افزایش مبادلات تجاری ایران و ازبکستان به یک میلیارد دلار در دستور کار است

وزیر صنعت، معدن و تجارت در دیدار با سفیر جدید ازبکستان با اشاره به حجم مبادلات محدود تجاری بین دو کشور، گفت: رهبر معظم انقلاب در دیدار با رئیس جمهور ازبکستان خواستار گسترش روابط دو کشور در زمینه‌های تجاری، حمل و نقل، علم و فن‌آوری و گردشگری شدند.

به گزارش روز دوشنبه اگزیم نیوز از وزارت صمت، «عباس علی‌آبادی» در نشست با «فریدالدین نصریوف» سفیر جدید ازبکستان با اشاره به حجم مبادلات محدود تجاری بین دو کشور افزود: رهبر معظم انقلاب در دیدار با رئیس جمهور ازبکستان خواستار گسترش روابط دو کشور در زمینه‌های تجاری، حمل و نقل، علم و فن‌آوری و گردشگری شدند.

وی گفت: در حال حاضر حجم مبادلات تجاری دو کشور در حدود ۵۰۰ میلیون دلار است که رسیدن این حجم مبادلات به عدد یک میلیارد دلار انتظار بالایی نبوده و قابل دستیابی است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران در ادامه با بیان اینکه با توجه به تجربه‌ای که در ساخت نیروگاه داریم، تاکید کرد: یکی از زمینه‌هایی که می‌تواند خیلی زود ما را به هدف تعاملات یک میلیارد دلار برساند، احداث یک نیروگاه سیکل‌ترکیبی پیشرفته است و در مقابل نیز کالای مورد نیاز خودمان را از شما تهیه می‌کنیم.

وی با اشاره به قرابت تاریخی،فرهنگی و علمی دو کشور خاطرنشان کرد: نقش گردشگری در ایجاد روابط بین دو کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و باید هرچه بیشتر تقویت شود زیرا با گردشگری است که تبادل فرهنگ رخ می‌دهد و روابط تجاری راحت‌تر برقرار می‌شود.

علی‌آبادی با تاکید بر اینکه در نتیجه تحریم و اجبار به تامین و ساخت نیازها در صنعت رسیدیم و توانستیم در صنعت پیشرفت کنیم، یادآور شد: علیه ایران تبلیغات بسیاری شده، از جنابعالی دعوت می‌کنیم از صنایع ایران بازدید کنید، چرا که از سطح بالای علم، صنعت و فن‌آوری شگفت زده خواهید شد.

وی تصریح کرد: آمادگی داریم برای حضور هیأت‌هایی از تجار، بازرگانان و صنعت‌گران کشور شما اقدامات و هماهنگی‌های لازم را انجام دهیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران با ابراز امیدواری از اینکه همکاری میان ایران و ازبکستان نمونه ای از فعالیت‌های بعدی بین ایران و اوراسیا شود، افزود: حوزه‌های مهمی همچون کشاورزی، برق و انرژی، می‌توانند زمینه‌های همکاری گسترده‌ای ایجاد کنند.

وی با بیان اینکه دنیا به سرعت در حال پیشرفت است، گفت: انجام همکاری‌های علمی و آموزشی در حوزه‌های مختلف مانند پزشکی، آموزش و … در مبدا این تعامل سرعت همکاری ما را بیشتر می‌کند.

ایران یک دوست و شریک مهم برای کشور ازبکستان است

«فریدالدین نصریوف» سفیر جدید ازبکستان نیز در این نشست اظهار کرد: کشور ما آمادگی کامل جهت توسعه روابط تجاری را دارد و همانطور که اشاره کردید ۵۰۰ میلیون دلار متناسب با سطح روابط دو کشور نیست.

وی افزود: رئیس جمهور ما دستور داده سطح روابط تجاری تا یک میلیارد دلار برسد و این امر با کمک حضرتعالی محقق می‌شود.

سفیر ازبکستان گفت: آمادگی داریم با شرکت‌های ایرانی که خواهان همکاری با کشور ما هستند، دیدار کنیم. شرکت‌ها می‌توانند به‌صورت مستقیم و شخصی کار کنند. اگر تمایل به شریک ازبک داشته باشند، می‌توانیم شرایط شراکت را محیا کنیم.

وی با بیان اینکه عمیقا بر این باوریم که جمهوری اسلامی ایران یک دوست و شریک مهم برای ازبکستان است، یادآور شد: در زمینه گردشگردی از تمام ظرفیت خود استفاده می‌کنیم که تعداد پروازها و مسافرها بیشتر شود و در این راستا از دو شرکت هواپیمایی ازبکستان برای همکاری در این زمینه دعوت کردیم.

دیدار سفیر جدید ازبکستان با وزیر صمت هفته گذشته و همزمان با تقدیم استوارنامه به رئیس جمهور ایران انجام شد.

کد خبر 71154

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =