سد بختیاری به عنوان بلندترین سد ایران تامین اعتبار شد

وزیر نیرو با اعلام اینکه اعتبار لازم برای احداث سد بختیاری تامین شده است، گفت: این سد بلندترین سد ایران است که به دست متخصصان داخلی ساخته خواهد شد.

به گزارش اگزیم نیوز، علی‌اکبر محرابیان امروز (دوشنبه)در مراسم افتتاح نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت آب، با بیان آنکه کار احداث این سد در ۱۰ سال اخیر متوقف شده بود، اظهار داشت: اکنون و در دولت سیزدهم اعتبار لازم برای تکمیل احداث این سد تامین شده و عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

وزیر نیرو این سد را بلندترین سد ایران که به دست متخصصان داخلی احداث خواهد شد، دانست و گفت: متخصصان صنعت آب ایران اکنون در تاجیکستان در حال کمک به توسعه سد بزرگ این کشور هستند که این موضوع نشان از توانمندی بالای سدسازی داخلی دارد.

وزیر نیرو با اشاره به ساخت سد راغون تاجیکستان توسط متخصصان ایرانی، گفت: سد بختیاری نیز مانند سد راغون بلندترین سد ایران خواهد بود.

محرابیان ادامه داد: آب با زندگی مترادف است و تامین آب به معنی رشد و توسعه زندگی است؛ مهم‌ترین کار و فعالیت مهندسان و متخصصان این است که شرایط اقلیمی را با شرایط زندگی تطبیق دهند.

وی ضمن تشریح وضعیت صنعت آب کشور، افزود سرانه آب تجدیدپذیر طی ۴۰ سال گذشته برای هر ایرانی سالانه ۶۵۰۰ مترمکعب بود، اما این عدد در حال حاضر به دلایلی چون رشد جمعیت و شرایط اقلیمی و نیز کاهش بارش‌ها به حدود ۱۳۰۰ مترمکعب رسیده است.

وزیر نیرو با بیان اینکه طی سال‌های اخیر نیازهای مردم به تامین آب به مراتب افزایش یافته است، اظهار داشت: مصرف آب در همه بخش‌ها از جمله صنعت و کشاورزی رشد چشمگیر و فزاینده‌ای داشته به طوری که تولیدات کشاورزی از ۳۰ تا ۴۰ میلیون تن به بیش از ۱۳۰ میلیون تن در سال رسیده است.

محرابیان درباره رشد قابل توجه صنعت ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی، افزود: در محصولات آب‌بر به ویژه فولاد و کانی‌های غیرفلزی رشدهای چند ۱۰ برابری را شاهد هستیم.

وی با تاکید بر اینکه اکنون ضرورت دارد با کاهش چشمگیر سرانه آب به فکر مدیریت مصرف و منابع آب کشور باشیم، اضافه کرد: در این زمینه می‌توان اقدامات مختلفی را در دستور کار قرار داد که احداث و اجرای سازه‌ها و به کارگیری روش‌های نرم‌افزاری و نیز شیوه‌های اجرایی برای مدیریت در بخش توزیع و مصرف از جمله این اقدامات است. همه این موارد به معنای توسعه فناوری، صنعت، علم و پژوهش است.

وزیر نیرو با اشاره به بازدید خود از سد راغون در تاجیکستان طی هفته‌های گذشته، افزود: این سازه بلندترین سد جهان بوده و نکته ارزشمند و جالب آن مشارکت فعال شرکت‌های ایرانی در ساخت این ابرپروژه است. حجم دریاچه این سد ۱۴ میلیارد مترمکعب همراه با تولید ۳۶۰۰ مگاوات انرژی برقابی است، ضمن اینکه در بدنه و حاشیه این سازه بیش از ۱۰۰ کیلومتر تونل احداث شده است.

از سرگیری فرآیند احداث بلندترین سد کشور

محرابیان در ادامه به از سرگیری عملیات احداث سدی مشابه راغون در جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: فرایند احداث سد بختیاری طی سال‌ها پیش متوقف شده بود که با تامین مالی، عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه برای مدیریت منابع آب کشور باید آخرین یافته‌های علمی به کار گرفته شود، افزود: یکی از ابعاد این مهم بازچرخانی پساب است، این امر کمک می‌کند حداکثر استفاده از منابع آبی کشور صورت گیرد.

کد خبر 70958

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 7 =