رفع ناترازی بنزین در گرو واردات‌ خودرو کم‌مصرف و شکست انحصار خودروساز داخل

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی معتقد است: باید در یک فرآیند تدریجی مرزها برای واردات خودروهای کم‌مصرف و با کیفیت باز تا خودروساز داخلی در بازاری رقابتی مجبور به رفع نواقص خود شود و با ارتقای کیفیت و کاهش مصرف سوخت، معضل ناترازی بنزین کشور رفع گردد.

به گزارش روز جمعه اگزیم نیوز، آمارها نشان می‌دهد که ما حساسیتی در خصوص میزان مصرف بنزین در کشور نداریم، به طور مثال، سازمان استاندارد کشور اعلام کرده است بالغ بر ۶۰ درصد از ۵۳ خودروی تولیدی و مونتاژی در کشور که مورد بررسی قرار گرفته‌اند، در گِرید G یعنی بدمصرف‌ترین‌ها قرار می‌گیرند. از طرف دیگر، از واردات خودروهای پرمصرف نیز ابایی نداریم، این در حالی است که وضعیت ناترازی بنزین در کشورمان هر سال بدتر می‌شود.

طبق آمار وزارت نفت، میانگین مصرف بنزین از ابتدای سال تا اواخر شهریور معادل ۱۱۶ میلیون لیتر در روز بود که این رقم در مقایسه با میانگین مصرف در مدت مشابه سال گذشته ۱۳.۵ میلیون لیتر در روز افزایش یافته است.

وزارت نفت با اجرای برخی راهکارها همچنان تراز بنزین را در حالت سربه‌سر نگه داشته است اما با روند کنونی مصرف و حجم تولید، طولی نخواهد کشید که ایران مجددا به واردکننده بنزین تبدیل شود؛ اگر شرایط فعلی ادامه یابد و برنامه جامعی برای رفع ناترازی بنزین در کشور نداشته باشیم، پیش‌بینی می‌شود کشور در سال ۱۴۱۲ روزانه حدود ۱۱۰ میلیون لیتر بنزین وارد کند که ارزبری ۲۴ میلیارد دلاری برایمان خواهد داشت، این رقم با درآمد حاصل از صادرات یک میلیون بشکه نفت کشورمان برابری می‌کند.

‌ضرورت چاره‌اندیشی در حوزه‌ ناترازی بنزین بر کسی پوشیده نیست؛ کارشناسان برای رفع این مشکل راهکارهای متنوعی ارائه داده اند، به گفته آنان، نیاز است در حوزه‌های مختلف اصلاحاتی صورت ‌گیرد، به ویژه بر فوریت اصلاح کیفیت صنعت خودروسازی کشور، واردات خودروهای با کیفیت خارجی و دوگانه سوز کردن خودروها تأکید می‌شود.

‌حمیدرضا صالحی، عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران در این‌باره می‌گوید: بخشی از ناترازی بنزین در کشور به مصرف بالای خودروهای داخلی مربوط می شود، ‌خودروهای داخلی اغلب بیشتر از استانداردهای جهانی مصرف بنزین دارند، به همین دلیل به طور کلی هدررفت بنزین بالایی داریم و با ناترازی بنزین مواجه شده‌ایم.

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران افزود: هر زمان به حمایت هوشمندانه از صنایع نپرداخته‌ایم، آسیب دیده ایم، در ارتباط با صنعت خودروسازی کشور نیز این اتفاق رخ داده است که بر اثر حمایت‌های همه جانبه و غیرهوشمند زمینه را برای تولیدات با کیفیت نه‌چندان مساعد فراهم کرده‌ایم.

وی ادامه داد: زمانی که حمایت‌ها کورکورانه هستند و بر اساس سند و راهبردی تعریف نشده اند، قطعاً مشکل بروز می‌کند حتی در برخی صنایع که از آنها حمایت نداشته ایم‌ می‌بینیم که رشد اتفاق افتاده و امروز در حال رقابت در بازارهای جهانی هستند بنابراین، اگر قرار است حمایتی از صنایع ترتیب دهیم، باید هوشمندانه و دقیق باشد.

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران اضافه کرد: باید ضمن اینکه خودروساز داخلی از حمایت ما برخوردار است یعنی از ‌بازار انحصاری، نیروی انسانی و انرژی ارزان بهره می‌برد، زمینه‌ رقابتش با خودروسازهای دنیا را هم فراهم کنیم.

‌وی ادامه داد: نیاز به تدوین سند جامعی در حوزه‌ خودروسازی در کشور داریم، سندی که به تصویب مجلس برسد و مشخص کنیم که می‌خواهیم در این چشم انداز به چه نقطه‌ای برسیم و چه کارهایی باید انجام شود.

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران اضافه کرد: نمونه‌های موفقی در کشورهای دیگر در زمینه‌ بهبود کیفیت خودروها وجود دارد که می‌توانیم از آنها الگوبرداری کنیم، مثلاً، ترکیه با همکاری برخی خودروسازهای خارجی به اصلاح کیفیت خودروهای داخلی پرداخت و الان به جایی رسیده که اولین خودروی برقی را خودش تولید کرده است.

صالحی گفت: استفاده از خودروهای برقی و هیبریدی و تسهیل واردات آن که اخیرا نیز اتفاق افتاده است می‌تواند گزینه‌ مناسبی برای ما باشد، متاسفانه تا الان تمایل ما به استفاده از سوخت های فسیلی بوده که برایمان مشکل ساز شده است، باید اجازه دهیم طی یک فرآیند تدریجی درب‌های کشور به روی واردات خودروهای با کیفیت خارجی باز شود و با قیمت واقعی با خودروهای داخلی رقابت کنند، در این شرایط، خودروسازان داخلی به رفع نواقص خودشان می‌پردازند و اندک اندک به سطح کیفی قابل قبولی می‌رسند و معضل ناترازی بنزین نیز حل خواهد شد.

کد خبر 70856

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 1 =