترسی آسان به این کالا در ه زمان و مکانی قابل استفاده است.

وی تصریح کرد: برای کاهش قیمت ماهی تون باید واردات تسهیل یابد تا بتوانیم کنسرو کیفی با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار دهیم.

بختیاری صادرات کنسرو ماهی را یکی دیگر از اقدامات در حمایت از صنعت کنسرو ایران دانست و گفت: با تسهیل صادرات نیز می توان در کاهش قیمت کنسرو داخلی تاثیر گذاشت و از افزایش قیمت جلوگیری کرد.

وی افزود: در صورت حمایت و مدیریت صحیح این بخش و اعمال معافیت مالیاتی صنعت کنسرو ماهی قیمت هر قوطی کنسرو حداقل ۱۰ هزارتومان کاهش می یابد.

رییس سندیکای صنایع کنسرو ایران گفت: قرار است میان سندیکای کنسرو سازی و سازمان شیلات قراردادی منعقد شود تا با ارایه آمار و اطلاعات دقیق درباره صید بتوانیم مشکل صنعت کنسرو ماهی را برطرف کنیم.

واردات ماهی تون نیازمند مدیریت
دبیر اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران در این نشست خبری گفت: در بخش ماهی باید از اهرم واردات نیز استفاده شود تا تولیدکنندگان داخلی بتوانند با محصولات وارداتی رقابت کنند. البته باید این واردات نیز مدیریت شود.

«علی‌اکبر خدایی» با بیان اینکه منابع و ذخایر دریای محدود است و دنیا به سمت پایداری صید گام برداشته است افزود: بنابراین کشور باید به سمت بهره‌ وری پایدار، استفاده بهینه از منابع، ارزش افزوده حرکت کند.

دبیر اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران اظهارداشت: مقدار صید تون ماهیان در سطح جهان تقریبا ثابت است اما هر ساله مصرف تون ماهیان به صورت کنسروی رو به کاهش و به صورت غیرکنسروی رو به افزایش است.

وی اضافه کرد: بنابراین کشور باید از ظرفیت ماهی تون علاوه بر تولید کنسرو ماهی به سمت محصولات غیرکنسروی حرکت کند، البته مشکلاتی در زیرساخت‌ های صید داریم که باید با آموزش جامعه صیادی محصولی صید شود که برای فرآوری مناسب باشد.

خدایی با بیان اینکه حمل و نقل صید آبزیان نیازمند اصلاح برای ایجاد شرایط ماهی تازه خوری است گفت: فرآوری مناسب، حمل و نقل و صادرات به صورت تازه نیازمند هماهنگی‌ هایی است که در این زمینه ضعف هایی وجود دارد.

دبیر اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران با اشاره به اینکه به دنبال کاهش قیمت و افزایش مصرف آبزیان هستیم تصریح کرد: اکنون حدود ۱۵۰ کارخانه کنسرو داریم که بخشی از آنها غیرفعال هستند بنابراین برای تحول این بخش نیازمند فعال شدن این کارخانجات با تمام ظرفیت هستیم.

وی به افزایش قیمت تون‌ماهیان در ماه‌ های گذشته اشاره کرد و افزود: افزایش قیمت ماهی ناشی از افزایش تقاضا نیست بلکه این کمبود در عرضه ماهی تون این مشکل را منجر شده است بنابراین به نظر می رسد با کمک سازمان شیلات می توان با مدیریت واردات این مشکل را مرتفع کرد.

خدایی افزود: استفاده از اهرم واردات در این صنعت باعث می شود که تولیدکننده داخلی نیز محصولی رقابتی را صید و عرضه کند.

همایش «ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون‌ماهیان» دوم بهمن ماه به مدت یکروز در هتل المپیک برگزار می شود.

کد خبر 70832

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 2 =